Én kjøper kan glede seg ekstra til jul

Denne er så eksklusiv som det får blitt.

EKSTREM: Denne fronten er ikke akkurat anonym. Her skal du legges merke til når du kommer. Men hekken er det delte meninger om ...
EKSTREM: Denne fronten er ikke akkurat anonym. Her skal du legges merke til når du kommer. Men hekken er det delte meninger om ...

Zagato er navnet på et italiensk designhus – plassert like utenfor Milano. De har en rekke spesielle og lekre sportsbiler på samvittigheten.

Nå har de akkurat blitt ferdig med én til. Siste skudd på stammen er Alfa Romeo Giulia SWB (Short Wheel Base) Zagato.

Den blir ikke bare produsert i et begrenset opplag. Neida, det blir produsert én bil. EN!

Denne ene er nettopp ferdig – akkurat i tide før jul. Til og med iført en grønnfarge som bidrar til å få fram julestemningen.

INSPIRASJON: Alfa Romeo SZ – Sprint Zagato – (t.h.) har delvis vært en inspirasjonskilde til nykommeren.
INSPIRASJON: Alfa Romeo SZ – Sprint Zagato – (t.h.) har delvis vært en inspirasjonskilde til nykommeren.

Heftig

Zagato er ikke kjent for å holde igjen. Giulia SWB Zagato er derfor utstyrt med en 2,9-liters twin turbo V6-motor. Den samme godbiten vi allerede har blitt kjent med i Giulia- og Stelvio Quadrifoglio.

Men i Zagato-utgaven er den tunet litt opp, så her yter den hele 540 hestekrefter.

Høres det kjent ut? Det er nøyaktig samme effekt som i topputgaven av Giulia: GTA-utgaven.

Slutt for verdens dyreste småbil

INTERIØRET: Dette er linjelekkert og ryddig. Mye her er hentet fra sedanen og familiebilen Giulia.
INTERIØRET: Dette er linjelekkert og ryddig. Mye her er hentet fra sedanen og familiebilen Giulia.

Manuell girkasse

I motsetning til Giulia GTA, som kun leveres med automatgir, får du Zagato med manuell, sekstrinns girkasse.

Det høres moro ut!

Vi har ikke fått vite tekniske spesifikasjoner, som vekt og ytelser. Men du kommer nok et stykke under fire sekunder på sprinten fra stillestående til 100 km/t.

SKEPTISK: Enkelte synes bilen blir for 'tung' i designet fra b-stolpen og bakover.
SKEPTISK: Enkelte synes bilen blir for "tung" i designet fra b-stolpen og bakover.

Funnet på låve – solgt for 2,8 millioner kroner

Kritisk

Én person har altså fått lov å kjøpe en slik. Han fikk bilen kort tid etter at bildene du ser i denne saken ble tatt.

Bilen er selvsagt blitt delt på diverse sosiale medier. Mange omfavner designet. Men det er særlig én ting en del er kritiske til. Det er utseendet på bilen fra b-stolpen og bakover. Mens fronten er aggressiv og "lett" – er den bakerste delen av bilen "tung" og massiv. Det har ikke falt i smak hos alle.

Her er en Zagato-modell fra Aston Martin

STILIG: Hekken minner både om Maserati GT med sin tynne lysstripe – og Aston Martin rundt toppen av bagasjeluka. Men den har samtidig sitt eget særpreg.
STILIG: Hekken minner både om Maserati GT med sin tynne lysstripe – og Aston Martin rundt toppen av bagasjeluka. Men den har samtidig sitt eget særpreg.

Pris

Hvem eieren er, og hva han har betalt for den unike bilen sin, vites enn så lenge ikke.

Men det er ingen tvil om at vi snakker en ekte entusiast. Ifølge ryktene vil nyervervelsen ta plass sammen med blant annet en Alfa Romeo 8C Competizione, en 1990 Alfa Romeo SZ (lik den røde bilen som er avbildet høyere opp i artikkelen) – og en håndfull Zagato-bygde Aston Martin-modeller.

Der vil den garantert bli tatt godt vare på.

Verdens dyreste SUV utsolgt i Norge

Video: Denne får terningkast 6: