Eksperten: – Nesten fysisk vondt å lese om dette bilkjøpet

Trodde han kjøpte drømmebilen.

BMW M5 var og er en drømmebil for mange. Men bruktbildrømmen kan bli til mareritt om man ikke gjør en grundig jobb i forkant.
BMW M5 var og er en drømmebil for mange. Men bruktbildrømmen kan bli til mareritt om man ikke gjør en grundig jobb i forkant.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg gikk til innkjøp av en 2006-modell BMW M5 fra en bilforhandler i Oslo.

Kontrakt ble skrevet ,der bilselger solgte bilen "som den er". Men for en bil til 400.000 kroner som har gått 100.000 km. så er det begrenset hvor mye som faktisk kan være galt, tenkte jeg.

Fikk også mailer om at bilen var i veldig god stand. Det eneste som ble påpekt var at bilen tidligere har vært i en ulykke, men det var byttet chassis hos Bavaria og det er godkjent i vognkort.

Bilen var eid av tidligere verksmester, så alt fra girkasser til rådelager var oppgradert og tidligere eier hadde brukt en liten formue på bilen. Dumme meg syns jo dette hørtes ut som ett godt kjøp – så jeg slo til på bilen.

Da jeg fikk bilen så la jeg merke til at de innfellbare speilene ikke virket som de skulle. Det ene gikk fint, men det andre levde sitt eget liv. Også dørhåndtaket innvendig hang og slang. Jeg reklamerte til forhandleren hvilke feil som var funnet og de skulle høre med sitt verksted om å skaffe deler så dette kunne bli fikset. Kjempegreier, tenkte jeg og var fornøyd med bilen!

Men etter litt mer grundig gjennomgang finner jeg ut at tilt-funksjonen på takluken ikke fungerer og at bremsene bak er utslitt. Jeg føler det er noe ugler i mosen her og kontakter det lokale verkstedet for å gå gjennom hele bilen. Der viser det seg at en tetningsring på bakaksel lekker olje, det er en bekymringsverdig lyd fra motor/girkasse som de ikke klarer å lokalisere hvor kommer fra.

Jeg kontakter igjen forhandleren med de nye opplysningene jeg har blitt opplyst om, for å høre hva de vil gjøre med dette. Jeg føler de gjemmer seg bak "bilen selges som den er" og ikke vil ta noe ansvar for de skjulte feilene de ikke opplyste om. Hva skal jeg gjøre? Hilsen en fortvilt BMW-eier

Benny svarer:

Heisann! Takk for langt, omfattende og interessant spørsmål.

Jeg skjønner jo godt at det frister med en BMW M5. Disse bilene har siden de kom i 1984 hatt en fantastisk kombinasjon av ytelser, sporty eleganse, mye utstyr, grei plass og luksus – sammen med unikt gode kjøreegenskaper. Dette er en bil som alle som er interessert i bil har sansen for.

Men det er også ekstreme biler, på både godt og vondt. Godt på det med ytelser fra V10-motoren og kjøreegenskapene. Vondt med tanke på potensielle eierkostnader, for bilene kan være svært dyre å reparere.

For selv om M5 i utgangspunktet er bunnsolid, så gjør jo 12 år noe med alle biler.

Det er også nesten fysisk vondt å lese om hvordan din bildrøm til 400.000 kroner er i ferd med å smuldre opp. Du har absolutt min medfølelse her.

Jeg har, om ikke fasiten, så i alle fall noen klare tanker og meninger, basert på opplysningene du har gitt meg i spørsmålet ditt. Så håper jeg du bærer over med meg om du synes jeg blir ubehagelig ærlig her.

For jeg mener at du her har oversett en del ting som burde fått mer enn en varsellampe til å begynne å blinke før du klinket til og handlet drømmebilen.

Bare det at den "selges som den er/står" indikerer at selger ikke vil ta noe ansvar. Jeg spør meg da hvorfor det? Hos meg så blinker allerede varsellampe nummer én hissig rødt.

