Duell: Audi A6 Avant møter BMW 520 D Touring

Se hvilken av de to tyske premiumbilene som vinner.

For mange er det en drømmeduell – hvilken av de to tyske familiebilene er best? Vi snakker om to av de viktigste modellene til henholdsvis BMW og Audi. Det sier det meste.

Vi har testet to av de rimeligste utgavene – nemlig Audi A6 2.0 TDI og BMW 520 D. Men tro ikke at dette er lavprismodeller av den grunn. Startprisen på disse modellene er henholdsvis 500.000 (2.0 TID/163 hk) og 508.000 (520 D/163 hk).

Audi A6 Avant er siste skudd på premiumbil-treet. Og den håper å sette sport etter seg i markedet - noe vi er sikre på at den vil. Men hvordan går det i duell mot BMW 5-serie Touring?
Audi A6 Avant er siste skudd på premiumbil-treet. Og den håper å sette sport etter seg i markedet - noe vi er sikre på at den vil. Men hvordan går det i duell mot BMW 5-serie Touring?

Testbilene er dessuten utstyrt med litt forskjellig ekstrautstyr. Audien har motorvarianten med 177 hk, mens BMW-en har automatgir.

Mange likhetstrekk. Det er ingen tvil om at disse bilene kikker hverandre over skulderen hele tiden – og stjeler ideer fra hverandre. Dermed er ikke forskjellene så store.

Dette gjør det vanskelig å kåre en vinner blant disse to svært gode bilene. Men etter mye kjøring, litt krangling og noen harde valg så klarer vi det ... Såvidt.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: BMW M5: Den som venter på noe godt ...

Kjøreglede:

BMW: 6/6

Her er 5-serien i sitt ess. Et fabelaktig understell kombinert med bakhjulstrekk gir nesten full pott på dette området. Understell, gir og styring kan også justeres til å bli svært sportslig om en ønsker det.

Girkassen fungerer ypperlig – og sjalter sømløst og raskt. Raskere enn de fleste andre automatgirene vi har prøvd.

Testbilen har dessuten mulighet til å endre gir med hendler bak rattet – og det fungerer faktisk ypperlig. Skiftene kommer som bestilt, uten irriterende forsinkelser eller protester.

I tillegg til å levere til toppscore i "ut på veien og ha det gøy"-kategorien, tilbyr 5-eren også svært høy komfort ved normal kjøring. Den har det beste av to verdener.

Audi: 4/6

Både BMW 5-serie og Audi A6 er svært komfortable biler å kjøre - men BMWen leverer hakket hvassere egenskaper ved aktiv kjøring.
Både BMW 5-serie og Audi A6 er svært komfortable biler å kjøre - men BMWen leverer hakket hvassere egenskaper ved aktiv kjøring.

Ikke fullt så leken som BMW-en når det kommer til kjøreegenskaper. De fleste vil nok imidlertid foretrekke forhjulstrekk på vinterstid, og det kan være avgjørende for noen når det står mellom disse to.

Også her kan understellet justeres, og komforten er høy. Men målt mot BMW-en blir det litt upresist når den settes i dynamic-mode, som er den mest sportslige. Den er ikke like fast og gir ikke like gode signaler tilbake til føreren som 5-serien gjør.

Testbilen har manuelt gir, og den er ypperlig til motoren. Vi lar oss ikke plage nevneverdig av at det ikke er automat, bortsett fra i bykjøring. Her kan aldri manuell gir matche automat.

Knapp seier til BMW i denne øvelsen.

LES OGSÅ: Brukt BMW mer aktuelt? Her finner du den nødvendige oversikten!

Interiør/plass

Begge bilene sluker en anseelig mengde bagasje.
Begge bilene sluker en anseelig mengde bagasje.

BMW 5/6

Det er ikke mange som matcher interiørene til BMW. Det er solid, gjennomtenkt og meget elegant lagt opp. Ingenting knirker, kjennes billig ut eller er plassert feil sted.

