Endelig elektrisk – men det er noen klare begrensninger

Vi kjører varebilen Ford e-Transit – med bakseter. Les testen:

Dette er Ford e-Transit. Den nye, elektriske varebilen til Ford. Du får den i en rekke ulike størrelser og fasonger – og med bakseter.
Dette er Ford e-Transit. Den nye, elektriske varebilen til Ford. Du får den i en rekke ulike størrelser og fasonger – og med bakseter.

2022 er kanskje det året hvor vi noterer at elbilutviklingen for alvor har inntatt varebil-segmentet, også. For nå begynner det brått å bli en hel del å velge mellom her.

I løpet av året kommer det til å bli rundt 30 elektriske varebiler for salg i Norge. Her har ting skjedd fort.

Alt fra små "kassebiler" til fullverdige varebiler, med ekstra takhøyde – slik som bilen vi har testet. Og siden den er elektrisk, kan du få du bakseter med på kjøpet. Testbilen er en fem-seter.

Lang historie

Ford Transit er en av modellene som har lengst tradisjon her. Transit, slik vi kjenner den i dag, har sin opprinnelse helt tilbake til 1965.

For de som nå rynker på nesen, så tar vi for ordens skyld med at det også var en annen modell som hadde Transit i navnet: Ford Taunus Transit. Den ble produsert i Tyskland mellom 1953 og 1965.

Uansett – fra 1965 begynte altså eventyret med det vi i dag omtaler som Transit. Og det har vært en lang suksesshistorie.

El-varebilene får støtte – men denne er for billig

Slik ser interiøret i e-Transit ut. Romslig – og med en stor og god infotainmentskjerm. Dessuten kan det meste styres via knapper på rattet.
Slik ser interiøret i e-Transit ut. Romslig – og med en stor og god infotainmentskjerm. Dessuten kan det meste styres via knapper på rattet.

Endelig elektrisk

Siden 1965 er det solgt flere millioner av disse bilene rundt omkring i verden – og de har blitt brukt til mye forskjellig. For eksempel var den populær blant bankranere en periode.

Nå er den her endelig som ren elbil – og du kan få e-Transit i hele 25 forskjellige varianter. Det er nesten sprøtt – men viser også hvor viktig denne bilen er for Ford. Her setter de konkurrentene i skyggen.

Varebilen får du i tre lengder (L2, L3 og L4) og to høyder (H2 og H3). Du får den også med tre ulike totalvekter; 3,5 tonn, 3,9 tonn og 4,25 tonn.

Testbilen er den høyeste (H3) og nest lengste utgaven (L3).

Slik gjør de bilene perfekte for Norge

2.300 Watt strømuttak er smart å få med seg, om du skal ha en e-Transit.
2.300 Watt strømuttak er smart å få med seg, om du skal ha en e-Transit.

Dette "må" du ha

Startprisen er 595.700 kroner. Det er fire punkter på listen over ekstrautstyr vi tenker er "må ha", på en slik bil:

  • Elektrisk førersete (inkl. korsryggstøtte), som inkluderer ekstra airbager: 6.000 kroner
  • Assistentpakke (blant annet adaptiv cruise, veikryssassistent, 360 kamera, blindsonevarsling, LED-lys i varerom m.m.): 18.160 kroner
  • Bakdrører med full åpning (247 grader, med magnet): 400 kroner
  • Pro Power Ombord - 2.300 W strømuttak: 11.200 kroner

Testbilen har alt dette, pluss litt til, og ender da på 657.168 kroner.

Vi er blant de første som får teste den. Og 10 dager bak rattet har lært oss en del om både positive og negative sider med elektrisk varebil. Bli med på test!

Gir ny pengestøtte til el-varebiler

Hvordan er den å kjøre?

Det som imponerer oss mest, er at dette føles ganske personbilaktig. Det er ikke den primitive følelsen vi ofte må ta til takke med i dette segmentet.

Her er det et spesialtilpasset, uavhengig hjuloppheng. Det gjør en god jobb.

Selv over fartshumper og ujevnheter, synes vi e-Transit leverer over forventningene.

Vi hadde den med på langtur – og det tåler den fint. De som har dette som arbeidsplass, vil trolig være blant de mer privilegerte. Her merkes det også hvor behagelig det er å slippe "masete" lyd fra dieselmotoren.

Digitalt innvendig speil er genialt på en slik bil.
Digitalt innvendig speil er genialt på en slik bil.

Det er bakhjulsdrift – og enn så lenge ikke mulig med firehjulsdrift. Men med batteriene som sørger for ganske jevn fordeling av vekten, tror vi ikke dette skal skape store problemer på vinteren. Det finnes også et eget kjøreprogram for glatt underlag og snø.

