En av verdens største bildesignere har gått bort

Pininfarina var ansvarlig for noen av de lekreste bilene gjennom 50 år. Se bildene!

Noen personer har satt større spor etter seg i bilhistorien enn andre - selv om mange av dem ikke nødvendigvis kjennes hverken ved navn eller utseende. Nå er en slik gått ut av tiden - Sergio Pininfarina er død etter lang tids sykdom, i en alder av 85 år.

I hans tilfelle er i det minste etternavnet velkjent. Det var hans far Battista Farina - populært kalt "Pinin" Farina, som skal bety noe i retning av "lillebror" - som etablerte sin karosserifabrikk i 1930, og Sergio kom allerede i 1950 inn i familiebedriften. Etterhvert som berømmelsen økte, ble Pininfarina navnet på både fabrikken og familien.

Les også: Christians Peugeot Coupé er sjeldnere enn den ser ut til

Design og produksjon

Designavdelingen ble etterhvert langt mer berømt enn selve karosserifabrikken, selv om intensjonen hele tiden var at den ene skulle gi oppdrag til den andre. Det skjedde både med konseptbiler og produksjon av små serier på oppdrag fra bilprodusenter over så godt som hele verden.

Del med Facebook-vennene dine!

Sergio tok over roret i selskapet i 1961, og overlot det først til sin sønn Andrea i 2001. Han omkom i en motorsykkelulykke i 2008, og lillebror Paolo rakk såvidt å ta over før økonomiske problemer gjorde at familien mistet kontrollen over selskapet.

Sergio Pininfarina kom inn i familieselskapet i 1950, og tok over som leder i 1961. Her fotografert ved et Ferrari-konsept på bilutstillingen i Torino i 1959. (Foto: Silvio Durante / SCANPIX, © AG WS**LON**)
Sergio Pininfarina kom inn i familieselskapet i 1950, og tok over som leder i 1961. Her fotografert ved et Ferrari-konsept på bilutstillingen i Torino i 1959. (Foto: Silvio Durante / SCANPIX, © AG WS**LON**)

Ifølge Autonews.com skal grunnen til de økonomiske problemene de senere årene ha vært at man godtok etterskuddsvis betaling etter bilsalg for en del modeller som skulle vise seg å selge langt dårligere enn forutsatt - blant annet Alfa Romeo Brera og Spider, Ford Focus CC og Volvo C70.

Ansvarlig for mange høydepunkter

Men om de senere årene har vært triste, huskes Pininfarina for en endeløs rekke av fulltreffere i løpet av Sergio Pininfarinas tid ved roret. Bildesign som han ikke alltid var like direkte involvert i, men som han hadde siste ordet for å godkjenne - eller forkaste.

Del med Facebook-vennene dine!

I bildekarusellen over ser du noen av dem - noen som er velkjente, samt noen litt glemte som er blant våre personlige Pininfarina-favoritter. Har du noen andre hører vi gjerne om dem i kommentarfeltet under!

Les også: Ferrari Pinin - jubileums-konseptet som Enzo droppet

Sergio Pininfarina har gått ut av tiden. Etter 50 år i familieforetaket, hvorav rundt 40 år som toppsjef, har han satt spor etter seg i bilhistorien. Fotomontasje: Div. PR foto / Alberto Ramella, SCANPIX
Sergio Pininfarina har gått ut av tiden. Etter 50 år i familieforetaket, hvorav rundt 40 år som toppsjef, har han satt spor etter seg i bilhistorien. Fotomontasje: Div. PR foto / Alberto Ramella, SCANPIX
1967 Alfa Romeo Spider.
1967 Alfa Romeo Spider.
2006 Mitsubishi Colt CZC.
2006 Mitsubishi Colt CZC.
1974 Lancia Beta Montecarlo.
1974 Lancia Beta Montecarlo.
2007 Volvo C70.
2007 Volvo C70.
1966 Fiat 124 Sport Spider.
1966 Fiat 124 Sport Spider.
2009 Maserati Quattroporte.
2009 Maserati Quattroporte.
1965 MGB GT.
1965 MGB GT.
1989 Cadillac Allanté.
1989 Cadillac Allanté.
1975 Rolls Royce Camargue.
1975 Rolls Royce Camargue.
Nå er det snart klart for etterfølgeren til superbilen Ferrari Enzo. Ferdig modell skal stå klar på bilutstillingen i Detroit i januar.
Nå er det snart klart for etterfølgeren til superbilen Ferrari Enzo. Ferdig modell skal stå klar på bilutstillingen i Detroit i januar.
1989 Alfa Romeo 164 Q4.
1989 Alfa Romeo 164 Q4.
1984 Ferrari 400i.
1984 Ferrari 400i.
1999 Peugeot 406 Coupé.
1999 Peugeot 406 Coupé.