Dropp stasjonsvogn - spar mye penger
"Alle" skal ha stasjonsvogn. Men du gjør de smarteste kjøpene på bil med fire dører.

Vi nordboere er litt rare med at vi på død og liv MÅ ha stasjonsvogn. Men for deg som kan leve med en stor sedan – og det er vel strengt tatt de fleste av oss – så er det penger å spare.
På denne bruktbilrunden har vi funnet noen velkjente, men samtidig også litt ukurante biler - nettopp på grunn av at de har fire dører og tradisjonelt koffertlokk. Vi har også funnet en som virkelig gir deg mye bil for pengene om du er villig til å tenke litt annerledes
1998 Volvo S80 2,0 Turbo. Kr. 100 000

For å se hele annonsen, klikk her:
Stor, mørk, komfortabel, firedørs, med stor motor, automatgir og bra med utstyr – dette er jo nummeret før limousin! Og det for under 100 lapper! Riktignok har den gått et stykke - 178 000 kilometer er klokket inn på telleverket.
Men i følge eieren er den godt passet opp med servicer og registerreim-skift. Den er også nylig EU-godkjent, og en del slitedeler er byttet. Jeg tør nesten vedde på at det var blant annet bremseskiver og forstillingsdeler – det er gjengangere på disse bilene.
Dette er absolutt
en bil som bør kunne glede en ny eier i flere år. Og veldig få vil tro
at du bare har betalt 100 000 kroner for den når du kommer kjørende i
Volvos flaggskip.
Les
hva vår bruktbil-guide sier om Volvo S80:
2006 VW Passat TDI. Kr. 140 000

For å se hele annonsen, klikk her:
Passaten er for meg blitt selve symbolet på ”familiebil i Norge”. Da er to barneseter og solblending i de bakre siderutene ofte på plass i stasjonsvogna. Men det er jo nesten så man setter kaffen fra Statoilkoppen i vrangstrupen hver gang man ser en sedan – men de finnes. Og til langt hyggeligere priser enn stasjonsvogna.
Da siste Passat ble lansert, kom sedanen en stund før stasjonsvogna. Dermed var det en god del Passat-hungrige kjøpere som slo til, selv om den "bare" hadde fire dører. Bagasjerommet er uansett gedigent, så med mindre du trenger å kjøre rundt med vaskemaskiner og kjøleskap annen hver dag, bør dette holde i massevis.
Den populære 1,9 TDI-dieselmotoren finnes på plass under panseret på denne,og sørger for at drivstoffbudsjettet holdes nede. Denne typen Passat var også et kvalitetsmessig løft fra forrige modell. Servicehistorikk, registerreim og slitedeler som bremser og kuler og ledd i forstillingen bør uansett sjekkes.
Blir VW
Passat for liten? Sjekk denne:
2000 Mercedes E220 CDI Avantgarde. Kr. 149 000

For å se hele annonsen, klikk her:
Mercedes-sedan sliter med både taxi-stempel og høyt verditap. Dermed får du utrolig mye bil for penga hvis du velger en av disse brukt.
Dette er en komfortkrysser med klasse! 220 CDI-motoren er både sterk nok til at denne store sedanen går bra også. Akkurat denne bilen er en Avantgarde-utgave, så da er du sikret massevis av brytere og knotter på midtkonsollen. Her er det meste standard! Men i dette eksemplaret savnet jeg skinnseter, det hører liksom med.
10 år gammel bil med 150 000 kilometer på telleren. Gir et snitt på 15 000 kilometer i året. Bare litt over gjennomsnittet av en nordmann kjører. Mye tyder derfor på at dette eksemplaret ikke har hatt Taxi-lampe på taket.
Det jeg ville sjekket ekstra nøye på denne er rust. Disse bilene har hatt store rustproblemer de siste årene og det er særlig dører og luker, men også skjermer som har vært utsatt for dette. Bremser og forstilling er også svake punkter som bør sjekkes.
Test
av helt nye E200T CDI finner du her:
2007 Hyundai Sonata 2,0D aut. Kr. 149 000

For å se hele annonsen, klikk her:
En bil som imidlertid har hatt Taxi-lampe på taket er denne Sonataen, som er dagens klare outsider! Her får du MYE og nesten ny bil for pengene - 149 000 kroner for en 2007-modell!
Den er kun kjørt av en sjåfør, nemlig eieren og har fulgt alle servicer til punkt og prikke. Det er betryggende. Jeg har selv eid tidligere drosjebiler – og har god erfaring med det.
Her får du både 140 hk dieselmotor, automatgir, skinninteriør og mye utstyr. Den kan ikke flashe med det nyeste nye og av tekniske nyvinninger og fancy duppeditter. Men den er en solid, litt traust og god bil. Og 200 000 kilometer er tross alt ikke avskrekkende mye. Hyundai-kvaliteten har blitt meget bra med årene. Er dette rundens beste kjøp?