BMW var først ute med menyhjul i midtkonsollen. Nå har nesten alle bilprodusenter med respekt for seg selv det. Og mens de første utgavene var kompliserte å bruke, er menystruktur og bruk nå blitt delikat å se på og intuitiv å bruke. Det betyr mindre tid brukt på å gå seg vill i kompliserte skjermbilder.

Bagasjeplassen er raus. 5-serien er blitt en stor bil – som rommer det meste en familie vil ha med seg. Men den er ikke størst i klassen med sine 560 liter. Det blir imidlertid plusspoeng for muligheten til å åpne bare øverste del av luka. Det er en praktisk detalj som er fin å ta med seg.

Koppholderen til BMW er foran girspaken, og ikke i veien når du skal ha armen på midtarmlenet.
Koppholderen til BMW er foran girspaken, og ikke i veien når du skal ha armen på midtarmlenet.
I A6-en kan koppen/flasken komme litt i veien, siden den er så nært opptil midtarmlenet.
I A6-en kan koppen/flasken komme litt i veien, siden den er så nært opptil midtarmlenet.

I BMW-en er utformingen på ryggen til forsetene slik at plassen oppleves litt mer rommelig.
I BMW-en er utformingen på ryggen til forsetene slik at plassen oppleves litt mer rommelig.
Audien oppleves noe trangere rundt knærne, men har likevel mye plass i baksetet, selv for Vegard på 190 cm.
Audien oppleves noe trangere rundt knærne, men har likevel mye plass i baksetet, selv for Vegard på 190 cm.

Ikke mange lager flottere interiør enn det du finner i BMW 5-serie ...
Ikke mange lager flottere interiør enn det du finner i BMW 5-serie ...
... Men Audi gjør nettopp det! Klassens mest elegante og stilige interiør går til A6.
... Men Audi gjør nettopp det! Klassens mest elegante og stilige interiør går til A6.

Audi 6/6

Når vi sier at ikke mange kan matche BMW på interiør, så må Audi være et av få unntak. Og fremdeles er ringenes herre et lite hestehode foran sin tyske konkurrent – og et godt steg foran resten av feltet.

Mens BMW tviholde på sin oransje belysning, har Audien litt friskere og mer moderne rød/hvitt-kontraster. I tillegg er skjermen mellom speedometer og turteller imponerende rik på detaljer og har høy oppløsning på grafikken.

Vi har til gode å prøve en familiebil som kan leve opp til denne typen kvalitetsfølelse – eller opplevd kvalitet som det så fint heter.

Plassen er også her i rikt monn. Ingen av de tre som kan sitte bak eller de to foran kommer til å slite med å være med på langtur, og i bagasjerommet er det plass til det du måtte trenge.

I rene tall er det snakk om 565/1680 liter. Det er fremdeles ikke mer enn VW Superb – men holder så vidt til å slå BMW 5-serie. Den kan bestilles med utstyr som gjør det lett å stable fornuftig.

Her er Audi best.

LES OGSÅ: Brukt Audi mer aktuelt? Her finner du oversikten du trenger!

Motor:

BMW 6/6

5-serie motorrom
5-serie motorrom

Allerede ved forrige generasjon fikk vi bevis på at en stor BMW kan fungere ypperlig med firesylindret motor. Til tross for skepsisen måtte selv rekkesekser-entusiastene bifalle nyheten.

Den nyeste versjonen er den beste hittil. I Norge leveres den nedtunet til 163 hk – men det holder uten problemer. Selv med lavere effekt kan den vise til like gode ytelser fra 0–100 km/t som Audien. Det er gjort på 9,1 sekunder (8,9 sek med manuell). Forbruket er lave 0,49 ved blandet kjøring og automatgir.

At du ikke girer selv er for øvrig ikke negativt for forbruket – de nye automatkassene til BMW gjør jobben minst like drivstoffvennlig som deg og meg.

Audi 5/6

A6 motorrom
A6 motorrom

Turbodieselen til Audi er heller ikke noe å skjemmes over. Den leverer friskt fraspark – men her er det altså 177 hk, litt mer enn i BMW-en.

