En halv bil – til full pris!
Her er det ikke bare størrelsen som er spesiell.
Porsche har lange tradisjoner på å gjøre det skarpt i racing.
Ikke minst på det legendariske 24-timer løpet på Le Mans, hvor de har plukket med seg mang en pokal til premiehylla hjemme i Stuttgart.
Slik var det også i 1981. Da vant en Porsche 936 nok en gang det legendariske beløpet – nesten som forventet.
En ekte "survivor"
I begeistring over seieren ble det laget en kopi av vinnerbilen i skala 1:2, altså halv størrelse.
Denne ble igjen gitt til selveste Ferry Porsche i bursdagspresang samme år.
Man kan trygt fastslå at han ble både glad for og imponert over Porsche-racerbilen i halv størrelse. Faktisk ble han så begeistret at han ville produsere flere og sende ut til de største forhandlerne.
Nå sjefen sjøl gir en slik ordre, ja så må det jo følges opp.
Det er en av disse bilene som nå har dukket opp på auksjonssiden ebay. Den ble funnet uåpnet i den originale emballasjekassa under en opprydding hos en gammel Porscheforhandler. En ekte og ubrukt "survivor" med andre ord.
Koster det samme som en brukt Porsche 911
Nå er altså den lille, men like fullt legendariske bilen til salgs. Utropsprisen er satt til 30.000 dollar (Ca. 230.000 kroner). Ikke bare småpenger, med andre ord.
Selv om prisene har steget nesten skummelt fort de siste årene, kan man fortsatt få en brukbar Porsche 911 SC fra tidlig på 80-tallet til i alle fall nesten samme pris. Ikke ubrukt og rett fra originalemballasjen riktignok, men allikevel ...
Så mye Porsche får du til 200 000,-
Mini-Porschen er selvfølgelig kjørbar, men byr ikke på helt de samme prestasjonene som originalen.
Fullt kjørbar og velutstyrt
Porsche 936 Junior, som den kalles, har en ensylindret bensinmotor på 5 (!) hestekrefter fra Briggs and Stratton, nok til å gi den godt og vel 150 kg tunge bilen en toppfart på rett over 50 kilometer i timen. Den har også tre gir.
Vi kan jo bare nevne at originalen hadde 540 hestekrefter...
Bilens sete er selvfølgelig i ekte skinn og den har også hydrauliske støtdempere og den store bakvingen er justerbar – slik som på originalen.
Den er også utstyrt med skivebremser, bremselys og blinklys, samt med selvstarter. Så den er absolutt påkostet.
Proporsjonene stemmer riktignok ikke helt, blant annet er setet og lyktene litt for store og hjulene litt for små. Det får man nok bare leve med.
Tro det eller ei: Dette er Porsche!
Liten bil til barna - eller en stor til far og mor?
Hvor mange 936 Junior som ble bygget vet man ikke eksakt. Men trolig noe rundt 50 eksemplarer. En ting er i alle fall helt sikkert. Det er ikke mange igjen av disse!
Som mye annen kuriosa har også verdien på de få som er igjen steget. Mye og fort.
Så blir da spørsmålet: Skal du kjøpe en slik til barna – eller skal du heller gå for en voksen-utgave av en fullskala Porsche til mor og far for samme pris?
Les vår test av nye Porsche 911 Turbo her: