En av høstens store bilnyheter – se her er den i Norge!

Kommer egentlig ikke før i november.

Broom-Benny fikk muligheten til å stifte nærmere bekjentskap med splitter nye Audi A4, lenge før den offisielle lanseringen i Norge.
Broom-Benny fikk muligheten til å stifte nærmere bekjentskap med splitter nye Audi A4, lenge før den offisielle lanseringen i Norge.

A4 har vært en stor suksess for Audi, og en av modellene som for alvor befestet Audis posisjon som et premium-merke.

Her hjemme har A4 i mange år vært Audis bestselger og har holdt erkerivalene BMW 3-serie og Mercedes C-klasse på en god armlengdes avstand. Men konkurransen i denne klassen har blitt stadig tøffere. Derfor er det en etterlengtet ny modell som snart er klar for lansering.

Absolutt en ny bil 

Helt nye Audi A4 får sin offisielle debut på bilutstillingen i Frankfurt i september. Men allerede nå har ett eksemplar vært i landet, for en eksklusiv før-premiere. Og da fikk også vi i Broom muligheten til å ta en kjapp titt på bilen.

Brooms bilekspert Benny Christensen lurte seg fram og dro av litt av kamuflasjen for å få tatt en nærmere titt. Hans førsteinntrykk er at Audi tar et ganske omfattende steg med nye A4.

– Ja, dette er absolutt en ny bil. Den bygger på en helt ny plattform, designet skiller seg mer fra forgjengeren enn det vi har vært vant med fra Audi de siste årene, og ikke minst har den vokst i størrelse. Nå er dette så absolutt en fullverdig familiebil, bagasjerommet i stasjonsvogna rommer 505 liter og baksetet imponerer. Jeg er som er over 190 cm på strømpelesten kan faktisk fint sitte "bak meg selv". Det kan jeg ikke si om alle bilene i denne klassen, forteller Benny.

Norges mest solgte stasjonsvogn, gjetter du hvilken?

Skjedd mye innvendig

– Men hvis vi skal starte med designet, hva er nytt?

– Først og fremst at linjene har blitt skarpere og mer kantete. Det igjen gir et mer sporty inntrykk. Det er mange og tydelige effekter her. Audi har helt klart lagt vekt på at den skal skille seg fra forrige generasjon, og det tror jeg er smart. Den framstår virkelig som en ny bil.

– Også innvendig har det skjedd mye. Det er flere elementer her som jeg kjenner igjen fra nye Q7. Det ser lekkert og solid ut, og som vanlig i en Audi er det høy opplevd kvalitet. Her har de mye å leve opp til, særlig når en konkurrent som Mercedes virkelig har våknet og begynt å gjøre sine interiører mye lekrere enn det vi har vært vant til tidligere, sier Benny.

Nå får du stor Mercedes til rene folkeprisen

90 prosent Avant

Tidligere har det ofte vært slik at sedan har blitt lansert først, og at kundene har måttet vente flere måneder på stasjonsvogn-utgaven. Nå nå er det klart for Avant (stasjonsvogn på Audi-språket) helt fra starten.

– Det tror jeg er svært viktig, både for Audi og for kundene. Det er stasjonsvogn som gjelder i denne klassen, 90 prosent av salget kommer nok til å være Avant. Det vil også overraske meg stort om ikke en høy andel av de nye A4-ene vil trekke på alle fire hjulene. A4 Avant med quattro, der har du en drømmebil for mange norske familier, mener Benny.

Vil ha 4x4

– I kjent stil ruller Audi ut en rekke varianter, her blir det MYE å velge mellom. Importøren tror kjøperne vil fordele seg i to hovedkategorier. Først de som velger en liten bensin- eller dieselmotor og forhjulstrekk. Dette er gjerne firmabilkjøpere som har en beløpsgrense å holde seg innenfor. Da er det ikke rom for de helt store sprellene.

– Den andre hovedgruppen er de som prioriterer 4x4 høyt. Da gjerne i kombinasjon med en sterk dieselmotor og 4x4. Det kanskje mest naturlige valget for dem er nok 190-hesters TDI ,med quattro og automatgir. Svært mange vil nok mene at det er slik en A4 skal være!

Denne bilen hadde ventelister på ett år

Aggressiv prising

– Hva med ladbar hybrid, det kommer vel også?

– Så langt vil ikke Audi bekrefte noe rundt det, men jeg er helt sikker på at det kommer, og neppe er veldig langt unna. A4 e-tron blir naturligvis en svært attraktiv bil, særlig på det norske markedet hvor biler som dette kommer gunstig ut avgiftsmessig, sier Benny og legger til:

– Den forhøyede Allroad-utgaven av A4 har vært en suksess. Det drøyer litt til før den kommer i ny utgave. Dagens versjon skal fortsette til våren 2016, så er det klart for helt ny Allroad også. 

– Helt til slutt, vet du noe om prisene?

– Nei, det er litt for tidlig, importøren er fortsatt i forhandlinger med fabrikken. Dagens A4 begynner et stykke under 400.000 kroner. Der tipper jeg vi vil finne den nye også, men sannsynligvis med mer utstyr standard enn det du får i dag. Konkurransen i denne klassen er beinhard. Derfor er det nok grunn til å vente at Audi kommer til å prise nykommeren aggressivt, avslutter Benny.

Karl har en Audi "ingen" har hørt om

Audien hadde Norges råeste bruktbilannonse

.