Én ting er sikkert: Denne vil ikke naboen overse

Flere nordmenn har bestilt BMWs nye million-SUV.

Vi er i Palm Springs, California for å kjøre to svært spennende nyheter fra BMW: Den elektriske utgaven av 7-serie, som heter i7. Dessuten den store SUV-en X7 i faceliftet utgave.

I tillegg til dette har BMW også ordnet med en aldri så liten – eller skal vi si stor – overraskelse til oss som har tatt turen over Atlanteren.

For inne på en avlåst sone har de nemlig sin nye "versting-SUV" XM stående. Og vi er ikke vonde å be når vi får mulighet til å se nærmere på den.

GULLPYNTET: Linjene er rene og gulldekoren standard, den skal henlede til M1.
GULLPYNTET: Linjene er rene og gulldekoren standard, den skal henlede til M1.

Ladbar M-bil

XM blir den første egenproduserte BMW M-modellen siden den legendariske sportsbilen M1 som ble lansert i 1978. Den ble for øvrig produsert i kun 450 eksemplarer.

Nå, 45 år senere, er de altså klare igjen. Attpåtil med en SUV. I tillegg blir XM første ladbare hybrid fra BMWs M-avdeling. En bil BMW selv er svært stolte av. Og som de selv omtaler som det definitive flaggskipet i M-serien.

Vi går en runde rundt bilen og kan fort konstatere at den byr på en del spesielle og unike detaljer, både utvendig og innvendig. BMW har valgt å dra det langt på denne bilen. Den ser ikke ut som noe annet. Selv en småblasert motorjournalist, som har sett mye, må fordøye inntrykkene et par minutter.

Presentasjonen var egentlig over – da fikk vi se dette

FREKK: Fronten er akkurat som resten av bilen – voldsom og frekk.
FREKK: Fronten er akkurat som resten av bilen – voldsom og frekk.

653 hk i første versjon

Bare se på fronten: Den alene er egnet til å provosere mange. Det er nok også meningen. Men det handler om mer enn det. Den skal også kjøre svært bra.

En morsom detalj i så måte er at den IKKE leveres med luftfjæring, slik SUV-er på 2,7 tonn ofte gjør. På grunn av kjørekarakteristikken og feedback til sjåføren har man her valgt stålfjærer.

Et helt nyutviklet M Hybrid-drivsystem samler kreftene fra en 4,4 liters V8-bensinmotor og en elektrisk motor på 145 kW. Samlet effekt blir på 653 hestekrefter, mens dreiemomentet skal være på rause 800 Nm. Den elektriske rekkevidden vil være på rundt 85 kilometer.

0-100 km/t gjøres unna på kjappe 4,3 sekunder og skal være akkompagnert av et særegent lydbilde fra de sekskantede doble eksosenderørene, som her er plassert over hverandre.

Toppfarten er 250 km/t. Eventuelt 270 km/t om man velger tillgspakken M Driver’s Package.

Se så billig du kan få drømme-SUVen BMW X5 nå:

INNVENDIG: BMW XM har et interiør som er unikt for modellen, men vi kjenner igjen elementer fra andre BMW-er. Bilen oppleves som svært eksklusiv og påkostet.
INNVENDIG: BMW XM har et interiør som er unikt for modellen, men vi kjenner igjen elementer fra andre BMW-er. Bilen oppleves som svært eksklusiv og påkostet.

USA og Kina er viktigste markeder

Om du likevel synes dette er litt i snaueste laget, kommer de litt senere neste år med en enda rårere versjon. Nemlig "Label Red" som byr på 750 hestekrefter og 1.000 Nm. i moment.

Vi får prøvesitte bilen og kan bekrefte at plassen er god både til folk og bagasje. Dessuten kan den trekke tilhenger på 2,7 tonn.

Produksjon av nykommeren starter på Spartanburg-fabrikken i USA i desember i år. I løpet av mars 2023 er XM klar for å overleveres til de første kundene.

De viktigste markedene for XM blir USA og Kina, som hver vil ta unna rundt 30 prosent av produksjonen, fulgt av Midtøsten. Der finnes kundene som verdsetter det ekstroverte luksuriøse fremfor det tradisjonelle. Da er dette etter alt å dømme riktig bil.

Dette er den mest ettersøkte elbilen på bruktmarkedet

FAMILIE-RÅSKINN: Nye BMW XM er stor, over 5,1 meter lang og byr på plass til hele familien.
FAMILIE-RÅSKINN: Nye BMW XM er stor, over 5,1 meter lang og byr på plass til hele familien.

Flere norske kunder

I Norge har bilen startpris på rundt 2,1 millioner kroner, med dagens avgifter. Fra nyttår kan det bli en god del dyrere.

BMW XM:

Motor og ytelser:

Motor: 4,4-liter V8 bensin + elmotor.

Effekt: 653 hk / 800 Nm.

0–100 km/t: 4,3 sek.

Toppfart: 250 km/t. (270 km/t)

Rekkevidde på strøm: 82-88 km.

Mål, vekt og volum:

L - B- H: 5,11 / 2,01 / 1,76 m.

Bagasjerom: 527 l.

Vekt: 2785 kg.

Tilhengervekt: 2700 kg.

Taklast: Ikke kjent

Pris:

Startpris: Ca. 2,1 millioner kroner.

Det har ikke skremt bort kjøperme. Per i dag har rundt 15 nordmenn bestilt BMW XM – bilen som vi trolig trolig allerede nå kan fastslå som noe av det kuleste du kan parkere utenfor hytta i høstferien neste år.

Denne kommer ikke hyttenaboen (eller andre naboer) til å overse. Om XM faktisk er tøff, eller om den tipper over til å bli litt mye, vil vi vente med å avgjøre til vi får se den ute sammen med andre elementer. Det å oppleve en bil i et (relativt) trangt og lyssatt rom gjør gjerne noe med inntrykket. BMW beveger seg nok helt i grenseland her. Men XM er definitivt spennende.

– Beste bilen jeg har hatt på 25 år

Eksklusiv video:

Vi du vite mer om denne voldsomme SUV-nyheten? Da kan du klikke på videovinduet under å få en guidet visning, bare for deg som leser Broom, av selveste produktsjefen for bilen, Sarah Lossmann.

Det tar bare et par minutter og er verdt å få med seg. God fornøyelse!

Les også: Vår test av den helt nye, elektriske BMW i7 her

Video: Vi i Broom fikk lage et eksklusivt klipp på BMW XM