En tøff bil har blitt enda barskere
Cape Town ( Broom/TV 2): Her er første test av nye VW Amarok.
Det knitrer i walkie-talkien som ligger i midtkonsollen. Stemmen sier på litt gebrokkent engelsk:
– Ikke gå ut av bilen. Det er mye slanger i området og tro meg - du vil ikke bli bitt av en av disse.
Så legger han til:
– Sett bilen i lavgir og lås differensialen. Det kommer til å gå veldig bratt oppover, det er steinete, humpete og svært dårlige hjulspor. Ikke stopp, men hold bilen i gang hele tiden ...
Vi befinner oss i fjellene nord for Cape Town i Sør-Afrika og bilen vi sitter i er helt nye, og andre generasjon av VW Amarok. Den er ventet til Norge neste år.
Suksess
Det finnes mange trofaste pickup-kunder i Norge. Håndverkere, anleggsarbeidere, ulike entreprenører, de som trenger å trekke en tung tilhenger og de som vil ha en tøff og praktisk og livsstilsbil er noen av kjøperne.
Amarok har de siste ti årene vært én av de mange bilene i dette segmentet. Et segment hvor stadig flere kommer til og som blir tøffere.
For å møte den økte konkurransen kommer VW Amarok nå i en helt ny, større og mer moderne utgave med flere teknologiske løsninger.
Vi er altså i Sør-Afrika og Cape Town for å prøvekjøre den. At vi er her er ikke helt tilfeldig. Det er her VW-pickupen bygges. På samme fabrikk som «tvilling-bilen» Ford Ranger, som er en annen suksess. Også i Norge.
Den første utgaven av Amarok er solgt i over 9.000 eksemplarer i Norge, mens det er solgt over 830.000 eksemplarer verden over.
Test av Amarok: – Et realt arbeidsjern
Mer premium
Det første som slår oss bak rattet i Amarok er at den har blitt overraskende stillegående, selv med 21-toms hjul. Den byr også på langt mer premium-følelse og bedre materialer i interiøret. Det betyr ikke at all plasten er borte, men at det er mindre av den og at den er bedre gjemt. Det innvendige løftet er betydelig.
De ulike topputgavene, Pan Amaericana (Den råesete offroadversjonen) og Aventura (den med mest elegant styling) gir begge et hint av premium. Skinntrukket dashbord og seter, begge med kontrastsømmer, god opplevd kvalitet på alle berøringsflater og generelt raust utstyrsnivå bidrar til det. Selvfølgelig sammen med gode seter og god plass.
Infotainment-systemet er nytt, men fortsatt ikke blant de beste på markedet. Dette oppleves faktisk som litt gammeldags allerede. Vi opplever også under vår tur at navigasjonen sier i fra litt i seneste laget, når vi skal ta av.
Men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Ved ett tilfelle ffår vi oss virkelig en idyllisk tur ut i den frodige, grønne afrikanske landsbygda på svingete småveier. Både vi om bord, og navigasjonsanlegget, har klokkertro på at vi straks ledes inn på riktig vei igjen. Den troen blokkeres effektivt av en bom. Det blir rygging og snuoperasjon...
Ellers finnes det nå totalt 25 ulike assistent-systemer. Det er 20 flere enn på utgående modell – og er alt fra 360-graders kamera, filskift-holder, blindsonevarsler og parkeringsassist – for å nevne noe. Også dette er et betydelig og ikke minst viktig løft. For både sikkerhet og komfort.
Uten last på planet oppleves den som litt «spretten» i bakfjæringen under visse forhold. Ut over det er det lite å usette på kjøreegenskapene. Det lett å trives om bord her.
Ingvar bruker Amaroken sin som "hotellrom"
Motorer
Våre biler er utstyrt med 3-liters V6 dieselmotorer, men den kan også leveres med 2-liters firesylindret diesel på henholdsvis 150 og 170 hk.
V6-eren passer den store pickupen godt. Man har alltid krefter i overflod og mer enn nok moment. Også ute i offroadløypa, som vi nevner helt i begynnelsen av saken. En løype hvor den absolutt ikke gjør seg bort. Snarere tvert imot. Den kravler seg fram over stokk og stein, bokstavelig talt. Vi kan bare kort konkludere med at framkommeligheten også imponerer. Slangene vi ble advart mot så vi ikke noe til. Derimot så vi både sebraer og aper. Ikke noen nedtur det.
Girkassen er forresten ny og en 10-trinns automat. Også den er hentet fra Ford og det er ingenting å utsette på jobben den gjør. Noen modeller kan leveres med 5-trinns manuell girkasse. 4Motion firehjulsdrift blir standard her hjemme. Hit kommer heller ikke bilene som SingleCab.
Dette er pickup for seriøse cowboys
Lik utgående modell
Som nevnt flere ganger – bilen er helt ny. Det er kanskje ikke så lett å se. Designet ligger tett opp til den gamle Amarok. Noe vi konfronterte design-sjef Fatih Tabak med.
– Amarok har vært en veldig viktig og suksessfull modell for oss. Derfor valgte vi å legge designet tett opp til den utgående – det er en viktig del av Amaroks DNA, svarte han.
Når det gjaldt størrelsen sa han følgende:
– Den bygger på Fords nye Ranger-plattform. Dermed var en del av dimensjonene, som for eksempel akselavstand, og bredde allerede gitt. En del fordeler har de økte dimensjonene også gitt oss. Som bedre plass og høyere nyttelast. Personlig er jeg svært fornøyd med bilen, sier designsjefen.
Han legger også til at de kortere overhengene foran og bak er gunstig for offroad-egenskapene.
Jo – dette er faktisk en millionbil
Amerikanske dimensjoner
Bilen føles også stor på veien. I Sør-Afrika har de den leie uvanen at de kjører på venstre side av veien. Dermed har bilene også rattet på den «fordømte» siden. Litt uvant for oss som er oss som er vant til å sitte på «riktig» side når vi kjører. Dette skapte både et par morsomme og et par ikke fullt så morsomme situasjoner i trafikken.
På den smale, svingete, men fantastisk vakre kystveien vi kjører er maksimal bilbredde på 2,10 meter. Nøyaktig det samme som bredden til Amarok (inkludert sidespeil).
Ja, det var tidvis trangt når vi møtte andre store biler på den smale veien som, bokstavelig talt, var meislet ut, høyt oppe i bergveggen med flere hundre meter ned til havet. Autovern? Nope, men noen 30 centimeter høye, hvitmalte steiner fungerte som sikkerhet.
Uansett: Bilen måler nå 5,35 meter i lengden og er 1,91 meter bred. Amarok begynner dermed å anta amerikanske dimensjoner. Det er ikke mye du skal ha foran den i en alminnelig garasje før den IKKE får plass.
På DobleCab har planet en lengde på 1,63 meter og en bredde mellom hjulhusene på 1,23 meter. Europaller passer dermed oppi planet. Nytt er det også at låsen på plan-lemmen nå styres av sentrallåsen.
Nyttelasten er på 1,19 tonn og tillatt tilhengervekt er på inntil 3,5 tonn.
Årets mest omdiskuterte: – Derfor blir vi litt skuffet
Konklusjon.
Amarok her blitt bedre på alt. Den er, sikrere, mer komfortabel, stillere, laster mer, ser finere ut og ikke minst byr den på bra komfort, gode offroad-egenskaper og er velutstyrt. Dessuten finnes den i flere varianter og med ulike motorer.
Til Norge kommer den bare som «double cab» altså med bakdører. Selv om baksetene ikke er der, er det et romslig rom innendørs som mange nok vil sette pris på.
Vil du ha bakseter, kan du så klart få det også. Men det koster fort 500.000 kroner. Minst ...
De norske prisene, på bilen som leveres fra sommeren 2023, er ikke endelig fastsatt. Vi kommer tilbake med priser så snart de er klare.
VW Amarok 3,0 V6 TDI:
Drivlinje:
- Motor: 3,0 V6 diesel
- Ytelse: 204 hk / 600 Nm
- Girkasse: 10-trinns automat og 4x4
Mål og vekt:
- Lengde x bredde x høyde: : 5,35, 1,91 og 1,75 meter
- Vekt: Ca. 2.300 kilo
- Svingradius: 12,9 meter
- Bakkeklaring: 23,7 centimeter
Lastekapasitet:
- Maks nyttelast: 1.190 kilo
- Maks tilhengervekt: 3.500 kilo
Pris:
- Pris fra: Ikke fastsatt ennå
Les om vårt første inntrykk av VW Amarok her
Video: Se mer av nye VW Amarok her