LENGER REKKEVIDDE: Oppdaterte Polestar 2 går nå opp til 592 kilometer.
LENGER REKKEVIDDE: Oppdaterte Polestar 2 går nå opp til 592 kilometer.

Elbilfavoritten oppgraderes: Får klasseledende rekkevidde

Bryter magisk grense – og blir raskere.

Polestar 2 gjorde raskt suksess i Norge. På tre år er det registrert over 11.500 på norske veier.

Da 2 ble lansert var den kun tilgjengelig med firehjulsdrift. I 2021 kom den også med bakhjulsdrift – som ga økt rekkevidde og lavere startpris.

Men nå er det duket for en større oppgradering - som omfatter både nye motorer, raskere hurtiglading og klassens beste rekkevidde.

Lite nytt

Det er vanlig at bilmodeller får en oppgradering eller såkalt facelift før det kommer en helt ny generasjon.

Polestar kommer nå med det for sin 2. Men i stedet for visuelle justeringer, har Polestar valgt å fokusere mer på det som er under skallet.

Du lurer kanskje ikke naboen til å tro at du har fått ny bil - men du vil merke forskjellene godt når du er ute og kjører.

Her får du mye rekkevidde for pengene

KRAFTIGERE: Samtidig som drivlinjen er mer effektiv, er effekten på den nye motoren økt fra 179 kW til 220 kW.
KRAFTIGERE: Samtidig som drivlinjen er mer effektiv, er effekten på den nye motoren økt fra 179 kW til 220 kW.

Fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift

Alle Polestar 2-varianter får neste generasjon elektriske motorer og invertere, med betydelig forbedret effektivitet og effekt.

Single motor-varianter går fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift.

Motoren er en nyutviklet permanentmagnetisert motor og silisiumkarbid-inverter.

Den nye motoren yter opp til 220 kW (tidligere 170 kW) – og er optimalisert for maksimal effektivitet og høyt dreiemoment (nå 490 Nm, tidligere 330 Nm).

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t reduseres med 1,2 sekund – og tar nå 6,2 sekunder.

Dette mener de som har kjøpt en Polestar 2 om bilen sin

POPULÆR: Over 11.000 Polestar 2 ruller på norske veier.
POPULÆR: Over 11.000 Polestar 2 ruller på norske veier.

Rask

Dual motor-variantene får en rebalansert drivlinje med en ny kraftfordeling, der bakakselen favoriseres, noe som hever kjøregleden og de sportslige kjøreegenskapene ytterligere. Den nye bakmotoren står for mesteparten av motorkraften, og støttes av en helt ny asynkronmotor fremme.

Systemeffekten øker til 310 KW og 740 Nm (tidligere 300 kW og 660 Nm originalt). I tillegg blir veigrepet blir bedre, effektiviteten høyere og ytelsene enda sportsligere.

Tiden fra 0 til 100 km/t tar dermed 4.5 sekunder.

Motoren foran kan frikobles helt dersom den ikke behøves, for å forbedre effektiviteten. Når motorkraften fra frontmotoren trengs, aktiveres den automatisk.

Kan laste ned økt effekt

Med tilvalget Performance-pakken øker makseffekten til 350 kW, og reduserer tiden fra 0 til 100 km/t, til 4.2 sekunder.

Effektøkningen kan også kjøpes som en nedlastbar trådløs oppdatering, og er tilgjengelig for alle kvalifiserte Polestar 2 Long range Dual motor.

Her avslører Polestar sin neste modell

KLAR I ÅR: De første leveringene av nykommeren forventes i tredje kvartal i år.
KLAR I ÅR: De første leveringene av nykommeren forventes i tredje kvartal i år.

Klasseledende rekkevidde

Alle Polestar 2-versjoner får bedre rekkevidde som følge av optimalisering av batteripakker og motorer, tross økte motorytelser.

Spesielt frikoblingsfunksjonen til frontmotoren på Long range Dual motor-variantene bidrar til å øke rekkevidden, som nå er opp til 592 kilometer – en økning på hele 105 kilometer.

Standard range Single motor-versjonen får en rekkevidde på opp til 518 km WLTP, en økning på 40 kilometer.

Long range Single motor-versjonen får opp til 635 kilometer, en økning på 84 km. Det er også klasseledende i dette segmentet. Tesla Model 3 Long Range klarer "bare" 603 kilometer.

Her kan du lese testen vår av Polestar 2 med 4x4

Pris

Nye Polestar 2 Longe range-varianter kan nå bestilles i europeiske markeder.

De første bestillingene har beregnet levering fra tredje kvartal i 2023.

Innstegsmodellen, med minste batteripakke og én elmotor, starter på 432.050 kr inkludert alle avgifter.

Toppmodellen, Long range Dual motor med Performance-pakke, koster fra 587.000 kroner.

Video: Derfor bør du jekk hvis du kjøper en sånn:

Elbil i varmen – dette bør du vite