En av Norges største bilsuksesser forsvinner ut

Slutt for VW Tiguan etter 14 år.

FORSVINNER: Volkswagen Tiguan var i flere år Norges mest solgte SUV. Men nå er det slutt for bilen på vårt markedet.
FORSVINNER: Volkswagen Tiguan var i flere år Norges mest solgte SUV. Men nå er det slutt for bilen på vårt markedet.

Familie-SUVen Tiguan har vært en stor suksess for Volkswagen i Norge. Første generasjon kom på markedet i 2008. VW var sent ute med SUV i denne klassen, men traff blinken med Tiguan.

Bilen ble umiddelbart en suksess og var i lange perioder Norges mest solgte SUV.

Det gode salget fortsatte i starten da andre generasjon kom på markedet i 2016. Men så begynte det å butte imot. En ting som la en demper på salget, var at Tiguan i motsetning til Golf og Passat ikke kom i noen ladbar GTE-utgave fra starten. VW viste en konseptversjon av denne, men den ble skrinlagt i siste liten.

DISKRET: Første generasjon var ikke bilen som gjorde mest utav seg på design. Men for mange norske familier var den et naturlig valg.
DISKRET: Første generasjon var ikke bilen som gjorde mest utav seg på design. Men for mange norske familier var den et naturlig valg.

Naturlig å fase ut

Nå er det klart at Tiguan er borte fra det norske markedet. Bilen er ute av systemene hos importøren og kan ikke lenger bestilles. Har du lyst på én, må du sjekke om noen av forhandlerne fortsatt kan ha biler igjen.

FASER UT: Lars Joakim Hanssen er kommunikasjonssjef hos den norske VW-importøren.
FASER UT: Lars Joakim Hanssen er kommunikasjonssjef hos den norske VW-importøren.

– Fra og med 2024 skal vi kun selge helelektriske Volkswagen personbiler. Da er det naturlig at vi faser ut fossile modeller, og forenkler vårt modellprogram. Vi ser at stadig flere kunder velger å gå over til elbil, og for de som er glad i Tiguan er ID.4 eller ID. 5 et godt alternativ, sier Lars Joakim Hanssen som er kommunikasjonssjef hos den norske Volkswagen-importøren.

Les vår test av 2009-modell VW Tiguan her:

FACELIFT: Slik så første generasjon ut etter en ganske omfattende facelift halvveis i livsløpet.
FACELIFT: Slik så første generasjon ut etter en ganske omfattende facelift halvveis i livsløpet.

Forsvant etter 49 år

Dermed følger Tiguan i hjulsporene til en virkelig legendarisk bil for Volkswagen i Norge. Tidligere i år forsvant Passat ut, etter 49 år på markedet.

Særlig de to siste årene har det kommet en rekke nye og elektriske SUV-er ut på markedet. Disse har også tatt over det aller meste av salget.

Tesla Model Y, VW ID.4. Skoda Enyaq, Volvo C40/XC40, Ford Mustang Mach-E og Kia EV6 er bare noen av disse. I et norsk nybilmarkedet der åtte av ti biler nå er elbiler, blir det da fint lite igjen til øvrige drivlinjer.

Tiguan fikk en lillebror, les mer om den her:

ELEKTRISK: Det tok sin tid før Tiguan kom som ladbar hybrid. eHybrid heter den utgaven.
ELEKTRISK: Det tok sin tid før Tiguan kom som ladbar hybrid. eHybrid heter den utgaven.

Dyrest: 869.000 kroner

På bruktmarkedet kommer Tiguan til å være med oss i mange år fremover. I skrivende stund er det 628 eksemplarer til salgs, i tillegg kommer 38 eksemplarer av den forlengede sjuseters-utgaven Allspace.

Prisene starter nå på rundt 40.000 kroner. Da snakker vi gjerne biler fra 2008/2009 som har gått over 200.000 kilometer.

For oppunder 100.000 kroner, kan du få en pent behandlet bil fra 2010-2012, som ikke trenger å ha så veldig mye over hundre tusen kilometer på telleverket.

Andre generasjon får du nå fra rundt 200.000 kroner. Aller dyreste er R-utgaven med hele 320 hestekrefter. Det ligger en liten håndfull av disse på bruktmarkedet, prisene varierer fra 699.000 til 869.000 kroner. Du skal nok være litt spesielt interessert for å bruke såpass mye penger på en Tiguan...

Her kan du ta innersvingen på naboens snobbe-SUV

Se vår bruktbiltest av Tiguan under: