Ekstremt salg: Har ikke skjedd siden 1969

Slik reagerte Elon Musk på tallene fra Norge.

2022 går inn i historiebøkene som et svært spesielt år for bilbransjen. For Tesla er det ekstra minnerikt.

Ikke bare ser det ut som Tesla med god margin ble Norges mest solgte bilmerke – for andre året på rad. De har også landets mest populære modell, som i år har slått en 53 år gammel rekord som mest solgte bilmodell i løpet av et kalenderår.

Dermed overgår den bilikonet VW Boble – som har hatt rekorden helt siden 1969.

Tesla har i år registrert over 21.000 biler, ifølge BilNytt.no. Siste offisielle statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) per 25. desember viste 16.753 Model Y. I romjulen har det så blitt registrert i underkant av 1.000 Teslaer til. Majoriteten av disse har vært Model Y, noe som gjør at de passerer 17.000.

Dermed har Model Y overgått bilikonet VW Boble – som har hatt rekorden helt siden 1969.

Det har også Tesla-sjefen fått med seg ...

Les mer om bilåret 2022 her: – Nesten ikke til å tro!

Overraskelse

Elon Musk, som i sin tid startet Tesla og fortsatt er Sjefen med stor S, gratulerte med det norske rekordsalget på sin Twitter-konto.

IMPONERT: Tesla-sjef Elon Musk gratulerte med rekordsalget i Norge i 2022.
IMPONERT: Tesla-sjef Elon Musk gratulerte med rekordsalget i Norge i 2022.

Tilbake i 1969 ble det levert 16.706 Volkswagen Type 1 i Norge – bedre kjent som «Bobla», skriver bransjenettstedet BilNytt.no. De har sjekket statistikkene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

– Det skal sies at Bobla den gangen hadde 17 prosent markedsandel av totalmarkedet på 98.550 biler, påpeker sjefredaktør i BilNytt.no, Atle Falch Tuverud.

Også i 1969 ble rekorden godt hjulpet av at det året etter ble endringer i bilavgiftene. Fra og med 1970 ble det nemlig innført moms på biler.

I dag er altså situasjonen litt sammenlignbar. Nå har elbiler for første gang fått moms fra og med 1. januar 2023. Det tilkommer på den delen av prisen som overstiger 500.000 kroner.

I tillegg innføres blant annet en ny vektavgift, som gjelder alle nybiler.

Åtte av ti velger elbil

Tuverud synes Tesla-rekorden er imponerende, uavhengig av elbilmoms og avgifter:

– Det er ingen tvil om at Model Y er den nye folkevognen i Norge. Tesla har satt en støkk i norsk bilbransje i 10 år. Kundene fortsetter å strømme til, tross alle alternativene. De finner nye kunder, kvartal eller kvartal, enten modellene heter Model 3 eller Model Y, sier Tuverud.

Alt du lurer på om Tesla Model Y

RASK: I fjor kom Performance-utgaven av Model Y. Den gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder!
RASK: I fjor kom Performance-utgaven av Model Y. Den gjør 0-100 km/t på 3,7 sekunder!

Spennende i 2023

Tuverud understreker at rekorden i stor grad dreier seg god leveringsdyktighet, men synes likevel det er imponerende.

– Tesla har omtrent greid å være ajour med ordrereserven hvert kvartal. Det vil si at de nærmest starter på null hvert kvartal, mens konkurrentene ofte har hatt mange biler i ordrebanken, forklarer Bilnytt-sjefen.

Nå er mange spente å følge Tesla i 2023. Kjøpefesten i Norge ser ut til å være over, og avgiftene innføres. Mange i bilbransjen forventer en tøff tid frem til påske.

Samtidig skal det nevnes at Tesla-aksjen har falt dramatisk mot slutten av 2022. Den reduserte produksjonen på fabrikken i Shaghai blir lengre enn først varslet, og fortsetter inn i januar.

Bil-gigant kjøpte Model X – til overpris.

TULLET: Tesla syntes det var morsomt å skrive teksten 'Not Model Y' på de første bilene som kom til landet.
TULLET: Tesla syntes det var morsomt å skrive teksten "Not Model Y" på de første bilene som kom til landet.

Fra 3 til Y

I 2021 var det sedanen Model 3 som dro Tesla-lasset. I fjor har altså Y kommet for fullt.

Totalt endte Tesla med en økning på rundt 1.000 registrerte biler i fjor, sammenlignet med 2021, ifølge tall BilNytt har funnet fram til.

Tesla har fire modeller i sortimentet sitt: Model 3, Model Y, Model S og Model X.

De to siste er akkurat ankommet i en helt ny generasjon.

I USA var det en del problemer med de første Model Y-utleveringene

MINIMALISTISK: Her styres det meste via knapper på rattet, og du har ingen instrumenter foran rattet.
MINIMALISTISK: Her styres det meste via knapper på rattet, og du har ingen instrumenter foran rattet.

Nye priser

Model 3 og Model Y er de mest folkelige modellene. Men også disse blir dyrere med de nye avgiftene.

På hjemmesidene til Tesla, opplyses imidlertid prisene fortsatt uten moms og den nye vektavgiften.

Bestselgeren Y starter dermed på 519.000 kroner i konfiguratoren på hjemmesiden. Skal du ha firehjulsdrift (Dual Motor) – begynner prisen på 559.900 kroner.

Men det må altså legges til både moms på den delen av prisen som er over 500.000 kroner – og vektavgift på bilen. Dermed blir prisen i realiteten en god del høyere.

Tesla opererer for øvrig fortsatt med relativt rask levering – estimert på hjemmesiden til opptil tre måneder for de som bestiller nå.

Video: Se vår videotest av Tesla Model Y her:

Gratulerer Tesla - dette er det smarteste dere har gjort til nå