Én viktig ting skiller disse to fra hverandre
Bilen til venstre skapte overskrifter i hele verden.
Da Audi lanserte e-tron i 2019 var de tidlig ute med en fullverdig, elektrisk familiebil med god bakkeklaring, mye utstyr, firehjulsdrift, hengerfeste og stort bagasjerom.
Resultatet ble at e-tron endte opp som Norges mest solgte bil i 2020. En prestasjon som ble lagt merke til i hele verden: Ikke bare ble en elbil den mest solgte, men det var også en premiumbil. Den kostet gjerne mellom 700.000 og 800.000 kroner.
Med takboks bruker elbilen mye mer strøm
Nytt navn
Nå skal den erstattes, med en facelift-modell. Den nye har til og med fått nytt navn: Q8 e-tron.
Men det har skjedd mye i verden på de tre-fire årene siden e-tron var ny og banebrytende...
Se vårt første møte med Audi Q8 e-tron i videoen øverst i artikkelen.

Større batteripakke
55 er som tidligere betegnelsen på modellen med best rekkevidde. Her skal du nå klare opptil 550 kilometer.
Det er både takket være et større batteri – på 106 kWt – og en mer effektivt drivlinje.
Innstegsmodellen får et 89 kWt batteri. Det betyr at den faktisk har større batteri enn utgående e-tron 55 (86kWt).
Som vanlig får du den både som vanlig SUV og med en mer coupeaktig taklinje – Q8 e-tron Sportback.
Prisene starter på 719.000 kroner for Q8 e-tron 50 – mens 839.000 kroner er startprisen for testbilen.
Les vår test av dagens Audi e-tron her
Stor forskjell i markedet
I 2019 og 2020 var verden et ganske annet sted, enn i dag. Renten var lav, det var ingen krig i Ukraina, det var få konkurrenter, elbiler var helt uten avgifter og det var masse fordeler knyttet til eierskap av disse.
Bordet var dekket og klart for rekordsalg. Og Audi fikk så til de grader forsynt seg.
I dag er alt dyrere. I tillegg er det blitt avgiftsøkning på alle biler og moms på elbiler som koster over 500.000 kroner.
Kort fortalt, Q8 e-tron blir ikke Norges mest solgte bil i 2023 eller 2024. Såpass kan vi slå fast, allerede nå.
Denne elbilen fra Audi er det mange som drømmer om
Viktige utbedringer
Men Audi har i alle fall tatt tak i de viktigste punktene som måtte bedres på bilen sin. Det mest avgjørende her er de nye batteripakkene. Kombinert med lavere forbruk, har det gitt betydelig bedre rekkevidde.
Det gjør at bilen isolert sett framstår som et bedre kjøp.
Hvordan vi opplevde den aller første kjøreturen i Q8 e-tron 55 kan du se i klippet øverst i denne saken.
Video: Her snakker vi også om Audi e-tron på bruktmarkedet: