Ellevilt marked: Må kjøpe inn brukte elbiler fra utlandet
Veldig mange vil ha denne biltypen nå.

2022 har vært et utfordrende år for bilbransjen. Også i Norge. Pandemi, krigen i Ukraina og fortsatt korona-utfordringer er noen av stikkordene.
Nybilsalget har falt mye siden i fjor. Nærmere bestemt over 20 prosent. Det er betydelig. Skjønt å bruke ordet «salg» blir kanskje litt feil. Mange av bilene som leveres nå har kundene ventet på i månedsvis. De ble solgt for lenge siden.
Fortsatt venter mange på sin nye bil. Ikke så rent få av disse er elbiler. Her dukker ytterligere en utfordring opp. Om bilene ikke leveres før nyttår innføres moms på den delen av kjøpsbeløpet som er over 500.000 kroner.
Ventetid og moms-spøkelset
Mange av de litt store familie-elbilene kan da bli betydelig dyrere.
– Jeg tror at både lang ventetid og moms-spøkelset er medvirkende årsaker til den, jeg må nesten få lov til å si elleville, etterspørselen vi opplever nå. For det er virkelig helt vilt!
Det sier Jørgen Bjerkan som er salgssjef hos Møller Bruktbil Asker Bærum.
Det er særlig én type bruktbiler som er ekstra etterspurt.
– Det er rundt ett år gamle elbiler, med lav kjørelengde. Det er skikkelig mangelvaren om dagen. Er det i tillegg en familie-SUV med litt utstyr og firehjulsdrift, da er det virkelig «spot on» i forhold til det mange bilkjøpere ønsker seg. De formelig rives unna, ofte før vi får dem inn i butikken.
Nesten nye er etterspurt
Dette med nesten nye biler og lav kjørelengde underbygger Bjerkans teori om lange leveringstider og innføring av moms.
Men det er ikke bare enkelt å få tak i disse bruktbilene. Det er jo ikke så mange som bytter bil etter bare ett år.
– For å dekke opp den store etterspørselen bruktimporterer vi, altså Møller-kjeden, en del bruktbiler selv. Disse får vi fra fabrikken i Tyskland. Dette er biler som ofte er fra 6 - 12 måneder gamle og som kanskje har en kjørelengde på bare fra 5.000 - 10.000 kilometer. Som regel er de godt utstyrt og vi leverer disse med full, norsk femårs fabrikk-garanti.
– For oss handler det om biler som Audi e-tron, VW ID.4 GTX og Audi Q4 e-tron, de to sistnevnte skulle vi gjerne hatt enda flere av. Også nyere VW ID.3, ID.4 og Skoda Enyaq er kjempekurant på bruktmarkedet, forklarer Bjerkan.
Dreining i markedet
For her, som hos mange andre bruktbilforhandlere, oppleves det langt større etterspørsel etter brukte elbiler, enn for bare ett år siden.
– Det har definitivt skjedd noen med kjøpemønsteret. Det er ikke bare de nye og dyre som selger godt. Det har spredt seg nedover i segmentet. For oss er er VW e-Golf en bil som vi lett selger. Det er utrolig, men sant, denne bilen har hatt en prisøkning det siste året.
Les mer om det her:
– Selv om vi har en overvekt av egne merker, har vi også solgt innbyttebiler som Peugeot e-2008 og Hyundai Ioniq EV – for å nevne et par. Fine og gode biler begge to, og de var også lette å selge.
Flere årsaker
Grunnen til at det har blitt vanskeligere å få tak i elbiler, både nye og brukte, tror han er sammensatt.
– På nye biler har det vært problemer med forsyningslinjene, men det som det snakkes mindre om, er at etterspørselen etter nye elbiler øker i Europa. Selv om andelen ikke er på i nærheten av vårt nivå, vil en økning på bare noen få prosent i de store markedene som Tyskland, Frankrike og Italia bidra til betydelige volumer totalt sett. Det er slutt på den tiden at Norge alene tar unna 90 prosent av produksjonen, mener der erfarne salgssjefen.
– Når det gjelder brukte biler, er det et lite etterslep i bruktbilmarkedet. Det som var bestselgerne for to, tre og fire år siden, er ofte det som er mest etterspurt i bruktbil-markedet, tradisjonelt sett. Vi hadde jo en høy elbil andel da. Utvalget hadde blitt bedre, rekkevidden er generelt god nok og skepsisen til elbil mindre.
Ikke alle vil ha bil med ledning
Bjerkan mener drivstoffprisene vi har sett den siste tiden også har vippet mange over på elektrisk. Selv om strømmen er dyr, er det likevel billigere å lade hjemme, fremfor å fylle en drivstofftank.
– Vi har fortsatt kunder som sier at bil med ledning – det er helt uaktuelt. Men vi har biler til de kundene også, vi, sier Bjerkan.
Han forteller at nyere og kurante fossilbiler også er lettsolgte. Det har blitt solgt stadig færre slike biler de siste årene, og det gir rift i markedet for disse også.
Les også: Det ser ut som bilsalget stuper – men det stemmer ikke
Video: Ny og spennende – her er VW ID. Buzz