Brukt BMW M5: Nå begynner den å bli billig

Feil rekkefølge

Karosseribytte (om det er det som er gjort? Man bytter ikke chassis på en bil med selvbærende karosseri) er også noe som er litt skummelt og som definitivt fordrer en veldig grundig sjekk før eventuelt kjøp. Varsellampe nummer to tennes.

Mange hadde snudd i døra bare av å høre ordet. Så spør man videre; er det en ekte M5 eller en ombygget 5-serie? Hva med kilometerstanden her - hva er den egentlig? Her er jo to biler blandet sammen til én. Bare 100.000 km er nesten mistenkelig lite på 12 år?

Selvfølgelig finnes det entusiasteide M5-er som bare brukes på sommeren og på godværsdager og som har levd et godt og trygt liv. Men det finnes også biler i andre enden av skalaen. De som er grisekjørt av åtte forskjellige eiere, hver eenste dag i 12 år. Det blir det sjelden god bil av ...

Dette er definitivt slike ting du burde undersøkt nøye og funnet ut av før du handlet. Jeg føler at gjorde det motsatte. Du handlet først og sjekket bilen grundig etterpå, når den litt dårlige magefølelsen kom. Beklager – det er helt feil rekkefølge.

Bare det at du forteller om at du oppdaget at bremsene var utslitt, sier jo litt om at du kanskje tok litt lett på den oppgaven med kontroll og sjekk før kjøp. Noe som kan straffe seg hardt og nådeløst.

Når man kjøper en bil "som den er/står" fraskriver man seg liksom også all garanti og reklamasjonsrettigheter og er inneforstått med det. Det er et slags "gentlemans agrement" at man da ikke dukker opp og klager på noe i etterkant.

Heldigvis overstyrer norske forbrukerrettigheter dette, i alle fall i noen grad, om bilen er vesentlig dårligere enn man hadde grunn til å anta i forhold til alder, pris og kilometerstand. Her kommer det også i stor grad an på hva som står i kontrakten. Om det er med en tilstandsrapport og hva som ellers er opplyst om av feil og mangler etc.

Les vår test av nye BMW M5 her

– Jeg har tråkket i den samme salaten

Men du som kjøper har jo også en undersøkelseplikt. Den kan du ikke ha tatt veldig tungt på, for da hadde du oppdaget slitte bremser, defekt speil og at takluken ikke var i orden. Kanskje også oljelekkasjen og ulyden fra motor / gir. Igjen; en slik ekstrem bil krever nøye inspeksjon før kjøp...

Står det at bilen selges som reparasjonsobjekt, så er det nok lite å stille opp med. Ofte er det nettopp reparasjonsobjekter som "selges som de er/står".

Jeg virker kanskje både streng og bedrevitende nå, og jeg beklager det. Men det er så mange som havner i trøbbel ved å kjøpe bil på denne måten og det synes jeg er trist. Bildrømmen avløses av endeløst trøbbel og uventede kostnader og det som skulle vært hyggelig og moro blir bare leit og trist. Det er ikke det man betaler 400.000 kroner for. At bilen er dyr, behøver slett ikke bety at den er god...

Og for all del, jeg har tråkket i den samme salaten selv, til langt over knærne. Jeg lærte – men det kostet meg dyrt den gangen.

Om jeg skal gi noe råd til slutt, må det være å ta kontakt med en jurist hos NAF eller KNA ,om du er medlem, for å få dem til å vurdere saken din ut fra mailer, kontrakt, eventuell tilstandsrapport, salgs-annonse og all annen dokumentasjon du har, for å se om det er en vei ut av uføret.

Må bare få ønske deg lykke til. Håper at dette ordner seg og at du etter hvert kan nyte drømme BMW-en din i topp stand!

Les også:Nå koster ikke luksusbilen mer enn en sliten VW Golf

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Drømmebil for deg som sliter med å bli voksen