Peugeot er klare med to nye elbiler: e-308 og e-308 SW. Sistnevnte er noe så sjeldent som en helelektrisk stasjonsvogn. Det tror Peugeot mange har ventet på.
Peugeot er klare med to nye elbiler: e-308 og e-308 SW. Sistnevnte er noe så sjeldent som en helelektrisk stasjonsvogn. Det tror Peugeot mange har ventet på.

En av disse har nesten ingen konkurrenter

Nå kommer Peugeot med elektrisk stasjonsvogn.

Peugeot opplever historisk godt salg med elbilene e-208 og e-2008. Disse har vært på markedet i noen år, allerede. Men fortsatt er etterspørselen stor. Totalt er det registrert rundt 10.000 av de to i Norge – på bare noen få år.

Nå får Peugeot to nye, helt elektriske modeller å slå i bordet med.

308 ble lansert i fjor som ladbar hybrid, nå er det klart for elutgavene e-308 og e-308 SW.

Sistnevnte blir en av svært få elektriske stasjonsvogner på markedet.

– Perfekt for norske kunder

– Kombinasjonen elektrisk bil, design og kjøreglede vil passe perfekt for norske kunder, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen, om e-308 SW.

De elektriske variantene er ekstra spennende, og det er det spesielt to grunner til: Peugeot e-308 er svært energieffektiv og kan kjøres med et forbruk på 12,7 kWt per 100 kilometer.

De elektriske variantene av 308 er visuelt veldig like hybridene, men vil skille seg ut med blant annet nye 18-tommers felger.

Elektrisk stasjonsvogn bør passe mange familier godt.
Elektrisk stasjonsvogn bør passe mange familier godt.

En stor bilsuksess har fått en viktig forbedring

Nytt batteri

Peugeot e-308 og e-308 SW blir utstyrt med splitter nye motorer som yter 156 hestekrefter og 260 newtonmeter dreiemoment. Utvekslingen er optimalisert for rekkevidde, og bidrar sterkt til det lave forbruket på 12,7 kWt pr 100 km.

Batteriet er nytt med en ny sammensetning av 80 posent nikkel, 10 prosent mangan og 10 prosent kobolt. Det er også større enn på dagens elektriske Peugeot-modeller. Brutto ligger det på 54 kWt og netto 51 kWt.

Ikke lov til å ha noe på taket – så kom endringen

400 kilometers rekkevidde

Flere grep bidrar til å kutte i forbruket. Motor, batteri og girboks er optimalisert, og i tillegg er aerodynamikken i fronten og under bilen forbedret. Bilen er også gjort så lett som mulig og er utstyrt med spesielle dekk i noen varianter. Til sammen gir dette en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til WLTP (varierer med modell og utstyrsnivå).

– Det er viktig å huske på at lang rekkevidde ikke bare skapes av større batterier, men også av lavt forbruk. I e-308 viser Peugeot at batteristørrelsen med fordel kan holdes nede, og dermed også gjøre bilen billigere både i innkjøp og i bruk, avslutter Rune Hensel.

Det har skjedd mye med interiøret hos Peugeot. Her skiller de seg også merkbart fra konkurrentene.
Det har skjedd mye med interiøret hos Peugeot. Her skiller de seg også merkbart fra konkurrentene.

Den er liten, elegant – og elektrisk

Levering

Kjøreglede er viktig. Peugeot har skapt en førerplass som går under navnet i-Cockpit. I-Cockpit ble lansert for ti år siden og har utviklet seg gradvis gjennom mange modeller. e-308 og e-308 SW vil også få siste generasjon i-Cockpit med et kompakt ratt, 3D-instrumenter i synsfeltet over rattet og en ti-tommers skjerm i midtkonsollen.

Standard er e-308 utstyrt med en 11 kw ombordlader, og langs veien kan den lade med opptil 100 kw fra ladere som leverer det.

Nye Peugeot e-308 bygges i Mulhouse i Frankrike og vil være på markedet fra sommeren 2023.

Video: Her er en annen ny, elektriske familiebil:

Klikk her for å lese testen vår av e-2008