Du ser kanskje hvorfor Håkon må passe seg for ujevn vei ...

Det skal ikke store fartshumpen til før Golfen hans grunnstøter.

Det er ikke all verdens luft igjen under Golfen til Håkon etter at han senket den. Men om det er upraktisk, så er det likevel til å leve med, mener han. Foto: Privat
Det er ikke all verdens luft igjen under Golfen til Håkon etter at han senket den. Men om det er upraktisk, så er det likevel til å leve med, mener han. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Er det noe livet gjennom drøyt 2000 år har lært oss, så er det at smak og behag – populært kalt mote – forandrer seg. Det gjelder også biler, og ikke minst når det gjelder «ka ungdommen lika».

Fra heving til senking på 30 år

Farger og utstyr forandrer seg stadig, men det er ikke bare slike overfladiske ting som er offer for motesvingningene. Det er i høy grad også de tekniske spesifikasjonene, og ikke alt går i samme retning, på samme måte som lysten på stadig mer effekt.

Les også: NAF-kontrollør fant på feil for å få solgt sin egen bil til kunden i stedet

Høyden over asfalten er sentralt i så måte. Og de som er gamle nok til å huske slutten av 1970-tallet, vil huske at bilene da gjerne skulle gå med halen i været for å være tøffest mulig. Avstandsklosser under fjærfestene, justerbare støtdempere med fullt trykk – midlene var mange for å få baken opp i lufta, helst slik at bensintanken ble synlig. Aller helst også slik at den kunne motivlakkeres…

Det var nok ikke alltid at modifikasjonene ble gjort på godkjent og sikkert vis den gang. Og om akkurat den moten også har svingt til det stikk motsatte, så er vel det tilfelle fremdeles.

Bestselger og ungdomsfavoritt

For i dag trives ungdommen så nær asfalten som mulig. Bilene skal være lave, og sittestillingen skikkelig bakoverlent.

Ikke alle biler egner seg like godt, men ikke alle er like populære, heller. Til de som virkelig er favoritter blant de ferskeste bileierne, er det gjerne laget en hel masse ettermarkedsdeler som gjør at man kan få dem nesten hvor lave man vil, og ofte på en godkjent og trafikksikker måte, også.

Les også: Ikke-godkjent senking kan koste deg førerkortet

I denne artikkelen skal vi se nærmere på en av de som virkelig er en stor «hit» blant de yngre bileierne. Når vi vet at Volkswagen Golf gjennom fire tiår har ligget helt i toppen av salgsstatistikkene her hjemme, er det åpenbart at den må kunne forandres litt fra standard for i den grad å kunne appellere til ungdommen.

I gang med forandringene

Håkon, som eier denne Golfen fra slutten av 1990-tallet, er godt i gang. Lyd er viktig og selvsagt allerede på plass, og han er også i gang med å pynte på utsiden.

Samtidig har han – nærmest selvsagt – også senket den, og han innrømmer at han har tatt så hardt i at den ikke akkurat er blitt enklere å leve med som følge av forandringen. For det skal ikke veldig mye til av hull og kanter på asfalten før man kan grunnstøte skikkelig med en senket bil i Norge – og de fleste av oss har vel en eller annen gang i en litt senket bil kommet på en litt heftig fartshump som vi måtte rygge forsiktig tilbake for så å krysse litt på skrå.

Dette hører med til hverdagen for Håkon, som er strålende fornøyd med bilen sin og gjerne tar de ulempene som følger med det å ha en skikkelig lav bil. Man må jo visstnok lide for skjønnheten i så mange andre sammenhenger, at det skulle bare mangle om det ikke gjaldt for biler, også.

Les også: e-Golf – Nå har bestselgeren blitt elektrisk, og vi har testet den

Eier: Håkon Ødegård, (18).

Bosted: Hønefoss.

Bilen: VW Golf «4».

Tar nedi fartshumpene

Hvor lenge har du eid den? Siden 28. januar 2014.

Hva har du gjort med den? Jeg har senket den 35 mm foran og bak, satt inn spredere i støtfangeren og satt inn anlegg.

Liker best med bilen: Felgene og fargen, og det at bilen er så god å kjøre.

Liker minst med bilen: Jeg kommer ikke frem overalt, den tar nedi på enkelte veier og fartsdumper.

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Slik startet Golf-eventyret for Volkswagen

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Håkon om? Bruk kommentarfeltet under!