Endelig har vi testet: – Gåsehuden har ikke lagt seg ennå

McLaren 570S imponerer Brooms Mats Brustad. Les testen:

Lav vekt, enorme krefter og kjøreegenskaper det lukter svidd av. McLaren 570S faller i god smak hos Brooms Mats Brustad.
Lav vekt, enorme krefter og kjøreegenskaper det lukter svidd av. McLaren 570S faller i god smak hos Brooms Mats Brustad.

Bruce McLaren er en mann enhver bilentusiast bør takke og ha stor respekt for.

Som 14-åring kjørte unggutten sitt første billøp hjemme i New Zealand, og siden eskalerte satsningen til motorsport-talentet.

I 1959, bare 22 år gammel, vant Bruce sitt første Formel 1-løp for det engelske racingteamet Cooper. Sju år senere forlot han stallen, og bygde opp sitt eget team og sin egen bil: McLaren var født.

Etter flere tiår med braksuksess, bestemte McLaren seg for å bygge sin første gateregisterte bil i 1988, basert på F1-teknologi.

Siden har britiske McLaren levert noe av det ypperste bilverdenen har å by på. Det er klart vi i Broom takker ja, når muligheten for å teste råtassen 570S byr seg.

Hvordan er den å kjøre?

Som journalist i Broom har jeg vært heldig å få teste utrolig mye gromt. Alt fra det råeste Tyskland har å by på, til modeller fra Lamborghini og Ferrari. Men det er altså én bil som har festet seg ekstra godt i minnet. McLaren 570S...

Måten bilen formidler underlaget på er noe av det råeste jeg har kjent. Kontakten med asfalten er så direkte og presis, at selv en røykstump kjennes via rattet i 100 km/t.

Bare synet av bilen, særlig fra denne vinkelen, får hjertet til å banke et par slag ekstra.
Bare synet av bilen, særlig fra denne vinkelen, får hjertet til å banke et par slag ekstra.

Bilen er satt opp ekstremt sportslig, uten noen form for kompromisser. Her er det ekte lidenskap tvers igjennom, og det er liten tvil om at McLaren har imponerende god peiling på å bygge bil.

Alt føles så ærlig, direkte og ekte. Resultatet er en kjøreopplevelse du sent kommer til å glemme. Rett og slett fordi bilen MÅ kjøres, og den er dønn presis i alt du foretar deg bak rattet.

Du sitter lavt og godt i karbonsetene.
Du sitter lavt og godt i karbonsetene.

Et herlig understell, sylskarp styrerespons og enorme krefter gjør sitt til å sette preg på opplevelsen. Bilen kjører nøyaktig dit du vil, og måten motor og drivverk responderer på er bare fantastisk å være vitne til.

Dette er rett og slett en av de beste bilene jeg noen gang har kjørt – og gåsehuden, den har ikke lagt seg ennå!

Sjekk alle superbilene som kom kjørende i Norge

Finest utenpå eller inni?

Jeg må innrømme at jeg aldri helt har fått taket på designet til McLaren. Spesielt ikke fronten. Den syns jeg ser for smal og uskyldig ut. Men etter å ha kjent på hvordan bilen er å kjøre, betyr plutselig ikke design så mye lenger. Så bra er den.

Samtidig er 570S en bil som vokser på deg. Da tenker jeg på fronten. For resten av bilen synes jeg ser griselekker ut. Særlig hekken med de runde, krasse baklyktene, og eksospottene som hviler vakkert over diffusoren. Nydelig!

Da McLaren lanserte F1 i 1994 var det verdens raskeste produksjonsbil, og i tillegg verdens første bil bygget i karbon. Kupeen på 570S er også bygget utelukkende i karbon, og den veier bare 75 kg.
Da McLaren lanserte F1 i 1994 var det verdens raskeste produksjonsbil, og i tillegg verdens første bil bygget i karbon. Kupeen på 570S er også bygget utelukkende i karbon, og den veier bare 75 kg.