Det leverer så godt dreiemoment at du nesten bestandig har nok en ekstrareserve med krefter. Sammen med manuell girkasse jobber den effektivt og uten å kjennes anstrengt.

Farten merkes nesten ikke i det hele tatt. Bilen suser nesten lydløst av sted – takket være god isolasjon og lav motorstøy.

Forbruket er lavt også i Audien. Den klarer seg nemlig med nøyaktig halvliteren på blandet kjøring. Med tanke på at A6en har høyere effekt enn BMW er det lave forbruket imponerende.

BMW vinner likevel på fotofinish.

LES OGSÅ: Slik forvandler du A6 til en sportsbil

Design:

Begge bilene er moderne og elegante. Men BMWen stikker av med seieren når det gjelder utvendig design.
Begge bilene er moderne og elegante. Men BMWen stikker av med seieren når det gjelder utvendig design.

BMW 6/6

5-serien er utstyr med M-pakke utvendig og innvendig. Det gjør denne bilen til klassens tøffeste modell. Den er rett og slett svært vellykket i designet – og traff publikum mye raskere enn forrige generasjon. Den forrige ble på sin side bare mer og mer populær med tiden, og trengte tid på å "vokse" på publikum. Blir siste generasjon tidligere "gammel"?

BMW-en er tøff fra alle vinkler, og særlig fronten med de typiske BMW-lyktene, det markante og profilerte panseret og den avrundede hekken har høy appell.

Gjør seg helt klart best med shadow line (svarte lister rundt vinduene), som understreker det sportslige i bilen.

Klassens peneste å se på utenfra.

Audi 5/6

Nye A6 er en flott bil – men den skiller seg ikke nok ut fra resten av Audi-familien. Om en ser bort ifra LED-lysene kan det være vanskelig å skille denne fra både A4 og A8.

Men gjør det egentlig så mye? Alle disse modellene er jo pene biler. I utgangspunktet kunne vi nok latt den slippe unna med det – men samtidig er det noe med å ha en bil som skiller seg litt ut.

A6-en har imidlertid ikke S-line-pakke utvendig, så sammenligningen blir litt urettferdig akkurat på dette punktet. Det blir to måter å tenke design på – der en er sportslig mens den andre i større grad kan kalles klassisk. Spørsmålet er hvilken av disse to designretningene en liker best.

LES OGSÅ: BMW 5-serie: Denne bilselgeren har ordene sine i behold

Miljø/økonomi:

BMW 4/6

Benny måler hvor dypt bagasjerommet på BMWen er - og kan avsløre at det er mindre dypt enn i Audien.
Benny måler hvor dypt bagasjerommet på BMWen er - og kan avsløre at det er mindre dypt enn i Audien.

Det er ikke til å stikke under en stol, denne typen biler krever en del ekstrautstyr. For eksempel er automatgir og skinn nesten obligatorisk på en 5-serie. Men også navigasjon, sportsseter og xenon hører gjerne med. Dette påvirker naturligvis prisen. Mye.

Det er en nesten surrealistisk opplevelse å kjøre en slik bil – uten å ha tilgang på navigasjon. Slik tilfellet var i 5-eren vi hadde til utlån. Her var M-pakken høyere på prioriteringslista.

Testbilen endte til slutt på 634.000 kroner.

Audi 5/6

Audi A6en hadde firesoners klimaanlegg.
Audi A6en hadde firesoners klimaanlegg.

Heller ikke bilene med fire ringer i grillen gir bort utstyret gratis. Testbilen koster noe mer enn BMW-en (647.000 kroner), selv om den mangler automatgir, men den kan i stedet skilte med for eksempel navigasjon, elektriske sportsseter med minne, 4-soners klimaanlegg og lyspakke.

Hvilke utstyr du måtte velge på din bil vil jo være individuelt, men Audi vinner denne hårfint takket være at du får førerinfosystem (FIS), el klima, start-/stopp-system, Audi drive select og blue tooth blant det som blir levert som standard.

Miljømessig er også Audien noe snillere, med 132 g/km Co2 mot BMWs 139. Men her er begge imponerende gjerrige både på utslipp og drivstoff.

