Dropper sommerferien for å bygge biler

Noen bilmerker er i skikkelig medvind.

Nykommeren CLA er bygget på A klasse   og viser hvor hardt Mercedes jobber med å få på plass nye modeller i en rekke nisjer. Bilen har fått en svært god mottagelse og det er ventelister på flere markeder.
Nykommeren CLA er bygget på A klasse og viser hvor hardt Mercedes jobber med å få på plass nye modeller i en rekke nisjer. Bilen har fått en svært god mottagelse og det er ventelister på flere markeder.

Bilsalget i Europa går trått, med minustall i svært mange markeder.

Likevel er det full fart hos enkelte bilprodusenter, og trenden er klar: Premiummerkene klarer seg langt bedre enn de rimelige og mer folkelige merkene.

Mens det er harde kutt hos produsenter som Peugeot, Citroën, Renault, Opel og Ford – er det stikk motsatt hos de tyske statusmerkene.

Fulle ordrebøker

Hos Mercedes og BMW går det så bra at den tradisjonelle stoppen i produksjon for å avvikle sommerferien i år blir droppet.

Ordrebøkene er rett og slett fulle. Og da passer det naturligvis svært dårlig å stenge produksjonslinjer.

LES OGSÅ: Denne BMW-en er en suksess – med god grunn

Ikke så avhengig av Europa

Det er særlig i USA og Kina at etterspørselen etter tysk premium øker. Bilsalget i USA har for alvor begynt å ta seg opp etter finanskrisen.

Samtidig får svært mange kinesiske nybilkjøpere stadig bedre råd og benytter anledningen til å "kjøpe seg oppover" når de bytter bil.

Resultatet av dette er at premiummerkene ikke lenger er så avhengige av hva som skjer i Europa.

LES OGSÅ: Kanskje er en av disse din neste bil

Hente nye kunder

Både Mercedes, BMW og Audi styrer mot rekordhøyt salg i år. Alle har de senere årene utvidet modellprogrammet sitt kraftig. Målet har vært å hente nye kunder – og den strategien har fungert.

For Mercedes har nye A-klasse blitt en stor suksess. Her kommer de også med flere modeller basert på samme plattform, blant dem firedørs-coupeen CLA. En kraftig oppgradert E-klasse er akkurat på markedet, samtidig som en helt ny generasjon C-klasse er på vei.

Andre kutter

Kontrasten er stor til merkene som sliter med motsatt problem, nemlig svakt salg og overkapasitet på fabrikkene.

Opel, Ford og Peugeot er blant merkene som er i gang med å legge ned bilfabrikker i Europa og kutte i antall ansatte. Peugeot skal for eksempel kvitte seg med hele 17 prosent av arbeidsstokken innen utgangen av neste år. Samtidig kuttes det i utviklingsbudsjettet og investeringer, noe som kan få skumle konsekvenser på sikt.

LES OGSÅ: Sponser hver bilkjøper med mange tusenlapper



Slik er en
Slik er en




Helt ny - og billigere. Les mer om nye X5 her.