Drømmeduell fra 100 000 kroner
Hva er best av Mitsubishi Lancer Evolution og Subaru Impreza WRX Sti? Vi guider deg gjennom prisklassene!

I Broom-redaksjonen har både Mitsubishi Lancer Evolution og Subaru Impreza WRX Sti en plass på drømmelista. Det som er positivt, er at de stadig blir billigere. Både EVO og WRX Sti begynner nå å komme innenfor rekkevidde uten at man må smugle illegal uran for å få råd.
Men hvis du da plutselig øyner et håp om innkjøp, hvilken av dem skal du velge?
Inntil 150 000 kroner:
Subaru WRX Sti er et produkt av rallyfremganger. Subaru begynte med Legacy, og gikk over til Impreza. Den første "rallyutgaven" het GT, og var en forholdsvis snill bil i forhold til råbeistene som skulle komme senere. Konkurrentene het først og fremst Ford Escort RS Cosworth og Lancia Delta HF Integrale.

Dette er den billigste inngangsporten til rallyverstingene. Skal du ha et argument ovenfor kona, så får du faktisk denne bilen som en slags stasjonsvogn. Så dette er i hvert fall en familiebil! En 1998-modell GT finner du fra rundt 100.000 kroner og oppover.
I dette prissjiktet har ikke Mitsubishi noen konkurrent, så valget blir enkelt.
Valg: Subaru Impreza GT
Les mer om Impreza i Brooms bruktbilguide - klikk her
Inntil 250 000 kroner:
Tar vi steget videre oppover, finner vi en WRX 2002-modell for drøye 220 000 kr (blar du opp 80 000 til, får du en Sti.) Dette er mye bil for pengene!
218 hester høres kanskje ikke så mye ut i dagens verden, men denne bilen er lett - og utrolig rask. Impreza er overraskende liten, noe som hjelper når man skal håndtere den på smale bygdeveier. I tillegg veier den ikke for mye, så kreftene kommer godt til nytte.

Subarus sterkeste kort ovenfor Mitsubishi Lancer Evolution er nok den gromme lyden fra boksermotoren. Den får hårene til å reise seg på alle med et snev av bilinteresse. Så for litt i overkant av 200 000 kroner, er dette et bilmessig kupp!
Mitsubishi har heller ingen konkurrenter i dette prisområde, men du kan sjekke ut Ford Escort RS Cosworth og Lancia Delta HF Integrale. Men ingen av de alternativene er like driftsikre som Subaruen.
Valg: Subaru Impreza WRX
Inntil 350 000 kroner:
Mitsubishi Lancer Evolution-serien har vært mer rettlinjet enn Subarus verstingversjoner av Impreza. EVO 1 til og med 4 deler karosseri. Så ble det et skifte til EVO 5 og 6, før det ble en helt ny bil fra og med EVO 7.
Av brukte EVO-er på skilter i Norge, så er det som regel EVO 7 som er billigst, hvis du ikke får tak i en av de tidligere versjonene som er utrolig sjeldne. EVO 7 kan du få ned mot 350 000 kroner.

Denne bilen ble sett på som kjip i forhold til forgjengeren, EVO 6 TME som siden har blitt et samlerobjekt, men er alt annet. Bilen har en utrolig bra styrerespons, og er lett å kjøre effektivt. Mitsubishiene er generelt stivere satt opp enn Subaruene, og gir et mye mer direkte preg. I tillegg er de bedre balanserte, blant annet på grunn av motorplassering, så de gir et råere kjøreinntrykk.
Valg: Mitsubishi Lancer Evolution VII
Lancer i Brooms bruktbilguide finner du her
Intill 450.000 kroner:
I 1999 kom det en spesialmodell av EVO 6 som het Tommi Mäkinen Edition. Denne bilen, senere omtalt som EVO 6,5, er den mest brutalt utseende av alle EVO-ene. Det er også denne bilen som får følelsene ekstra i sving hos artikkelforfatteren.

Drømmebiler handler om følelser, så dette blir også førstevalget til under 450.000 kr. Da får du gjerne en 2001-modell som er frisert på den gode måten, og du er klar til å nyte kjøring av beste sort på de verste underlag det norske veinettet kan by på!

En bil som bør nevnes når vi snakker spesialversjoner, er Subaru Impreza WRX Sti 22B. Dette er en todørsvariant med bulende skjermer og et utrolig tøft utseende. Men bilen er kun tatt inn på skilter til Norge på motorhistorisk grunnlag, så sjelden er bare fornavnet..
Valg: Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Mäkinen Edition
Inntil 500 000 kroner:
Subaru lå flere år på etterkjeIken effektmessig mot Mitsubishi. Men i 2005 kom de med en 2,5-liters motor som skulle hente igjen forspranget med mer effekt og et sterkere register. 280 hester ble resultatet, og dette er den grommeste av brukt-Imprezaene. Bilen får du nå til mellom 450.000 og 500.000 kroner. Mange vil mene det er dyrt, men undertegnede mener at dette er så unikt kjøremessig at det må sammenlignes med biler fra langt finere familier enn Subaru og Mitsubishi.
Draget er enormt bra, men den har ikke den samme lynskarpe kjørefølelsen som i Mitsubishien.

For under 500.000 kroner kan du få deg en 2006 modell Mitsubishi Lancer EVO 9. Dette er antagelig den fineste og mest effektive bilen å kjøre av alle de japanske rally-replikaene. Firehjulstrekksystemet jobber supereffektivt, spesielt god er Active Yaw Controllen som hjelper mot understyring ved å sende ekstra krefter ut til ytterste bakhjul i sving. Du kan i tillegg velge mellom flere programmer for justering av senterdifferensial, avhengig av underlag og føre.
Valg: Mitsubishi Lancer Evolution IX
Drømmebiler
Mitsubishi Lancer EVO, og Subaru WRX Sti, begge bilene er femsetere, så man kan bruke de som familiebiler i et land der avgiftsnivået er så høyt at man kun har råd til én bil (i hvert fall om man har en av disse i garasjen.)
De har turbo, som gir deg det ekstra dyttet du trenger når du virkelig skal kjøre deg inn i faresonen for førerkortbeslag og ufrivillig ekstrajobb som pallesnekrer i Løten-området. Og de har gatebilenes mest avanserte firehjulstrekksystem, som gjør at de for forplanter kjempekreftene sine til bakken uansett underlag, føre, vær og vind. I Norge er det både føre, vær og vind, så her passer de ekstremt godt!
Uansett hvem av dem du velger, så får du deg en drømmebil!