
Du kan spare mye penger – hvis du gjør det riktig
Bil med høy kilometerstand kan være smart kjøp.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny! Jeg vurderer å kjøpe en BMW 520 diesel, 2021-modell. Den har gått 140.000 kilometer på bare to år, etter å ha vært brukt som selgerbil på Vestlandet og i Nord-Norge. (Fra januar -21 til desember -22).
Bilen har nesten alt av utstyr og tilsvarende utstyrte biler med "normal" kjørelengde annonseres av forhandlere til mellom 720.000 og 750.000 kroner.
Jeg får den for 470.000 kroner. Bilen har komplett servicehistorikk og nybilgaranti i nesten tre år til eller til 200.000 kilometer. Bilen er nær strøken både inni og utenpå.
Hva er din vurdering?
Benny svarer:
Heisann – og takk for interessant spørsmål. Dette med kilometerstand er det mange som er opptatt av, enten bilen er gammel eller nyere.
Jeg har selv innimellom kjøpt biler med høy kilometerstand. Rekorden er 630.000 ved kjøpstidspunktet. Det gikk bra det også. Den bilen hadde vi i to år og solgte den videre med over 650.000 kilometer på telleverket, for samme pris.
Det som gjør ditt tilfelle litt spesielt er at bilen er såpass ny og at den fortsatt har nybilgaranti.
Det er to ting som er ekstra viktig når man kjøper biler som har gått langt. For det første MÅ prisen stå i forhold til kilometerstanden. Nå har ikke jeg sjekket prisene på den aktuelle bilen, men jeg forstår av spørsmålet ditt at du har gjort dette selv. Som du ser, er det definitivt penger «å spare» her.
Kan gi mye bil for pengene

Det andre og nesten like viktige er å sjekke bilens tilstand ekstra nøye. Selv om det er nybilgaranti igjen. Slitedeler dekkes som kjent ikke av garantien – og deler blir slitt på biler som går langt. Slik er det bare.
Det kan være smart å sjekke litt nøyere rundt hva som faktisk defineres som slitedeler og som dermed ikke dekkes av garantien.
Du skal ha ros for at du har sjekket servicehistorikken også. Altfor mange tar litt for lett på den biten. Det kan fort bli dyrt. Som bileiere forplikter vi oss til å følge bilens serviceprogram for at garantien skal være gyldig.
Også her kan det være et lite, men kostbart, men. En del importører/fabrikanter er nøye på at hverken tidsintervallene eller kilometer avviker for mye for at garantien skal gjelde. BMW hører med blant dem som kan være litt pirkete her. Det kan derfor være smart å ta en ekstra avsjekk på dette også, at det er innafor.
Er disse tingene i orden og bilen hel, pen og velutstyrt – ja, så hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe en to år gammel bil, selv om den har gått såpass langt. Nesten snarere tvert imot. Her får du både mye og fin bil for pengene.
Ønsker deg lykke til med eventuelt BMW-kjøp!
Les også: Kraftig økning – mange sliter med billånet
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
Les også: – Noen ganger må man bare innse at det er over og ut
Video: Lyst på brukt BMW X5? Dette må du vite om den