Egentlig perfekt timing – men én ting vil stoppe mange kjøpere

MADRID (Broom/TV 2): Citroëns nye elbil imponerer.

Det er ikke ofte jeg reiser helt til Madrid – Spania – for å teste en bil. Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har vært på lansering av en fransk bil et annet sted enn Frankrike. Og jeg har aldri testet en helt ny bil – som blir litt utdatert allerede før jeg har kommet meg hjem fra turen.

OK. Nå er jeg litt flåste. For utdatert er den jo egentlig ikke – bilen du kan lese testen av her. Men det er en unik situasjon. For mens vi er på tur, får vi nemlig beskjed om følgende: Et halvt år etter at denne bilen kommer på markedet, får den en helt ny motor og en helt ny batteripakke.

Ja, du leste riktig. Dermed er det jo fristende å anta at de fleste vil vente på modellen med bedre rekkevidde og sterkere motor.

KLAR: Her står testbilen klar utenfor hotellet – midt i Madrid sentrum.
KLAR: Her står testbilen klar utenfor hotellet – midt i Madrid sentrum.

Raskere og bedre rekkevidde

Med den nye drivlinjen økes effekten fra 136 til 156 hestekrefter– og batteripakken fra 50 kWt til 54 kWt. Voldsomme endringer? Nei, det er det ikke. Men det gir en viktig økning i rekkevidde – for med den nye drivlinjen på plass, klarer e-C4 X 400 kilometer (WLTP).

Spesielt er det også fordi den kommende drivlinjen allerede er på plass i en rekke andre biler fra Stellantis-gruppen – som blant annet eier både Citroën og Peugeot.

Sånn, nå lover jeg å ikke bruke mer tid og plass på å fokusere på bilen som snart skal komme.

La oss i stedet bli bedre kjent med bilen du snart kan få levert her i Norge – med en startpris på meget gunstige 354.000 kroner.

Citroën har laget noen fantastiske bilreklamer. Her er tre av dem:

NESTEN HJEMMEBANE: Citroën har flere fabrikker i Spania - og e-C4 X bygges faktisk her.
NESTEN HJEMMEBANE: Citroën har flere fabrikker i Spania - og e-C4 X bygges faktisk her.

Vent, sa du Spania?

Vi henter testbilene midt i Madrid sentrum. For øvrig en flott by, med noen fantastiske bygninger. Ja, for vi er altså i Spania!

Nå tenker du gjerne at det er rart å legge lanseringen av en fransk bil hit. Franskmenn er jo rimelig ærekjære – og sørger i 90 prosent av tilfellene for at lanseringene skjer i deres eget hjemland.

Men Spania er faktisk en god nummer to. Citroën har nemlig tre fabrikker i her. Den ene ligger i nettopp Madrid. Her produseres blant annet e-C4 X.

Stor elbil? Da skal du ta en titt på denne!

Passer godt, men ...

På sett og vis passer bilen godt her. Den er relativt kompakt, men romslig. Den er rimelig i innkjøp – og elbil passer i utgangspunktet godt i byene. Da får du full effekt av at den er utslippsfri.

Men Madrid vil ikke bli et elbilmarkedet på lenge, ennå. I alle fall tilsier noen timer med farting rundt byen at det er langt igjen. Det viktigste problemet er infrastruktur. Én ting er at man ikke har ladere og hurtigladere. Vel så problematisk er det velkjente byproblemet at du ikke har mulighet for å lade hjemme. Folk bor i høyden – og har hverken parkeringsplass eller en ledig stikkontakt.

På veiene møter vi knapt en eneste elbil. Jeg ser faktisk knapt en eneste elbil noe sted i løpet av dagene vi er her.

Les vintertesten av Citroën e-C4 X her

FARGE: Vi liker den røde lakken – men eC4 X ser også bra ut i hvitt.
FARGE: Vi liker den røde lakken – men eC4 X ser også bra ut i hvitt.

