Endelig – en elbil som kommer tidligere enn planlagt

Det er bare ett problem.

Cadillac er veldig snart klar med sin første elbil. Den heter Lyriq – og har et design som sørger for at den skiller seg ut i mengden.
Cadillac er veldig snart klar med sin første elbil. Den heter Lyriq – og har et design som sørger for at den skiller seg ut i mengden.
Defined by taut lines and clean surfaces, LYRIQ is assertive and modern, characterized with a low, fast roofline and wide stance that emphasize agility and convey confidence. Additional details, such as a flow-through roof spoiler, express the careful attention paid to aerodynamics to optimize efficiency on the highway.
Defined by taut lines and clean surfaces, LYRIQ is assertive and modern, characterized with a low, fast roofline and wide stance that emphasize agility and convey confidence. Additional details, such as a flow-through roof spoiler, express the careful attention paid to aerodynamics to optimize efficiency on the highway.

Amerikansk bilindustri er ferdig med å såvidt snuse på elbiler. Nå satser flere av produsentene skikkelig.

I 2022 kommer en rekke nyheter. En av dem som for første gang skal lage elbil er Cadillac. Deres Lyriq var planlagt lansert mot slutten av året.

Nå er imidlertid situasjonen en annen. Planen er nemlig å lansere den til våren – flere måneder tidligere enn først antatt.

Den nyheten står i sterk kontrast til de fleste andre elbilprodusentene, som i stedet opplever sterke forsinkelser.

Revet bort på minutter

Lyriq er blitt godt mottatt. I midten av september ble det åpnet for å reservere Lyriq Debut Edition, en introduksjonsmodell, i begrenset opplag. På bare noen få minutter var den «utsolgt».

Nøyaktig hvor mange reservasjoner det er snakk om, vites ikke. Men flere nettsteder mener tallet ligger i overkant av 1.500 biler.

General Motors, som eier Cadillac, bekrefter at interessen har vært stor. Over 200.000 kunder skal ha sagt at de ønsker å bli holdt oppdatert om utviklingen rundt Lyriq.

Cadillac har kastet seg på skjerm-karusellen – og det synes i Lyriq.
Cadillac har kastet seg på skjerm-karusellen – og det synes i Lyriq.

Rekordår – uten en eneste elbil

God rekkevidde

Fortsatt er det begrenset med offisiell informasjon om bilen. Men det snakkes om både bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

Rekkevidden er heller ikke bekreftet. Amerikanske nettsteder skriver at den vil være på godt over 600 kilometer med den største batteripakken. Da er den i tilfelle blant de bedre i sitt segment.

Det ryktes også om akselerasjon til 100 km/t lavt på 3-tallet. Men heller ikke dette er bekreftet.

Dette dollargliset tar opp kampen med Tesla og Audi

Nå er siktet stilt inn på både Tesla og Audi. Cadillac byr i alle fall på et annet design.
Nå er siktet stilt inn på både Tesla og Audi. Cadillac byr i alle fall på et annet design.

Stor bil

Lyriq er 499 centimeter lang – og konseptbilen har fire individuelle seter, og masse skjermer, både foran og i andre seterad. Produksjonsmodellen vil imidlertid få vanlige bakseter.

I Cadillac-SUVen Escalade kan infotainmentsystemet styres av et klikkhjul på midtkonsollen. Dette videreføres trolig på Lyriq. Apple CarPlay, Android Auto og et Wi-Fi-hotspot forventes å være standardfunksjoner når Lyriq ruller inn i Cadillac-butikkene.

Så mange entusiastbiler finnes det i Norge!

Parallellimport

Hva som er problemet her? I utgangspunktet er det ingen offisiell, norsk importør av Cadillac i Norge. Dermed blir det litt jobb med å få bilen hit - og du har ikke noe system for oppfølging når det blir nødvendig.

I tillegg er det andre ladesystemer på enkelte amerikanske elbiler.

Men det er flere som henter inn amerikanske modeller på egenhånd – og akkurat denne bilen tipper vi mange vil ha lyst på. Dermed er det slett ikke usannsynlig at Lyriq vil dukke opp her hjemme, om ikke altfor lenge.

Video: Sjekk hva du kan gjøre med Kias nye elbil:

Kjøper du denne – da spanderer BMW gratis kjørekurs