Du kjørte faktisk mindre i fjor enn før
Det sier i alle fall tallene fra Statistisk Sentralbyrå. Kjenner du deg igjen?

Nye tall fra Statistisk Sentralbyrå påpeker i og for seg noe annet - nemlig at det ble kjørt omtrent like langt med norskregistrerte kjøretøyer i 2010 som i 2009, men at personbiler isolert sett kjørte litt lenger enn året før. Økningen var fra 32,63 milliarder kilometer i 2009 til 32,74 milliarder kilometer i fjor.
Men så var det dette med hvordan man leser statistikk, da.
Mindre kjørt per bil
Antall personbiler gikk nemlig også opp noe i løpet av året, ergo viser det seg at gjennomsnittlig kjørelengde per personbil gikk noe ned. Mens gjennomsnittlig kjørelengde for en vanlig norsk personbil var 13.606 kilometer i 2009, gikk den ned til 13.257 i fjor. Det er for øvrig det laveste tallet siden 2005.
Kjørte du mindre i fjor? Og hva var i så fall grunnen - kostnader eller miljøhensyn? Diskutér i kommentarfeltet under!
Ser vi på tallene splittet opp for forskjellige kategorier personbiler, finner vi at også taxiene gikk litt mindre i fjor enn året før. En gjennomsnittlig norsk taxi tilbakela 60.261 kilometer i fjor, mot 60.513 kilometer året før.
Om det betyr at vi var mindre på fest i 2010 enn i 2009 skal vi ikke spekulere i, men vi må i hvertfall ha blitt litt heldigere med hvordan vi oppførte oss: Ambulansene gikk nemlig merkbart mindre, ned fra 33.172 kilometer til 32.371 kilometer i snitt.
Tall for politibiler er for ordens skyld ikke skilt ut i egen kategori...
Les også: Men hva er verst - alder eller kilometer?

Bobiler satt "på vent"...
Det som virkelig fikk svi som følge av de økonomiske ulvetidene, var feriebudsjettene våre. Adskillig flere bobiler enn vanlig ble nemlig stående i ro, i vente på bedre tider. Mens de gjennomsnittlig tilbakela 11.112 kilometer på jakt etter opplevelser i inn- og utland i 2009, gikk snittet helt ned til 8.135 kilometer i fjor.
Da er det bare så vidt man får oppleve kjøpesenteret i Strömstad hvis man bor litt nordover i landet.
For oss som synes bil er gøy er det også interessant å se på aldersstatistikken. Ikke uventet er det de nyeste bilene som brukes mest, svært mange av dem er jo "i arbeid", og også gjenstand for fordelsbeskatning for privat bruk - ergo er det et poeng å få mest mulig igjen for kostnaden.
80-tallsbilene holder ut
"Vanlige" personbiler nyere enn fire år gikk i gjennomsnitt 16.351 kilometer. Men de fleste av oss har nok noen gamle slitere med høy bruksverdi i tillegg til den nyeste bilen, for selv om antall kjørte kilometer avtar med alder går bilene som er mellom 20 og 24 år gamle fremdeles 7.242 kilometer årlig i snitt, mange av dem fullastet med barn til og fra fotball- og korpstrening.
Dette er altså biler som ble født lenge før OL på Lillehammer, i en tid da mobiltelefonen kun var til å ringe med...

Det mest kuriøse vi finner, er dog at av de 550 millioner kilometer som ble kjørt av taxier i 2010, ble 200.000 kilometer kjørt med taxier som var 25 år eller eldre.
Veteran-taxier
Kryss-sjekker vi med statistikken for gjennomsnitt per bil, finner vi at snittet i denne gruppen var på snaut 11.000 kilometer. Det skulle bety at vi har et sted rundt 20 taxibiler i drift i Norge som enten er eller er i ferd med å bli veteranbiler.
Hvor er disse når vi skal hjem fra fest?
Kuriøst nok ble det også kjørt 100.000 kilometer med 25 år eller eldre ambulanser. Der var snittet 4.000 kilometer per bil, altså har vi rundt 25 slike biler i trafikken også. Dette føles på en måte ikke like festlig, og vi håper grunnen er at noen av Sivilforsvarets beredskapsbiler har kommet med i grunnlaget for statistikken.