En bastard

Likevel, både Citroën og konkurrentene vet at det er mot elbiler det går. Da gjelder det å posisjonere seg.

I Norge er vi selvsagt i en egen liga. Langt foran alle andre. Her har vi også rukket å bli kjent med lillebror e-C4. X-en i navnet til bilen du kan lese om her betyr ikke at du får firehjulsdrift. Dessverre. Citroën sier at X-en symboliserer at den krysser en rekke ulike bilsegmenter. Og det har de utvilsomt dekning for.

For hva er egentlig dette? SUV? Sedan? Kombicoupe? Svaret er litt av alt – en skikkelig bastard av en bil. Uten rent blod i årene.

Men litt av alt kan være bra, det også.

Han føler seg lurt etter elbil-kjøp

Elegant

Vi synes i alle fall designet er ganske tøft. Hele økningen i lengde har kommet i overhenget bak. Akselavstanden er den samme som i e-C4.

Men med økt lengde ser X-en mer elegant ut. Hekken slutter ikke like brått og brutalt.

Den vekker ikke mye oppmerksomhet på veien. Men så er det også en folkelig bil.

Viktig nyhet

Innvendig er det ingen nevneverdige designeendringer. Det ser ryddig og greit ut. Kvalitetsfølelsen er bra. Men det er en del hardplast rundt omkring.

Setene i testbilen har ekstra komfortskum som gjør dem myke og gode å sitte i. Her har Citroën et rykte å ta vare på.

Den viktigste nyheten er det nye infotainmentsystemet. Skjermen står høyt plassert på dashbordet og er blitt mye lettere å bruke enn før - og selve visningen er også bedre. Nå kan du også tilpasse den med visning av flere vinduer på en gang.

KOFFERTLOKK: Den ser ut som en kombicoupe. Men du får ikke stor luke. Til gjengjeld er bagasjerommet digert!
KOFFERTLOKK: Den ser ut som en kombicoupe. Men du får ikke stor luke. Til gjengjeld er bagasjerommet digert!

Komforten du forventer

Vi har allerede testet e-C4 - og lot oss imponere skikkelig av komforten. X-en følger opp. Det er hydrauliske, progressive puter i demperne. De gjør en glimrende jobb. Her kan du legge ut på langtur – som vi gjorde – uten å bli sliten.

Godt støyisolert er den, også. Blant annet hjulpet av at den er bygget som en sedan, så du slipper "romlingen" fra bagasjerommet.

Og i sitt segment er det ingen som slår eC-4 X, her snuser den på premiumbilene. Det sier ikke så lite.

Men én ting skal du vite ...

Her er bilen som mer enn doblet salget deres i 2021

Liker ikke pisk

Utenfor Madrid har Citroën lagt testruten innom noen helt nydelige veier, med flott utsikt og fantastiske hårnålssvinger som snor seg gjennom landskapet.

Det er modig gjort å styre oss akkurat hit. For svingete småveier er virkelig ikke denne bilens hjemmebane.

Prøver du å presse den, protesterer den nemlig høylydt. Riktignok uten å lage en lyd – men bilen lar deg raskt forstå at dette liker den ikke. Ikke i det hele tatt.

Styring, understell og dempere er fintunet for komfort. Og bare komfort. Så det er bare å legge horna i panna pent på plass i hanskerommet.

Sjekk denne - 2CV kan komme til å gjøre comeback!

SMART: En egen skuff hvor du kan oppbevare lesebrett. Den lille skuffen som er plassert over har en holder som lar deg plassere lesebrettet stående der.
SMART: En egen skuff hvor du kan oppbevare lesebrett. Den lille skuffen som er plassert over har en holder som lar deg plassere lesebrettet stående der.

Slapping

En annen grunn til at du ikke vil leke Max Verstappen bak rattet på e-C4 X, er motoren. 136 hestekrefter på en bil på 4,6 meter og med en egenvekt på knappe 1,6 tonn blir snaut.

