En av klassens morsomste – nå går den lenger

Peugeot har finpusset på sin e-208.

Sammen med e-2008 var e-208 først ut i det som skal bli en lang rekke nye elbiler fra Peugeot.
Sammen med e-2008 var e-208 først ut i det som skal bli en lang rekke nye elbiler fra Peugeot.

Salgsmessig har den havnet litt i skyggen av storebror e-2008, men også e-208 har vært en suksess for Peugeot etter lanseringen i 2019.

Her snakker vi kompakt elbil med gunstig startpris. Rimeligste utgave koster 283.900 kroner, mens toppmodellen GT kommer på 316.900 kroner.

For de pengene får du en bil på så vidt over 4 meter (nærmere bestemt 4,05). Drivlinjen kjenner vi fra flere biler fra Stellantis-konsernet.

22 kilometer ekstra

Batteripakke på 50 kWt ga i starten rekkevidde på 340 kilometer. Nå har Peugeot-ingeniørene finpusset på flere tekniske løsninger, det har gitt 22 ekstra kilometer med rekkevidde, det offisielle tallet er nå på 362 kilometer.

Her snakker vi blant annet ny girutveksling som er bedre optimalisert for motorvei og langkjøring. Varmepumpen har fått en ny fuktighetsføler øverst i frontruten som gjør det lettere å kontrollere resirkuleringen av luften i kupéen, og dermed spare energi – både ved oppvarming og nedkjøling.

– Denne viser hvor fort elbilmarkedet har snudd

Det er ikke bare kjørefølelsen som er sporty, det er også designet.
Det er ikke bare kjørefølelsen som er sporty, det er også designet.

GTI-følelse

Å bruke GT-betegnelsen på en bil, er noe som etter vår mening forplikter. Fortjener e-208 de to bokstavene? Ja, det gjør den! Uten å ha superkrefter eller være lynrask (0-100 km/t går på 8,1 sekunder), er det en godfølelse i denne bilen som minner ganske mye om de klassiske GTI-bilene.

Det handler om de kompakte målene, ett hjul ute i hvert hjørne, et kompetent understell og kjapp gassrepons. Det lille rattet underbygger også følelsen av å kjøre sportslig bil. Interiøret for øvrig er særpreget.

Åpnet salget av e-208 i Norge – da tok det helt av

Særpreget interiør, vi har sans for det lille rattet!
Særpreget interiør, vi har sans for det lille rattet!

Snaut bagasjerom

Peugeot har droppet en detalj som midtarmlene i baksetet, det er vel neppe av noen annen grunn enn sparehensyn? Til gjengjeld har de vært svært rause med Isofix-fester, her er det tre bak og også i passasjersetet foran. Smart hvis du har flere unger i barneseter.

Ingen plassorgie i bagasjerommet, men plassen er i alle fall lett å utnytte.
Ingen plassorgie i bagasjerommet, men plassen er i alle fall lett å utnytte.

Plassen er god foran, med pluss til flere praktiske oppbevaringsrom. I baksetet er det ikke overraskende trangere, men deler man litt på plassen, går det greit å dra på tur med fire voksne. Bagasjerommet er relativt snaut, med 265 liter. Her merkes det at batteripakke og drivlinje spiser litt plass. Peugeot har ikke laget noen frunk foran.

Med denne banket Peugeot både Jaguar, BMW og Alfa Romeo

Peugeot har dratt på skikkelig i fronten, både med grill og særpregede lykter.
Peugeot har dratt på skikkelig i fronten, både med grill og særpregede lykter.

Leveres i februar/mars

Bilen har 6,6 kW ombordlader og tar imot inntil 100 kW på hurtiglading. Her er det også varmepumpe på 5 kW, programmerbar lading og varme/kjøling via egen app og justerbar regenerering. Det offisielle forbruket ligger på 14,7 kWt/100 kilometer.

Som på veldig mange andre elbiler om dagen, er det ventetid også på e-208. Importøren opplyser at første ledige produksjon er i månedsskiftet januar/februar neste år. Det betyr levering i februar/mars hvis du bestiller nå.

Her kan du lese testen vår av e-208

Video: Husker du denne? Her tester vi morobil fra Peugeot