LES OGSÅ: Audi A6: Det er bare ett problem med denne bilen

Konklusjon:

Det er ikke enkelt å kåre en vinner i en så tett duell. Men vi endte opp med BMW på topp denne gangen.
Det er ikke enkelt å kåre en vinner i en så tett duell. Men vi endte opp med BMW på topp denne gangen.

Her er det jevnt. Svært jevnt. Dette er to biler som leverer varene på de fleste områder – og på mange måter er de drømmebiler for mange familier.

Her kan praktiske egenskaper kombineres med eksklusivitet, gode kjøreegenskaper og komfort.

Hvilken akkurat du velger kommer an på særlig ett punkt: Vil du ha bakhjulstrekk eller forhjulstrekk?

Vi har hatt begge biler i en ukes tid – og etter vår mening stikker BMWen av med en knapp seier. Den kjører best, og har X-faktoren som til slutt gjør at den vinner. Bilvalg vil i siste instans uten unntak handle om følelser – fornuften gjør sitt beste for å påvirke, men det er følelsene som avgjør. Og for oss er følelsen hakket bedre i BMWen enn i Audien.

Totalsummen blir slik:

BMW: 27/30

Audi: 26/30

Men seieren er altså knapp. For alle som nå sitter og klør etter å uttrykke hvor uenig (eller enig) de er med oss: Kommentarfeltet er alltid åpent! Kjør debatt!

Del med dine Facebook-venner

Bil: BMW 520 DAT Motor: 2,0, 4-sylindret turbodiesel. Effekt: 163 hk/ 380 nm 0–100 km/t: 9,1 sek (aut.) Bagasjerom: 560/1670 liter Pris: Fra 519.200 kroner Bil: Audi A6 2.0 TDI Motor: 2,0, 4-sylindret turbodiesel Effekt: 177 hk/ 380 nm 0–100 km/t: 9 sek (man.) Bagasjerom: 565/1680 Pris: Fra 500.000 kroner

Bil: Audi A6 2.0 TDI Motor: 2,0, 4-sylindret turbodiesel Effekt: 177 hk/ 380 nm 0–100 km/t: 9 sek (man.) Bagasjerom: 565/1680 Pris: Fra 500.000 kroner

Prøv også:

Vi har ikke glemt Mercedes E-klasse. Dette er en virkelig plassmester, som banker sine tyske konkurrenter når det kommer til bagasjeplass. Knappe 700 liter rommer den. Det er nesten nok til å romme julegavene til hele Buskerud fylke! Den leverer også overlegen komfort.

Vi har testet E250 CDI med firehjulstrekk. Les testen her

LES OGSÅ: BMW 5 Active Hybrid: Politisk korrekt, selv med 340 hestekrefter

Dette er drømmeduellen for de som ønsker seg premium stasjonsvogn   nemlig BMW 5 serie og Audi A6. Det har ikke vært lett å skille de to statusmodellene   for her kan en trygt si at det er høy kvalitet fra begge hold.
Dette er drømmeduellen for de som ønsker seg premium stasjonsvogn nemlig BMW 5 serie og Audi A6. Det har ikke vært lett å skille de to statusmodellene for her kan en trygt si at det er høy kvalitet fra begge hold.
A6 vs 5 serie frontene
A6 vs 5 serie frontene
A6 vs 5 serie ved siden av hverandre II
A6 vs 5 serie ved siden av hverandre II
A6 vs 5 serie ved siden av hverandre
A6 vs 5 serie ved siden av hverandre
A6 vs 5 serie bakfra
A6 vs 5 serie bakfra
A6 vs 5 serie åpent bagasjerom
A6 vs 5 serie åpent bagasjerom
5 seire interiør førerside
5 seire interiør førerside
A6 interiør førerside
A6 interiør førerside
5 serie interiør foran
5 serie interiør foran
A6 interiør foran
A6 interiør foran
5 serie interiør bak
5 serie interiør bak
A6 baksetene
A6 baksetene
5 serie bagasjerom
5 serie bagasjerom
A6 bagasjerom
A6 bagasjerom