En av de beste i klassen – du må bare smile
– Mer eksotisk enn BMW og Mercedes. Se video.
Italiensk råskap på norske fjellveier. Det er en nesten uslåelig kombinasjon.
Over Hemsedalsfjellet får jeg mange og lange blikk fra bobil-turistene langs veien. Absolutt alle smiler fra øre til øre. Mobilkameraene får kjørt seg.
Det er ikke så rart når en grønn designperle, med en Ferrari-lignende lyd, blåser forbi.
Alfa Romeo har lange motorsport-tradisjoner og det er liten tvil om at denne stoltheten blomstrer til sitt fulle på toppmodellen, Giulia Quadrifoglio.
Jeg tror faktisk jeg aldri har kjørt en sedan som har gitt meg mer kjøreglede enn denne.
Se hele videotesten øverst i saken.
Ferrari-gener
Med 510 hestekrefter rett på bakhjulene og NULL elektronikk som holder igjen, sier det seg selv at dette byr på en kjøreopplevelse med litt ekstra nerve.
Samtidig er bilen så forbasket bra satt opp, at du fort blir komfortabel med det brutale utgangspunktet.
Under det grønne panseret finner vi en aldri så liten juvel. Eller sagt med andre ord: En prisvinnende motor, som i utgangspunktet er utviklet av Ferrari.
Vi snakker seks sylindre i V-formasjon, på 2,9 liter. Motoren yter 510 hestekrefter og 600 Nm. Tross bakhjulsdrift, er 0-100 km/t i mål på 3,9 sekunder. Toppfarten er ikke på kjedelig tysk vis begrenset til 250 km/t. Italienerne gir deg opptil 307 km/t – uten ekstra kostnad.
Alfa Romeo Giulia: Med denne gjelder det å være ekstra forsiktig
Mer eksotisk enn BMW og Mercedes
Giulia Quadrifoglio skiller seg tydelig ut fra konkurrentene, som typisk er BMW M3 og Mercedes-AMG C63 S.
Vi opplever designet som mer spenstig og eksotisk, sammenlignet med tyskerne. Men det er først og fremst på veien Giulia Quadrifoglio altså blomstrer til sitt fulle.
Kjøreegenskapene er utvilsomt på høyde med de beste i klassen – kanskje aller best. Du må derimot ofre én ting. Komforten. Uansett hvilken kjøreprofil du velger er den hissige italieneren stiv som en liten stokk.
Men det drukner heldigvis i den unike kjøreopplevelsen. Det er en ekstra nerve å kjøre denne bilen. Mens de tyske konkurrentene nesten blir FOR perfeksjonert, byr Giulia Quadrifoglio på en mer rampete og vill opplevelse.
Dette er en videotest av bilen. Vanlig test av bilen kan du lese her.
Bli med på tur til Vestlandet med Giulia Quadrifoglio: