Eieren synes bilen bruker altfor mye bensin
Men det er det ikke enkelt å endre på.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny. Jeg har en Chevrolet Tahoe fra 2003. Er det mulig å kutte bensintilførsel til enkelte sylindre for å spare drivstoff?
Jeg har hørt denne motoren, på litt nyere biler, har en kobling der man kan velge å kjøre på kun redusert drift når det ikke er stort behov for ytelser.
Benny svarer:
Heisann og takk for interessant spørsmål. Før jeg begynte i Broom kjørte jeg selv en Chevrolet Tahoe – så jeg forstår hva du snakker om. Det var sjelden forbruket var under 1,5 liter på mila.
Dette var den første bilen jeg hadde hvor det kostet over 1.000 kroner å fylle tanken. Dette var i 2007/08.
Med dagens bensinpriser koster det naturligvis mer. Mye mer også. Derfor gir spørsmålet ditt mening.
På den annen side: Du har kjøpt deg en over fem meter lang og mer enn to meter bred SUV på 2,4 tonn. Den er utstyrt med en 5,3-liters V8-bensinmotor på 273 hestekrefter og har firehjulsdrift. At den er grådig ved bensinpumpa bør derfor ikke komme som noen stor overraskelse, håper jeg.
Lønner seg ikke
Det stemmer som du sier at Chevrolet Tahoe kom med et bensinkuttsystem. Dette var i 2014 eller 2015. Grunnmotoren, altså V8-eren på 5,3 liter er den samme. Ut over det er det meste forandret, blant annet med variable ventiltider, et nytt og mer avansert bensininnsprøyting-system og den nevnte sylinderkutten. Effekten er også økt til 355 hestekrefter.
Jeg har selv kjørt slik Tahoe som leiebil i USA og ble vel ikke kjempeimponert over forbruket. Ja – det er noe lavere, men mye skyldes nok en ny sekstrinns girkasse som reduserte turtallet betraktelig. Vi snakker fortsatt om godt over literen på mila.
For å gjøre svaret kort – planene om å bygge om din bil til dette bør du skrinlegge. Du kan fylle veldig mye bensin for hva det ville kostet deg.
Det finnes ikke noen «quick-fix» for å få ned forbruket. Dessverre. Selvfølgelig styrer tyngden på gassfoten mye. Har du dekk som er større og bedre enn originaldimensjonen øker rullemotstanden og dermed forbruket.
Sørg også for å holde bilen i god stand med nytt luftfilter og friske tennplugger, så vil det også bidra til å holde forbruket litt i sjekk, men ikke forvent underverker.
Her er det noen fysiske lover ute og går, både når det gjelder det mekaniske, vekten og luft- og rullemotstand. De lovene kommer man ikke utenom.
Man må heller glede seg over å ha en bil med herlig komfort, suveren plass, god lastekapasitet, fin V8-lyd – og at den er strek som en bjørn og seig som en ulv.
Må innrømme at jeg innimellom savner Tahoen min, selv etter så mange år. Men bensinfyllingene – de savner jeg definitivt ikke!
Les også: Roger har 200 biler – nå må han selge unna
Stort arkiv
Velkommen – og lykke til!
Les også: Førerkortet til 80.000 nordmenn blir snart ugyldig .
Video: Her tester vi en kjempetøff amerikansk pickup