Dristig valg ble knallsuksess: – Kundene vil ikke ha elbil

Kjetil droppet eiendomsmegling og satset på bil. Se video:

– Hvis man skal følge boka, gjør jeg egentlig alt feil. Da er det ekstra moro å se at konseptet og retningen vi har valgt fungerer bra, forteller Kjetil Grydeland.

Han er mannen bak og daglig leder i Sportwagen. Bilbutikken, som holder til i Vestby, selger rundt 300 biler i året. Nesten ingen av dem er elektriske.

– Kundene våre vil ikke ha elbil, det har de allerede. Bilene vi selger i dag er gjerne både bil nummer to og tre. Hos oss kjøper folk bil med hjertet, sier Grydeland, som har bygget opp en helt unik bilbutikk.

Den store fellesnevneren, og lidenskapen, er Mercedes. I lokalene på 3.600 kvadratmeter, finner du alt fra dønn strøkne klassikere fra 60-tallet, til det heftigste Mercedes tilbyr med bensinmotor i dag. Blant annet AMG GT R Pro.

Bli med på omvisning og se alle godbitene i videovinduet øverst i saken.

BENSIN: Det er biler med store bensinmotorer som dominerer i lokalene til Sportwagen. Foto: Broom
BENSIN: Det er biler med store bensinmotorer som dominerer i lokalene til Sportwagen. Foto: Broom

Dristig valg

Det som har blitt en solid og unik bilbutikk, startet tilbake i 2007. Da valgte Grydeland å følge drømmen. Han gikk fra eiendomsmegling til bil.

EVENTYR: Kjetil Grydeland startet i 2007. Nå selger han rundt 300 biler i året, nesten samtlige med stjerne i grillen.
EVENTYR: Kjetil Grydeland startet i 2007. Nå selger han rundt 300 biler i året, nesten samtlige med stjerne i grillen.

– Den første bilen jeg solgte var en Mercedes E280 CDI fra 2007. Siden har det bare ballet på seg. E220 CDI var den suverene storselgeren i mange år, både til taxinæringen og privat. Så dukket elbilene opp – og dieselandelen stupte, sier gründeren.

I 2019 tok han et dristig valg. Han gikk bokstavelig talt mot strømmen og valgte å satse på alt annet enn elektriske modeller.

– Elbilene tok overhånd, men i starten av 2019 hadde ikke Mercedes noen gode elektriske alternativer. Det kom ikke før på høsten med EQC. Jeg valgte derfor å følge hjertet og kjøre på med entusiastbiler, med hovedsatsning på SL.

Test Mercedes-AMG GT R PRO: Nesten 300 km/t!

LIDENSKAP: Det er ikke bare nyere modeller hos Sportwagen. Bakover i rekkene gjemmer det seg mange klassikere.
LIDENSKAP: Det er ikke bare nyere modeller hos Sportwagen. Bakover i rekkene gjemmer det seg mange klassikere.

SL er bestselgeren

Fra å selge volummodellen E-Klasse, velger altså Grydeland å spisse seg inn på cabrioleten SL og andre heftige AMG-modeller.

Troen på konseptet har virkelig vist seg å stemme. I dag selger Sportwagen fremdeles rundt 300 biler i året. Bestselgeren er Mercedes SL!

– I tillegg er det ulike AMG-modeller det går mest av. Både E63 og CLS 63. Det er også noen AMG GT-versjoner som forlater butikken gjennom et år, forteller Grydeland.

Test nye Mercedes SL: Alt er bedre – bortsett fra én ting

SJELDEN: Det er ikke ofte du ser E-Klasse coupé fra denne epoken. På internspråket heter den C124. Ved siden av står forgjengeren C123.
SJELDEN: Det er ikke ofte du ser E-Klasse coupé fra denne epoken. På internspråket heter den C124. Ved siden av står forgjengeren C123.

Japan-import

Nøkkelen til mye av suksessen handler om Japan-import.

VERSTING: Det finnes kun 750 eksemplarer i verden. Her står én av dem i Vestby.
VERSTING: Det finnes kun 750 eksemplarer i verden. Her står én av dem i Vestby.

– Folk trodde jeg hadde blitt gal, da jeg satset på Japan-import i 2019. Jeg var skeptisk i begynnelsen selv. Nå er 90 prosent av bilene vi selger her importert fra Japan, sier Grydeland .

Han forteller at bilene han henter fra landet, skiller seg ut ved å være svært velholdte.

– Mange ser kliss nye ut. Når vi nå har alt av logistikk på plass, har dette blitt en viktig del av konseptet vårt, avslutter Mercedes-entusiasten.

Ny butikk: Skal ikke selge en eneste elbil

Bli med inn i butikken og få med deg flere av høydepunktene fra den unike samlingen her: