Etter å ha blitt krasjet har bilen stått i 31 år. Nå er den solgt for mer enn hva den kostet ny.
Etter å ha blitt krasjet har bilen stått i 31 år. Nå er den solgt for mer enn hva den kostet ny.

Eierne fikk et stort problem: Biltyvene kretset rundt dem

Denne ble stjålet for 31 år siden. Nå er den solgt til overraskende høy pris.

80-tallet var storhetstiden for GTI-bilene. Små, raske og morsomme – og gjerne med en dose styling som gjorde at de skilte seg ut i trafikkbildet.

Men det fantes én bil som satte de kjappe, små GTI-bilene fullstendig i skyggen. Nemlig Ford Sierra RS Cosworth. En virkelig råskinn-utgave av den ellers svært alminnelige familiebilen Ford Sierra som dukket opp i 1982. Da som en erstatning for suksessen Taunus.

RS-emblem på bakluka på en Ford har alltid betydd noe ekstra, og moro. Med Sierra tok Ford dette et godt hakk videre. Der GTI-bilene gjerne bød på noe over 100 hestekrefter, flesket råskinnet fra Ford med motor fra den anerkjente britiske motorbyggeren Cosworth på over 200 gamp! Heftig var bare forbokstavene …

400.000 kroner kostet bilen ny i Norge på 80-tallet. Det var en heftig pris, men Sierra Cosworth har ikke blitt billigere. Snarere tvert imot.
400.000 kroner kostet bilen ny i Norge på 80-tallet. Det var en heftig pris, men Sierra Cosworth har ikke blitt billigere. Snarere tvert imot.

Heftig pris

Heftig var også prisen. Rundt 400.000 kroner kostet Sierraen ny. Noen tok seg råd til det. Men problemet var ikke bare å få finansiert den. Det ble også et problem å få forsikret disse bilene. For selv om mye var gromt på Cosworthen, var dør- og tenningslåser hyllevare fra Ford, med dertil kvalitet. De var like lette å åpne som en pastilleske.

Å si at disse bilene ble et yndet objekt for biltyver er ikke å ta hardt i. Tyvene formelig kretset rundt bilene. Det fantes bander som spesialiserte seg på å stjele dem. Det er vel knapt noen gjenlevende biler som ikke har blitt stålet, minst én gang ...

Bilen på disse bildene ble også stålet. Nærmere bestemt for 31 år siden. Tyvene kom imidlertid ikke langt. Etter bare noen få kilometer endte ferden med en mindre skade – uten at vi kjenner til detaljene.

Denne har vært eid av en av verdens rikeste artister

Ettersom bilen er solgt i Storbritannia er rattet på «feil» side. En liten opprydding innvendig trengs også.
Ettersom bilen er solgt i Storbritannia er rattet på «feil» side. En liten opprydding innvendig trengs også.

Solgt for 680.000 kroner nå

Bilen, som tilhørte en forhandler, ble etter dette satt bort. Sikkert for å fikses opp siden. Men den ble altså stående. Lenge. Bilforretningen er for lengst borte og nylig døde eieren. Datteren arvet den gamle og nedstøvede Ford Sierra Coshworthen. Det skriver britiske The Sun.

Under støvlaget skjuler det seg en ekte tidsmaskin. Det er ikke mange originale, urørte Sierra Cosworth med lav kilometerstand igjen. Denne skal ha gått bare 51.000 kilometer og ha komplett servicehistiorikk, fram til den ble stålet i 1991.

Bilforhandlerens datter har også funnet alle papirene – inkludert serviceboken – på bilen.

Bilen med den spesielle historien ble nylig solgt på auksjon. Et tykt støvlag og den gamle skaden hindret ikke folk i å by. Budene formelig bare strømmet inn. Da auksjonarius smalt klubba i bordet, var prisen oppe i 60.000 pund, eller over 680.000 kroner. Det før eventuell norsk moms. Altså godt over det bilen kostet ny – selv med skade.

Riktig nøkkel gir tilgang på 717 hestekrefter

Etter å ha vært stuet bort i siden 1991 var bilen dekket av et tykt støvlag. Under støvet skal den være fin og ikke minst rustfri.
Etter å ha vært stuet bort i siden 1991 var bilen dekket av et tykt støvlag. Under støvet skal den være fin og ikke minst rustfri.

Sjeldent objekt

– Den ser litt medtatt, støvete og skitten ut, men det finnes ikke rust på bilen, og skadene etter ulykken i 1991 er minimale. De bør være lette å fikse opp i. Det sa auksjonarius sier Robert George, til The Sun.

– Det er svært sjelden det dukker opp slike originale og urørte objekter avsluttet, auksjonarius som en forklaring på den høye prisen.

Ellevilt marked: Må kjøpe inn brukte elbiler fra utlandet

Video: Her er vi ute å kjører en skikkelig gammel Ford