Sammen med lillebror e-208, representerte e-2008 starten på den nye generasjonen elbiler fra Peugeot da den ble lansert i 2019. Nå har begge fått forbedringer.
Sammen med lillebror e-208, representerte e-2008 starten på den nye generasjonen elbiler fra Peugeot da den ble lansert i 2019. Nå har begge fått forbedringer.

En stor bilsuksess har fått viktig forbedring

Svært mange av bilene har havnet i Norge.

Peugeot var på ingen måte først ute med satsing på elbiler. Men om de kom litt sent, kom de definitivt også godt da de lanserte søskenmodellene e-208 og e-2008 tilbake 2019.

Særlig sistnevnte har vært en stor suksess i Norge. Å gi bilen høyreist karosseri med litt offroad-faktor har vist seg å være et veldig smart grep. Dette gir høyere sittestilling og gode muligheter for å utnytte plassen optimalt. Samtidig skiller bilen seg ut fra mengden og appellerer nok bredere enn de mer tradisjonelle konkurrentene.

Nå er det ikke veldig lenge til også 308 skal komme i helelektrisk versjon. Men før det skjer, har det kommet oppdaterte utgaver av e-208 og e-2008 til Norge.

Kan klare 40 kilometer ekstra

Som vi har blitt vant til fra flere elbiler etter hvert, handler det blant annet om optimalisering av drivlinjen.

Uten at det er gjort noen fysiske endringer på batteripakken eller selve elmotoren, har e-2008 nå økt rekkevidden med 25 kilometer, fra 320 til 345 kilometer.

Dette er målt etter WLTP-metoden. Ved bykjøring i rundt null grader, vil bilen ifølge Peugeot klare rundt 40 kilometer ekstra på strøm nå.

Batteripakken er for øvrig på 50 kWt, bilen har en elmotor på 136 hestekrefter.

Denne dieselbilen fra Peugeot er det faktisk ventelister på

Høyreist karosseri med litt offroad-faktor: Det har vist seg å være en suksessrikt oppskrift for Peugeot.
Høyreist karosseri med litt offroad-faktor: Det har vist seg å være en suksessrikt oppskrift for Peugeot.

Luksusproblem

Hva er det så Peugeot har gjort med bilen? De tekniske løsningene innbefatter en ny girutveksling som skal være bedre optimalisert for motorvei og langkjøring.

Varmepumpen har fått en ny fuktighetsføler øverst i frontruten som gjør det lettere å kontrollere resirkuleringen av luften i kupéen, og dermed spare energi – både ved oppvarming og nedkjøling.

Økt rekkevidde bør naturligvis være positivt for salget. Her har importøren nå et aldri så lite luksusproblem. Som på mange andre elbiler, er det ventetid på e-2008.

– Jeg bremset og bremset – til ingen nytte

Importøren rapporterer om svært gode salgstall for e-2008. Her er utfordringen å få nok biler til å dekke etterspørselen.
Importøren rapporterer om svært gode salgstall for e-2008. Her er utfordringen å få nok biler til å dekke etterspørselen.

Levering i februar/mars

– Salgstallene er gode. Nå for tiden er det stor forskjell på registreringer og salg, det vi ser i kontraktsbunken, forteller Stian Gihle som er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge.

– Hva betyr det rent konkret hvis man bestiller i dag?

Stian Gihle er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge.
Stian Gihle er PR- og informasjonssjef for Peugeot i Norge.

– Første ledig produksjon på e-208 og e-2008 er i januar/februar 2023. Bilene er da i Norge februar/mars. e-2008 ligger sist i løypa, forteller Gihle.

434 liter bagasjerom

Startprisen på e-2008 ligger nå på 291.900 kroner, da snakker vi utstyrsversjonen som heter Active. Allure starter på 311.900 kroner, mens GT kommer på 326.900 kroner. Toppmodellen GT Pack har startpris på 349.900 kroner.

Sammenlignet med de fleste konkurrentene, fremstår det som gunstige priser. Med lengde på 4,30 meter, er e-2008 innenfor det ganske mange definerer som en liten familiebil. Her hjelper det også at bagasjerommet svelger unna 434 liter. Du kan også ha inntil 70 kilo på taket, hengerfeste er imidlertid ikke mulig.

Ikke lov til å ha noe på taket – så kom endringen

Særpreget interiør, det lille rattet er en Peugeot-signatur.
Særpreget interiør, det lille rattet er en Peugeot-signatur.

Ingen Tesla-killer

Bak rattet er e-2008 først og fremst et trivelig bekjentskap. Dashbordet er langt mer konvensjonelt enn det vi finner i mange andre elbiler om dagen. Alderen merkes også litt på både skjerm og betjeningsløsninger. Men samtidig er det nok en god del kunder som vil foretrekke dette, fremfor at alle funksjoner styres fra en stor skjerm.

0-100 km/t på 9 sekunder sier alt om at Peugeot ikke har hatt ambisjoner om å lage en Tesla-killer her. Men de 136 hestekreftene er tilstrekkelig til å gi greit fartsoverskudd, bilen er også kjapp og responsiv i lavere hastigheter, for eksempel i bykjøring.

Foran er plassen god, med pluss til blant annet smarte oppbevaringsløsninger i midtkonsollen mellom setene og oppe på dashbordet. Baksetet holder også for to voksne, her er det også Isofix-fester for tre.

Den er liten, elegant – og elektrisk

Med startpris på under 300.000 kroner, er e-2008 et prisgunstig alternativ i denne klassen.
Med startpris på under 300.000 kroner, er e-2008 et prisgunstig alternativ i denne klassen.

Nesten ti prosent til Norge

For Stellantis-konsernet som Peugeot er en del av, har e-208 og e-2008 vært svært viktige biler de siste årene. De deler mye av teknikken med søstermodeller fra blant andre Opel og DS. På den måten kan konsernet fordele utviklingskostnadene over flere modeller.

Tidligere i år gikk Peugeot ut med antall produserte eksemplarer av e-208 og e-2008 så langt. Av rundt 90.000 biler, var over 8.300 solgt til Norge. Det er et nesten unikt høyt tall og viser hvor viktig vårt marked har vært for mange elbilprodusenter så langt, Peugeot inkludert.

Klikk her for å lese testen vår av e-2008

Video: Spesiell Peugeot – husker du denne?