En helt unik Ford Mustang

40 år og kun 28.000 kilometer. Nå er den til salgs i Oslo.

Mach1 1
Mach1 1

Det hører med til de absolutte sjeldenhetene at biler runder 40 og kan se tilbake på bare 700 kilometer kjørelengde i året - eller fra Oslo til Trondheim, og bare halvveis tilbake.

De få gangene man hører om det, er det gjerne småbiler med beskjedent utstyr, som har vært forsiktig brukt som "nummer 2-bil". Svært sjelden er det versting-utgaver av populære muskelbiler. De ble vanligvis kjøpt for å brukes - og brukes hardt.

Mach1 2
Mach1 2

Nå har du en slik, sjelden sjanse i Oslo. En unik Mustang med en unik historie er til salgs. Det er altså mulig å kjenne hvordan det føltes å sette seg inn og vri om nøkkelen i en av de råeste muskelbilene den gangen de var (nesten) helt nye...

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Mach 1 - i lydens hastighet...

Mustangen er en 1971-modell av den populære "sportsroof"-typen, på folkemunne kalt "fastback". Det er i tillegg sportsversjonen "Mach 1", og til alt overmål har den den kraftigste motoren som ble levert dette året - en 429 kubikktommers, eller 7 liters, "Cobra Jet"-åtter på 370 hester.

Som det står i annonsen: Bilen er en "True Survivor", og er den eneste ene i verden originalt levert med dette motor/gir/farge og utstyrsoppsettet, (dokumentasjon medfølger).

1971 blir av mange regnet som slutten av muskelbil-epoken, da strengere avgasskrav og stadig økende skepsis (og priser) fra forsikringsselskapene førte til at effekt-tallene begynte å gå nedover igjen året etter. De 370 hestene som Ford oppga i denne bilen ble da også regnet for å være såkalte "forsikrings-hester", mange av de råeste utgavene på denne tiden hadde adskillig mer krutt under panseret enn produsentene gadd å oppgi.

Uhørt, på mange måter. Men det var de siste ukene i en rimelig sorgløs tidsalder.

Les også: Mustangen som aldri ble bygget

Det er Bil Invest på Bryn i Oslo som selger denne Mustangen. Og Tord Dønnum forteller mer enn gjerne om bilen når Broom værer en historie utenom det vanlige, og slår på tråden:

Publikums-magnet

- Vi har hatt bilen stående i butikken rett og slett for å trekke publikum nå siden 2006. Og det er ikke rent få andre biler vi har solgt til folk som egentlig kom innom for å kikke på denne, sier Dønnum, og legger til at det er gøy at spesielle biler også trekker til seg folk som egentlig er på jakt etter helt noe annet.

Mach1 4
Mach1 4

- Da kan vi forsvare å drive litt med disse spesielle bilene som vi egentlig synes det er morsomst å drive med, selv om det er alle de vanlige bruksbilene som gjør at butikken går rundt, sier han.

Tord Dønnum er en høyt profilert bilselger, og navnet er kjent for de fleste som har hatt en TV eller lest en avis de siste fem-seks årene. Det langt færre er klar over, er at han gjennom de to siste tiårene har vært meget aktiv innenfor Mustang-miljøet i Norge. Og han har selv sørget for at et stort antall spesielt sjeldne og/eller spesielt fine Mustanger har funnet veien til Norge.

Det var også han som fant denne bilen hos en samler i St. Louis, Missouri, og tok den hjem til Norge for en del år tilbake. Og i tillegg til å ha den stående i butikken, og kjøre noen meget få turer med den hver sommer, har han brukt mye tid på å forske i historikken på den.

Det meste er klarlagt helt tilbake til den ble bestilt fra en forhandler på Rhode Island, og dokumentert gjennom en såkalt "Marti Report", som er Mustang-folkets service for å få full fabrikkdokumentasjon på et hvilket som helst gammelt chassisnummer.

Godt dokumentert

- Bilen ble bestilt fra fabrikken av Tasca Ford, som var en forhandler med etter hva jeg har forstått flere utsalgssteder på østkysten. De var meget aktive innenfor racing, en av de forhandlerne som solgte flest Shelby-Mustanger, og så store at de faktisk hadde litt innflytelse på Ford i forhold til hvilke modeller som ble utviklet og tilbudt, forteller Dønnum.

Den ble levert til forhandleren den 17. mai 1971, og registrert på kunde litt ut i juni. Oppholdet i tid kan tyde på at det ikke var en kundebestilt bil, men snarere en som forhandleren spesifiserte selv og solgte da den kom på gulvet.

På et senere tidspunkt ble den tatt i bytte eller kjøpt tilbake av samme forhandler, som visstnok også hadde så mye nese for fremtidige samlerobjekter at de passet på å kjøpe tilbake biler med unik tilstand og kjørelengde. Senere gikk den videre i samlermiljøet.

Fremdeles har den nå avdøde Bob Tasca Sr´s autograf under bagasjelokket. Han var grunnleggeren av Tasca-konsernet.

Mach1 8
Mach1 8

Bilen ble altså bestilt med sportspakken "Mach 1" i kombinasjon med den største motoren, noe som allerede i utgangspunktet antydet at man mente alvor.

Ett original-avvik

- Den store big block-motoren gjør at bilen blir enormt tung foran, og de mindre motorene gjorde strengt tatt bilene bedre å kjøre. Men det er et fantastisk moment i denne bilen, sier Dønnum, og legger til at det er ett eneste avvik fra originalspesifikajsonene på den:

- Dokumentasjonen viser at den ikke ble bestilt med "Ram air"-luftinntak i panseret, men en eller annen gang i bilens historie er et slikt panser blitt ettermontert. For de som hadde det fra fabrikken var effekten oppgitt til fem hester mer, altså 375, forteller han.

Ellers fremstår bilen nøyaktig som på Marti report´en som følger med. Intet tyder på at den har hatt skader eller fått synlig slitasje underveis, og Dønnum har hatt den gjennom flere omganger med profesjonell bilpleie slik at den i dag fremstår som - høyst sannsynlig - finere enn ny.

Og, altså, fremdeles med samme lakk som den hadde for 40 år siden.

Originale, litt patinerte klistremerker sitter fremdeles på motoren, og krittmerkede koder fra samlebåndet er synlig på flere steder under bilen. Alt er som i 1971.

Se Broom-lesernes egne Mustang-bilder:

Mach1 7
Mach1 7

- Jeg har kjørt den på noen amcartreff og arrangement i Mustang-klubben, og den har vunnet førstepris på alle treff der den har deltatt, konstaterer Dønnum.

- Denne bilen må være rimelig unik i verdensmålestokk, hvorfor selger du?

- Nå har jeg kjørt noen turer med den, og vi har hatt den stående på utstillig i butikken så lenge at det kanskje er på tide å lufte den for salg. Men det er ikke sikkert den blir solgt, og det er helt greit for meg. Denne blir ikke mindre verdt om den blir stående, tror han.

Riktig pris

Prisen på en halv million tror han er riktig, og han har solgt både Mustanger og Corvetter i den prisklassen tidligere. De blir ikke solgt like fort som de til rundt 300.000, men det dukker alltid opp en kjøper, er hans erfaring.

Mach1 6
Mach1 6

At bilen har automatgear i stedet for manuell kan bli oppfattet som et minus blant de virkelige hardcore racerne, men når resten av bilen er i en så unik tilstand vil det trolig ikke trekke ned verdien særlig likevel. Og at det er en av "de store Mustangene" mellom 1971 og 1973 gjør heller ikke så mye, spesielle versjoner av disse har etterhvert begynt å ta igjen de tidligere utgavene når det gjelder samlerpriser, forteller Dønnum.

- Og det er bra. Det er disse bilene som er best å kjøre. De første årgangene har mye dårligere kjøreegenskaper, og er svakere konstruert, understreker han.

"Vanlig" i Norge

Da undertegnede var i kortbukse-alderen var disse Mustangene forholdsvis "vanlige" i Norge, i hvertfall sammenlignet med andre amcars. Av en eller annen grunn fantes det en del sportsroof-utgaver av "stor-Mustangene", og da det var populært å heise bilene bak på slutten av 70-tallet ble den fra før av temmelig slakke bakruteprofilen nesten vannrett.

- Det sitter trolig mange velbeslåtte og middelaldrende bilentusiaster rundt om i Norge i dag som hadde en slik Mustang på 70-tallet - med baken på stylter, Slotmags, falske Mach 1-striper og motivlakkert bensintank. Er det en slik nostalgiker som er kunden på en slik bil?

- Ja, det er nok gjerne godt voksne folk med grei økonomi som ser på en bil som dette. Men de kjøper den ikke bare for investeringen, men for å kjøre litt med den og å kose seg også, fastslår Dønnum, som skjønner godt at en verdifull og flott gammel veteranbil mange ganger "konkurrerer" med kunst, båter og fritidseiendom.

Mach1 3
Mach1 3

Med stadig tettere bånd mellom entusiaster, investorer og rene spekulanter over hele verden er markedet for unike samlerbiler også mindre utsatt for lokale svingninger enn eksempelvis fast eiendom.

Tror den blir i Norge

- Men vi har kun annonsert bilen i Norge, sier Dønnum, som ikke har planer om å sende bilen tilbake til USA når han selv har fått den hit. Han har til og med sørget for å få den registrert på ett av noen få ubrukte numre i DA-serien, som er tidsriktige for 1971.

Ingen detaljer er oversett på denne unike versting-Mustangen...

Video: Bli med på kjøretur i norsk Boss-Mustang