På innsiden vokser respekten for bilen. Da tenker jeg på enkelheten, og racing-DNA-et. Her er det et ratt, to stoler og litt alcantara og skinn. Thats it! Ok, du har en skjerm med DAB-radio og et par knapper, men det trenger du egentlig ikke i en kjøremaskin som dette.

570S er virkelig et sjelden syn å se på norske veier. Og hvis du først ser en, er det antageligvis fra denne vinkelen.
570S er virkelig et sjelden syn å se på norske veier. Og hvis du først ser en, er det antageligvis fra denne vinkelen.

At rattet ikke har en eneste knapp blir jeg for eksempel ikke oppmerksom på før jeg blir fortalt det. McLaren overgår alt av fokus på skjermer og duppeditter med eksepsjonelle kjøreegenskaper. Rett og slett.

Å sitte bak rattet i denne er nesten som å entre førersetet i min egen crosskart. Du får racingfølelsen umiddelbart, og det virker nesten litt absurd at bilen går på hvite skilter.

Ellers kan interiøret kort og godt oppsummeres slik: Less is more.

Verdens raskeste SUV – nå er den i Norge

Går den bra?

McLaren 570S er ikke min nye favorittbil for ingenting. Motoren her er også noe av det herligste jeg har kjent på lenge. Det er noe med det lineære draget V8-eren på 3,8 liter og to turboer leverer.

Dobbeltclutch-kassen på syv trinn sørger også for at bilen kan dras litt ut på girene, før du banker på neste.

Du kjenner det på hele bilen at den er bygget i lettvektsmaterialer. Hele maskinen veier 1.356 kg. Det er absolutt godkjent med tanke på fartsressursene som bor i den.
Du kjenner det på hele bilen at den er bygget i lettvektsmaterialer. Hele maskinen veier 1.356 kg. Det er absolutt godkjent med tanke på fartsressursene som bor i den.

Du sitter ekstremt lavt i 570S – noe som trigger fartsfølelsen. Det gjør også registeret på motoren. Maks effekt (570 hk) ligger helt oppe på 7.500 omdreininger – og enda har du 1.000 til før rødlampa blinker!

Oksen av en motor leverer attpåtil fra seg 600 Nm. Resultatet merkes når 0-100 km/t river seg løs på 3,1 sekunder. Morsommere er 0-200 km/t som er unnagjort på 9,5. Toppfart? 328 km/t. Det fikk vi ikke testet, selv om bilen ba på sine knær…

Med dørene på vid gap, gliser bilen like elegant som den heldige føreren bak rattet.
Med dørene på vid gap, gliser bilen like elegant som den heldige føreren bak rattet.

Siv Jensen hyler i setet på Lamborghinien.

… og hva er konklusjonen?

Hva skal man si etter en dag bak rattet i en bil som dette? Det er fristende å falle for klisjeen om at monsteret fra Woking bare må oppleves. Men det er altså de knivskarpe kjøreegenskapene som er selve høydepunktet på 570S.

Så tør jeg ikke en gang å tenke på hvordan en 720, P1 eller Senna oppfører seg. Men for de aller fleste vil nok 570S være mer enn nok.

Dette er en bil som leverer på alle områder en superbil skal. Motor, handling og performance.

Tusen takk til Autoxo for lån av bil, og ikke minst takk til Bruce McLaren, som dessverre døde så alt for tidlig. Men bilmerket du har bygget opp, kommer til å leve videre i mange, mange år til. Det er jeg herved overbevist om.

Eksklusivt: Vi kjører tidenes raskeste Ferrari

McLaren 570S Coupé

Motor: V8 3,8-liter biturbo Girkasse: 7-trinns dobbeltclutch​ Effekt: 570 hk – 600 Nm 0-100 km/t: 3,1 sek 0-200 km/t: 9,5 sek Toppfart: 328 km/t Forbruk: 1,7 liter/mil Vekt: 1.356 kg Pris: Cirka 2,5 millioner kroner

Se alle bildene her fra vår test med 570 S under. PS: Denne helgen kan du se storebror McLaren Senna på Oslo Motorshow.