Ikke nok med det. Med mindre du aktiverer Sport-programmet har du faktisk bare 109 hestekrefter. Da blir det bedagelig tempo, enten du vil, eller ei.

0-100 km/t gjør den på knappe 10 sekunder. I Sport.

Nevnte vi at det kommer en litt sprekere versjon til høsten?

Topp 5: Biler som bør stå opp fra de døde

NYTT: Den nye skjermen gir flere valgmuligheter – og bedre oppløsning enn før. Den er høyt plassert og er blitt 10'.
NYTT: Den nye skjermen gir flere valgmuligheter – og bedre oppløsning enn før. Den er høyt plassert og er blitt 10".

Familie-vennlig

I forhold til hva du betaler, er e-C4 X en skikkelig plassmester. Baksetet byr på rikelig med boltringsrom for bena – takhøyden er også tilstrekkelig.

Du har litt mindre komfort i det midtre setet, som vanlig.

Bagasjerommet har vanlig "koffertlokk" – og ikke stor kombicoupe-luke. Men åpningen er bra. Og selve bagasjerommet på hele 510 liter.

Du kan folde ned seteryggen på baksetene 60/40 – og har også en liten skiluke.

Du kan få takstativ – men hengerfeste mangler.

– Et slikt priskutt har vi aldri sett maken til!

ROMSLIG: Bagasjerommet er på meget solide 510 liter.
ROMSLIG: Bagasjerommet er på meget solide 510 liter.

Rekkevidde og lading

Vi målte forbruket til å bli mer eller mindre nøyaktig det samme som produsenten har oppgitt: 15 kWt per 100 kilometer. Forholdene var ikke helt ideelle - selv i Spania kan det være kjølig i januar. På morgenkvisten viste gradestokken null grader! Derfor synes vi forbruket virker lovende.

Rekkevidden er oppgitt til 360 kilometer. Noe som ikke virker urealistisk.

Lading hjemme kan den gjøre med opptil 11 kW. Hurtiglading 100 kW. Sistnevnte er ikke mer enn det må være. Men skal holde til å klare 20-80 prosent på rundt 30 minutter.

Han føler seg lurt etter elbil-kjøp

Konklusjon

Vi synes e-C4 leverer på det som er det viktigste for en slik bil: Høy komfort og rikelig med plass. Kombinert med lav pris, er det en oppskrift som fort kan friste en del kjøpere.

Dessuten ser den bra ut, har en praktisk bakkeklaring vil kan komme godt med. Alle som er vant med de gamle infotainmentsystemet vil også glede seg over ny teknologi på dette området.

Så langt, alt vel.

Men så var det denne oppgraderingen, da. Det er synd e-C4 X ikke får nyeste og beste drivlinje helt fra start.

Citroën eC-4 X

Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk
  • Effekt: 136 hk / 260 Nm
  • 0-100 km/t: 9,7 sek.
  • Toppfart: 150 km/t
  • Forbruk (WLTP): kWt/mil

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 50 kWt
  • Rekkevidde: 360 km (WLTP)
  • Hurtiglading: 100 kW
  • Ombordlader: 11 kW

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 460 x 183 x 152 cm
  • Bagasjerom: 510 / 1.360 liter
  • Vekt: 1.580 kg
  • Tilhengervekt: 0 kg
  • Taklast: 0 kg

Pris:

  • Startpris: 354.000 kroner
  • Pris testbil: 389.000 kroner

Oppgitt vs målt:

Målt forbruk* 15,3 kWt/100 km

* = Vi kjører alle testbilene i egen testløype, som inkluderer motorvei, småkjøring og landevei, og forsøker å gjøre det så likt som mulig.

NB: Forbruket påvirkes likevel av ytre faktorer, som temperatur, vær, kjøreforhold, trafikk og kjøremønster.

Video: Se vår videotest av e-C4 X her:

Stilig elbil blir gunstig priset