En av de mest spesielle nybilene på lenge
Nå møter vi Hyundai Ioniq 6 for første gang.
Den hadde verdenspremiere i fjor sommer – og fikk raskt mye oppmerksomhet for designet.
Vi snakker om helt nye Hyundai Ioniq 6 – som følger opp en viktig elbil-satsning fra merket.
Her hjemme har Hyundai allerede hatt stor suksess med Ioniq, Kona og Ioniq 5. Nå er Ioniq 6 klar for å entre norske veier.
Den elektriske sedanen bygger naturligvis på en dedikert elbil-plattform. Fokus på aerodynamikk og lav luftmotstand har vært svært viktig for å få til mest mulig rekkevidde. Det merkes også på designet. Dette er en av de mest spesielle nybilene på lenge.
Rett over 500.000 kroner
Rekkevidden imponerer: Nykommeren kan kjøre opptil 614 kilometer på én lading. Den lader også svært kjapt, takket være 800 volts-teknologien. Her er Hyundai og søstermerket Kia langt fremme.
Hva med prisene? Jo, Ioniq 6 starter på 522.369 kroner, med bakhjulsdrift. Utgaven med 4x4 har startpris på 565.125 kroner.
I dag er det endelig klart for første pressekjøring av bilen. Brooms Mats Brustad har pakket kofferten, eller forresten: Koffert er det kanskje ikke snakk om. Her snakker vi nemlig kortreist tur, testkjøringen foregår hjemme i Norge.
Hjemlige trakter
Vi gjør som vanlig. Vi tar en telefon og hører hva Mats kan fortelle om nye Ioniq 6.
Ring ring
– Hei, Mats! Hvordan er det å være på billansering på kjente trakter?
– God dagen, Knut! Det er faktisk ikke bare kjente trakter, men til og med hjemlige trakter. Akkurat nå har vi passert «Dennis Hauger-land», altså Aurskog og er på vei mot Rømskog Spa & Resort. Vi snakker veier jeg kjenner godt, så dette kunne ikke blitt triveligere, forteller Mats, som selv er fra Eidskog – et fem-mils steinkast unna.
Ingen tilfeldigheter
– Men over til bilen: Hva kan du fortelle?
– Jeg var veldig spent på å få se den «live». Og det jeg kan fastslå med en gang, er at dette er én av de bilene som ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Hekken funker best. Fronten er fortsatt spesiell, den tar det litt tid å fordøye. Men den scorer høyt på særpreg. Det synes jeg ikke minst er viktig når vi ser hvor like mange av de nye elbilene som kommer faktisk er, sier Mats.
Her er det også lett å se at det ikke er noen tilfeldigheter rundt designet:
– Nei, her handler det om beinhardt fokus på aerodynamikk. Dermed også rekkevidde. Det har trumfet det meste. Jeg får litt Mercedes EQS-vibber her, med såpestykke-formen. Og rett bakfra minner den faktisk litt om en Porsche 911. Jeg vet at noen ikke vil like at jeg sier det og sikkert er uenige også. Men det er jo ikke en dårlig sammenligning for en elbil fra Hyundai, mener Mats.
Var norsk familiebil-favoritt: Nå er det slutt
Lite bagasjerom
– Vekker den oppsikt nå helt i starten?
– Absolutt! Du ser at mange stirrer på bilen. Den er noe annet enn det som ruller på veiene fra før. Da tenker jeg også Hyundai har truffet noe, sier Mats.
– Hva med plassen?
– Karosseriformen går naturligvis noe ut over den. Her merkes det også at Hyundai har prioritert plass i kupéen og i baksetet, på bekostning av bagasjerommet. 401 liter bagasjerom i en bil som er 4,8 meter lang, er ikke veldig mye. Men det kan i alle fall felles ned, det er viktig når plassen er såpass begrenset.
I Norge er det to utgaver som gjelder fra starten: Bakhjulsdrift eller 4x4. De har samme batteripakke, på 77,4 kWt. Ikke overraskende taper du litt rekkevidde hvis du velger firehjulstrekk: 583 kontra 614 kilometer.
Satte ned prisen 90.000 – på helt unik bruktbil
Satt seg tøft mål
– Jeg har kjørt firehjulstrekkeren i dag og her er det verdt å merke seg at felgdimensjonen har mye å si. 583 kilometer er hvis du utstyrer den med 18-toms felger. Går du opp til 20-tommere, synker rekkevidden mye – ned til 519 kilometer. Tipper mange vil tenke seg litt om da. Det ser helt klart tøffere ut, men det spiser altså mye rekkevidde, fastslår Mats.
Den norske importøren har som mål å selge 2.800 eksemplarer i år og sier de skal ha god tilgang på biler.
– Det tenker jeg er et ambisiøst mål. Samtidig har ikke Ioniq 6 så veldig mange nærliggende konkurrenter. Den er litt i en klasse for seg, både på størrelse, design og rekkevidde. Kjøreegenskapene er også gode og gir storbilfølelsen. Sittestillingen er fin og setene svært gode. Litt hjulstøy i motorveihastigheter trekker ned, men da må vi også huske at dette ikke er en veldig dyr bil, sier Mats.
Han kommer naturligvis tilbake med mer om Hyundai Ioniq 6 når han har gjort seg bedre kjent med bilen.
6.000 biler får nytt batteri i Norge
Tester nytt Tesla-ratt: – Dette er for knotete!