Dro til Kina: Slik skal de få slutt på rekkeviddeangsten

SHANGHAI (Broom/TV 2): Har utviklet ny batteribyttestasjon.

NY GENERASJON: Brooms Vegard Møller Johnsen er i Kina, og har fått se og lære mer om Nios neste generasjons batteribytte-stasjon.
NY GENERASJON: Brooms Vegard Møller Johnsen er i Kina, og har fått se og lære mer om Nios neste generasjons batteribytte-stasjon.

Nio er det eneste bilmerket som tilbyr muligheten til å bytte batteripakken – i stedet for å lade den opp. Den kinesiske elbilprodusenten som har vært i Norge siden 2020, har så langt bygget fire batteribyttestasjoner her hjemme. I Kina har de over 1.300 – og i løpet av året vil de få 1.000 nye.

Akkurat nå er Brooms Vegard Møller Johnsen på besøk i Nios hovedkvarter i Shanghai.

Der får han blant annet vite mer om en helt ny batteribytte-stasjon – som kommer på markedet allerede i år.

Rask utvikling

– Det vi har fått se her er virkelig spennende. Nios utvikling har gått utrolig fort. De laget sin første bil i 2014. I dag har de en rekke modeller, og bygger både ladestasjoner og batteribytte-stasjoner, forteller Broom-Vegard.

Den nye batteribyttestasjonen som er på vei, er den tredje i rekken. Også her har utviklingen gått fort.

Den første generasjonen ble lansert i 2018. Den hadde bare kapasitet til fem batterier. Dagens stasjoner, blant annet de som er bygget i Norge, kom i 2021. Disse har kapasitet til 13 batteripakker. Den nye har plass til 21.

- I tillegg er terskelen inn til selve stasjonen senket med én centimeter – noe Nio er veldig stolte av. Det skal gjøre det mer komfortabelt å kjøre inn og ut. Dessuten kjører du fire centimeter kortere inn i garasjen – slik at du skal ha bedre utsikt når batteriene byttes – og det er mer oversiktlig når du kjører ut, forteller Brooms utsendte.

Gikk tur langs Akerselva – da dukket denne opp

HELT NY: Batteribytte-stasjonen ser mer eller mindre ut som en litt stor garasje – med åpning på den ene siden. I Norge er stasjonene foreløpig bemannet og har åpningstider. Planen er at de på sikt skal være åpne hele døgnet – uten bemanning.
HELT NY: Batteribytte-stasjonen ser mer eller mindre ut som en litt stor garasje – med åpning på den ene siden. I Norge er stasjonene foreløpig bemannet og har åpningstider. Planen er at de på sikt skal være åpne hele døgnet – uten bemanning.

To gratis i måneden

Tiden det tar å bytte batteripakkene er redusert med ett minutt. Det høres kanskje ikke så mye ut. Men det er en reduksjon på 20 prosent – fra fem minutter og 40 sekunder – til fire minutter og 40 sekunder.

Ladetiden på batteriene som leveres til stasjonen er også redusert, fordi man har økt ladehastigheten.

– Samtidig planlegges ladingen hele tiden, med utgangspunkt i at man vil ta vare på batteriet. Så mesteparten av tiden lades det med 30-60 kW. Og batteriene lades til 92 prosent.

Norske kunder får to gratis batteribytter i måneden. Etter det må de betale, per i dag fire kroner per kWt.

Nio feiret ett år i Norge med ny modell

RYDDIG: Her er bilene som står klare til kundene på Nios utleveringssenter rett utenfor Shanghai.
RYDDIG: Her er bilene som står klare til kundene på Nios utleveringssenter rett utenfor Shanghai.

Leier batteripakken

Batteribytte har blitt svært populært i Kina. Den store fordelen er naturligvis at det tar lite tid. En annen fordel, er at du kan ha en moderne og «fersk» batteripakke gjennom bilens levetid. Dermed er tanken at bilen skal være moderne mye lenger enn andre elbiler.

– Det er interessant at over 90 prosent av kundene også i Norge, velger å kjøpe selve bilen, mens de leaser batteripakken. Etterhvert som det blir flere byttestasjoner, vil det også bli en praktisk fordel på langturer.

Totalt på verdensbasis (som i praksis betyr Kina og bittelitt Europa) – er det siden 2018 foretatt 20 millioner batteribytter.

Bygger stasjoner i Europa

Nio har bygget en egen fabrikk for batteribytte-stasjoner like utenfor Budapest. Fabrikken er på 10.000 kvadratmeter – og her skal det i starten bygges 100 stasjoner årlig. Etterhvert kan den kapasiteten tredobles, om nødvendig.

– På den nye fabrikken vil de fra tredje kvartal bygge tredje generasjon stasjoner. Det betyr at vi nok ganske raskt vil få den nye typen også i Norge. Planen er at de «gamle» skal opprettholdes. Men enn så lenge fungerer de til alle modellene og batteripakkene – i tillegg til en ny, diger batteripakke på 150 kW, som kommer senere i år, forteller Vegard.

Nio tilbyr enn så lenge to elektriske SUVer: ES8 og EL7. I tillegg har de en stor sedan – ET7 og en litt mindre sedan som heter ET5.

Nio startet på en av Norges dyreste adresser

Video: Slik fungerer batteribyttestasjonen