Ford Thunderbird her lenge vært en klassiker. Nå kan du sikre deg et spesielt eksemplar. Foto: bilwebauctions.se
Ford Thunderbird her lenge vært en klassiker. Nå kan du sikre deg et spesielt eksemplar. Foto: bilwebauctions.se

Én av 450 – nå skal denne selges

Første eier var en lege – kan det ha noe å si for fargevalget?

Ford Thunderbird startet som en kompakt og sporty bil tilbake i 1955. Allerede da andre generasjon kom i 1958, hadde den vokst seg større, men var fortsatt todørs. Den bakre vindusstolpen var bred som ei låvedør.

Dette uttrykket dro den med seg videre utover på 60-tallet – blant annet til 1964-modellen som her er avbildet og som nå skal selges.

Dette er en bil fra «Dollarglis-perioden». Det som gjaldt var rikelig med krom., kreative designdetaljer og et designuttrykk som ga bilene et lavt og bredt uttrykk. Fortsatt var Thunderbird todørs. Den er egentlig både stor og liten på samme tid.

1964-modellen av Ford Thunderbird fikk et helt nytt design, med blant annet uvanlig store baklyktene. Foto: bilwebauctions.se
1964-modellen av Ford Thunderbird fikk et helt nytt design, med blant annet uvanlig store baklyktene. Foto: bilwebauctions.se

Hel-hvit

Leger fra den tiden gikk ofte kledd i hvitt på jobb. Om det er inspirasjonen til at første eier, som var nettopp lege, valgte sin helt nye Ford Thunderbird i hel-hvit, skal være usagt.

Bilen ble levert fra en Ford forhandler i Phoenix, Arizona i USA i til den omtalte legen i 1964. Dette, som er fjerde generasjon av «Tordenfugelen» var definitivt en mektig bli i USA den gangen.

Den Wimbledon-hvite lakken, hvite innlegg i sidelistene og det det hvite interiøret og de kledelige Kelsey Haynes-eikefelgene gir bilen et sobert og elegant uttrykk. Samtidig som det er høy Dollarglis-faktor her.

De doble frontlyktene er plassert lengst ut på skjermene for å skape inntrykk av bredde. Baklyktene er kjempestore, brede og karakteristiske for modellen, med silhuett av en fugl på lykteglasset og solid krominnramming preger hele bakpartiet på bilen.

Amcar: Gamle og tørste, men eierne elsker dem

Interiøret i hvitt og krom er også spektakulært på denne bilen. Foto: bilwebauctions.se
Interiøret i hvitt og krom er også spektakulært på denne bilen. Foto: bilwebauctions.se

Kun 450 biler

Interiøret er også spektakulært i hvitt og det hele toppes med en rikelig krom-utsmykking. Sjekk midtkonsollen, og sjekk de elegante og nette setene og som også er krombefengt med en bred list rundt. Selv ikke i USA var noe slikt vanlig.

I tillegg toppes det hele med turkis (!) instrumentbelysning som gir bilen en helt spesiell atmosfære innvendig – særlig når mørket faller på.

Kun rundt 450 biler med disse spesifikasjonene ble bygget det året. Nå kan du altså bli eier til én av disse.

Motoren er, som seg hør og bør i en amerikanske 60-tallsbil, en V8-bensinmotor. 390 cu.in, eller 6,4-liter som byr på 304 hestekrefter. Det burde være rikelig for å gi bilen anstendige fartsressurser. Kreftene overføres til bakhjulene via en 3-trinns automatgirkasse.

Ståle ble lei av jobben – så startet han drømme-butikk

To dører og en gedigen bred bakre takstolpe gir Thunderbird særpreg. Foto: bilwebauctions.se
To dører og en gedigen bred bakre takstolpe gir Thunderbird særpreg. Foto: bilwebauctions.se

Personlig luksusbil

Bilen holder høy klasse og har vunnet flere priser på ulike utstillinger og show. Den er bare delvis omlakkert og fremstår som original og urørt, med en nydelig patina. Ikke har den gått langt heller. Det skal være snakk om 10.800 amerikanske miles. Noe som tilsvarer under 18.000 kilometer.

Av utstyr kan vi nevne aircondition, servobremser, servostyring, original radio og farget glass.

Det er svenske Bilweb Auctions som selger Thunderbirden som kom til Sverige i 2009.

Se hele annonsen og alle bildene av bilen her:

Thunderbird var ikke en sportsbil, men ble beskrevet som en "personlig luksusbil". Denne går like jevnt, stille og pent som det forventes av en bil i denne klassen. Motor og drivverk føles å være i topp stand. Girkassen girer så jevnt at det knapt merkes og bilen går nesten lydløst, skriver de i sin omtale av bilen.

Bilen forventes å skifte eier for 350.000-400.000 svenske kroner, når auksjonen avsluttes på førstkommende torsdag.

Les også: Kompakt bil i USA – her i Norge ruvet den skikkelig

Video: Her er vi på sommercruising med en annen Ford-klassiker