En av verdens morsomste biler blir ny
25 år etter debuten.

Mazda leverte en liten genistrek da de kom med sin MX-5 for første gang tilbake i 1989. En liten, to-seters cabriolet - med bakhjulstrekk og massevis av kjøreglede.
Oppskriften var velkjent og Mazda ble raskt beskyldt for å kopiere de engelske roadsterne som til da nesten hadde eid dette markedet. Men det viste seg snart at MX-5 hadde massevis av særpreg i seg selv. Og ikke minst: Dette var en roadster som både var moderne og som hadde nærmest skuddsikker kvalitet.
Svært viktig bil
Bilen ble raskt en stor suksess og for Mazda en uhyre viktig modell etter hvert som selskapet begynte å slite økonomiske utover på 90-tallet.
MX-5 var et stort lyspunkt og samtidig en viktig imagebygger.
Det tok ikke lang tid før den ble verdens mest solgte roadster. Til sammen er det solgt rundt en million MX-5 når det nå er klart for fjerde generasjon.
Lettere og kjappere
Den har akkurat blitt avduket, i forkant av premieren på bilutstillingen i Paris i oktober.
Mazda har vært tro mot det opprinnelige konseptet både på andre og tredje generasjon - og det fortsetter de med også på den fjerde. En så stor suksess som dette, tukler du ikke for mye med - men samtidig er det ingen tvil om at bilen er helt ny.
Helt nye MX-5 har blitt lettere og kjappere - og skal by på enda mer kjøreglede enn de tidligere generasjonene.
Mer sporty
Mazda har også dratt til ganske mye mer på designet. Det regelrett snille preget på første MX-5 har blitt litt tøffere og mer sporty for hver generasjon. Det forsterkes ytterligere med den nye.
Mazdas nye designspråk preger fronten, med skarpe, sporty linjer. Forskjermene er løftet opp, for å gi fronten mer muskler.
Svøpende linjer dominerer sideprofilen, mens hekken nok er av typen som krever litt tilvenning. Men bakfra er det i alle fall ingen tvil om at bilen har blitt ny!
Slanket seg
Under skallet skal alt være nytt. Bilen er bygget på en ny, bakhjulsdrevet plattform. Mazda har hatt fokus på å få ned vekten, nye MX-5 skal være rundt 100 kilo lettere enn bilen den erstatter. Det betyr at den veier såvidt over et tonn.
Det er naturligvis gode nyheter for kjøreegenskapene. Samtidig stiller Mazda med moderne og nøysomme SkyActive-bensinmotorer, på henholdsvis 1,5- og 2-liter.
Balanse
De fleste bilmodeller legger på seg når de kommer i ny utgave. Det er ikke tilfelle med nye MX-5. Den er faktisk blitt rundt ti centimer kortere enn bilen den erstatter. Samtidig har den blitt to centimeter lavere, men en centimeter bredere.
Mazda-ingeniørene har flyttet motoren lenger bak og ned i bilen. Det skal gi en perfekt 50/50-vektbalanse foran og bak. Samtidig har understellet blitt nytt og skal gi enda mer sporty og presise kjøreegenskaper.
Mindre avgift
Innvendig skal det fortsatt være fokus på enkle og ryddige løsninger. Men materialkvaliteten skal være løftet flere hakk, samtidig som interiørdesignerne har jobbet med praktiske løsninger som flere oppbevaringsrom i kupéen.
Dashbordet domineres av en stor infotainment-skjerm som er høyt plassert.
I starten kommer nye MX-5 kun med kalesjetak, men det er ventet at utgaven med nedfellbart ståltak ikke er langt etter.
Foreløpig vet vi ikke noe om priser på nykommeren, men lavere vekt og motorer med lave utslipp, bør love godt med tanke på norske avgifter.