
En av verdens mest avanserte biler – nå kommer den til Norge
Xpeng med spennende nykommer.
2020 blir året for nye bilmerker i Norge. Særlig fra Kina har det dukket opp mange spennende nyheter på elbilfronten.
Det skulle være nok å nevne biler som Polestar 2, MG ZS EV, BYD Tang og Xpeng G3.
Sistnevnte produsent har mer på gang i tillegg til G3 som er en kompakt SUV.
For nå viser Xpeng sin nye familiebil P7 – for aller første gang utenfor Kina. Og det skjer selvfølgelig i Norge. Vår fascinasjon for elbiler har ikke gått upåaktet hen i Kina heller.
Xpeng P7 blir å se på Aker Brygge i Oslo, de to første ukene av august.

Lang rekkevidde
P7-modellen er en stor og romslig familiebil og det er nærliggende å tenke Tesla Model S som en konkurrent.
Som alltid når det gjelder nye elbiler i Norge, er interessen stor. Importselskapet Zero Emission Mobility opplyser at de har mottatt rundt 1.000 henvendelser om nye P7 – allerede før den hadde satt sine hjul på norsk jord.
P7 har en oppgitt rekkevidde på opptil 706 km. Dog etter den gamle og ikke så realistiske NEDC-standarden. Et svært aerodynamiske design skal bidra til god rekkevidde, dette er for øvrig gjort av den anerkjente designeren Rafik Ferrag.
P7 er utstyrt med siste generasjons prismatiske CATL-batteripakke på 80,9 kWt med en klasseledende energitetthet på 170 Wt/kg.
Snart behøver du ikke å holde i rattet

Avansert
Listen over innovasjoner og nyvinninger på P7 er omfattende. Bilen er klargjort for selvkjøring på nivå 3, hjulpet av 12 ultrasoniske sensorer, 5 millimeterbølge-radarer og 14 kameraer rundt bilen. Førerassistenten XPILOT 3.0 gjør at bilen har full oversikt over omgivelsene mer enn 200 meter foran bilen, også i svært krevende kjøreforhold med regn, snø og tåke. Det skriver Zero Emission Mobility i en pressemelding.
Innvendig er det minimalistisk. Bilens funksjoner kan i stor grad styres med stemmestyring som er dypt integrert med infotainment-systemet. P7 skal også være en rullende konsertopplevelse, med lydanlegg utviklet av danske Dynaudio.
18 høyttalere tilpasser lydbildet etter hvem som sitter i bilen, og innebygde høyttalere i nakkestøtten gjør at føreren kan lytte til musikk uten å forstyrre de i baksetet. De innvendige stemningslysene kan akkopagnere musikken du spiller mens du kjører, fortelles det videre.
Drivlinjen baseres på en 3-i-1-løsning der elmotorene, gir og kontrollsystem er integrert i en sentral komponent. Dette gir lavere vekt, høyere effektivitet og driftssikkerhet.
Dette er en annen spennende elbilnyhet
Mange fra IT-industrien

Xpeng er en av Kinas ledende produsent av biler. Nærmere halvparten av Xpengs ansatte jobber med forskning og utvikling. Svært mange av utviklerne kommer fra IT-industrien.
Derfor er de blant de verdensledende i bruk av teknologi, og i motsetning til tradisjonelle bilmerker foregår hele produktutviklingen internt. Xpeng mener at dette skal gjøre at alle komponentene i bilen "prater bedre sammen".

Stolt
– Det er for tidlig å si når P7 vil bli tilgjengelig for det norske markedet, og hvilke versjoner som vil tilbys her. Nå skal vi bruke tiden godt til å bli kjent med bilen, lytte til forbrukere og eksperter for å gi råd til fabrikken om videre utvikling av bilen, sier Espen Strømme som er daglig leder i Zero Emission Mobility.
– Vi er stolte over å ha fått ett eksemplar til Norge, om enn bare for testing og utvikling i denne omgang, avslutter Strømme.
Les også: Her er fire gode bilnyheter – og én dårlig
Video: Her kjører vi Xpeng G3 for første gang