Toppfarten er kun 90 km/t - stoppet av fartssperre på testbilen. Like greit, da høyeste lovlige fart her 80 km/t. Effekten er på 184 hestekrefter – men det er hele 430 Nm dreiemoment. Det merkes at den har betydelig mer å gå på, om det ikke var fartssperre. e-Transit kan kjøre i opptil 130 km/t.

LED-lys både inne og ute kommer godt med.
LED-lys både inne og ute kommer godt med.

Basert på vår langtur – med mye motorvei, men fint vær og ingen ekstra vekt (utover en moped på halv strekningen) – er rekkevidden rundt 240 kilometer. På vinteren blir selvsagt historien en helt annen. Men det må vi komme tilbake til.

Forbruket går ned om man bruker bilen mye til småkjøring. Vi klarte ned mot 22 kWt per 100 kilometer når man kjører i lav hastighet (mye kjøring under 80 km/t) og uten ekstra vekt.

Så snart du kommer på motorveien blir det brutalt. Vi endte på 27 kWt per 100 kilometer i testløypa vår, som inkluderer både 100 og 110 km/-sone.

Parkeringshus er ikke så lett med høy bil.
Parkeringshus er ikke så lett med høy bil.

Oppgitt rekkevidde er 286 kilometer. Det er nok ikke umulig å gjenskape dette – men det er veldig avhengig av kjøremønster og hvor mye ekstra vekt du har. Utgaven med best rekkevidde klarer 317 kilometer.

Batteripakken er på 75 kWt – og den kan ta opptil 115 kW ved hurtiglading. Sistnevnte er raskere enn de fleste andre varbilene i segmentet. 15-80 prosent skal unne gå på drøyt halvtimen, opplyser Ford.

Hjemme kan du lade med opptil 11 kW.

Produksjonen er i gang - snart får de første kundene bil

Vi kom fram til at det er sju koppholdere plassert rundt omkring.
Vi kom fram til at det er sju koppholdere plassert rundt omkring.

Plass og praktisk løsninger

Hva får du med deg?

Enormt mye. e-Transit som personbil med stort varerom får du i lengde L3, og kan velge mellom høyde H2 og H3. Totalvekt kan være på 3,9 tonn og 4,25 tonn.

e-Transit kan ha nyttelast på opptil 1.758 kilo – mens hengerkapasiteten er inntil 750 kilo. Testbilen hadde imidlertid ikke hengerfeste.

Personbil-utgaven med fem eller seks seter har 7,2 kubikkmeter varerom, og en nyttelast på 1.190 kilo i L3H2-versjonen (testbilen).

Den mest romslige modellen har et varerom på 15,1 kubikkmeter.

Smart med både 12 Volt og vanlig stikkontakt foran.

Bare de to setene til høyre har Isofix-fester. Men det er god plass både i bredden, høyden (!) og til bena.
Bare de to setene til høyre har Isofix-fester. Men det er god plass både i bredden, høyden (!) og til bena.

Livet i baksetet

Her merkes det litt bedre at man ikke kjører en vanlig personbil. Men det fungerer fint å sitte her, også. Det er tre individuelle bakseter. Komforten er bra, takhøyden er mildt sagt et ikke tema – og det er god plass til bena.

Her er det også null stress med tre bakseter i bredden – men det er kun to av setene som har Isofix-fester.

Men du kan ikke justere ryggstøtten, eller flytte seteraden fram og tilbake, og det er kun inngang på den ene siden. Det er heller ikke koppholdere eller midtarmlene bak.

Litt høy hardplast-faktor og og ganske grått og trist. Men det funker fint til formålet.
Litt høy hardplast-faktor og og ganske grått og trist. Men det funker fint til formålet.

Bak rattet

Her sitter du høyt og godt. Begge forsetene har justerbart armlene på den ene siden – og det er laget en støtte øverst i dørkarmen, om du vil lene deg den veien. Rattet kan justeres fire veier.

Gode speil og en diger frontrute gjør det oversiktlig.

Ryggekamera er plassert svært høyt opp – som gir en veldig god oversikt. Kombinert med 360-kamera er dette ikke en luksus, men høyst nødvendig i en slik bil. Kanskje burde det vært et eget kamera som viste om du har klaring til taket, også. Etter besøk i flere parkeringshus, kan vi røpe at det er få steder du kommer inn med H3-modellen.

Parkeringshus er ikke din beste venn, når takhøyden er drøyt 3,7 meter!
Parkeringshus er ikke din beste venn, når takhøyden er drøyt 3,7 meter!

Det er mange løsninger for å sette fra seg kaffekopp, brusflaske eller oppbevaring av nøkler, mobil og annet. Men vi savner trådløs lader til mobilen – og at denne kan plasseres slik at du ser skjermen.

Interiøret er mørkt og litt "trist" – og domineres naturlig nok av mye hardplast, slik vi er vant med fra mange biler i varebil-segmentet. Men infotainmentsystemet er veldig bra. Det er analoge instrumenter – med en liten skjerm i midten. Via knapper på rattet og denne skjermen, kan du styre det aller meste, uten å måtte flytte hendene fra rattet.

Sjekk Fords nye elektriske varebil – med 2.000 hestekrefter!

Vakker å se på? Slett ikke. Men det er heller ikke poenget her.
Vakker å se på? Slett ikke. Men det er heller ikke poenget her.

Design utenpå og inni

Vakker blir en høyreist varebil aldri. e-Transit er intet unntak. Dette er form og funksjon foran utseende. De som kjøper en slik bil er i stor grad innforstått med det.

Det kommer etterhvert en litt mer moderne utgave av den elektriske e-Transit - der fronten ser litt friskere ut. Men det som betyr noe her er uansett praktiske egenskaper og plass. Der leverer e-Transit.

Dro på campingtur med ett tonn overlast

Store dører – og et digert lasterom.
Store dører – og et digert lasterom.

Tech-faktor

Digitalt innvedig speil er smart på en slik bil. Et vanlig speil er nemlig bortimot bortkastet. Her får du fin utsikt bakover – og du kan justere posisjonen på kamera og hvor lyst bildet skal være.

Godt infotainmentsystem (Sync4) er også et pluss. Den 12" berøringsskjermen er stor og "knappene" tydelige – og menysystemet logisk lagt opp. Dette kjenner vi igjen fra Mustang Mach-e.

Det er smart med 1200 Watt-system i bilen, slik at du kan bruke verktøy med strøm hentet fra bilen.

Ford byr også på en god App – som blant annet gir deg en del nyttige muligheter i forhold til å vise nærliggende parkeringsplasser, fjernstarting av bilen, varme opp eller kjøle ned bilen før avreise, navigasjon som kan sendes fra mobilen til bilen og live-informasjon om trafikken på ruta.

Slik klarte varebil-sjåføren å doble gebyret

God hylleplass over dashbordet.
God hylleplass over dashbordet.

Konklusjon:

e-Transit er helt klart en interessant modell. Den har enormt god plass – selv med bakseter. I dette segmentet er rekkevidden på 317 kilometer også akseptabel. Selv om den på akkurat testbilen, med det høye taket, er en del lavere.

Vi liker at den er så komfortabel å kjøre – og for mange vil dette absolutt kunne duge. Har du mye småkjøring, maksimerer du rekkevidden.

Vi må også bøye oss i støvet over de "uendelige" mulighetene du har til å sette opp bilen slik du vil ha den.

Men det er fortsatt tidlig i el-varebil-utvilkingen. Om noen år har vi nok betydelig lenger rekkevidde, god hengerkapasitet og akseptable ytelser. Vi gleder oss allerede. Men e-Transit er blant de bedre ventepølsene du kan få tak i her og nå ...

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 12.500 omtaler!

Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her - det er fort gjort.

Enn så lenge er det ingen vurderinger av Ford e-Transit.

Ford e-Transit

Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk, én motor
  • Effekt: 184 hk / 430 Nm
  • 0-100 km/t: Ikke oppgitt
  • Toppfart: 130 km/t
  • Forbruk (WLTP): Ikke oppgitt

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 75 kWt
  • Rekkevidde: 286 km (WLTP)
  • Hurtiglading: 115 kW
  • Ombordlader: 11 kW

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 598 x 247 x 375 cm
  • Bagasjerom: 7,2 m3
  • Vekt: 1.700 kg
  • Tilhengervekt: 750 kg
  • Pris:
  • Startpris: 595.700 kroner
  • Pris testbil: 657.100 kroner

Oppgitt vs målt:

Målt forbruk*: 27 kWt/100 km

* = Vi kjører alle testbilene i egen testløype, som inkluderer motorvei, småkjøring og landevei, og forsøker å gjøre det så likt som mulig.

NB: Forbruket påvirkes likevel av ytre faktorer, som temperatur, vær, kjøreforhold, trafikk og kjøremønster.

Video: Denne nye arbeidsbilen leveres kun med dieselmotor:

Direktørbil med dieselmotor på langtur: Her snakker vi rekkevidde!