Dristig valg ble knallsuksess: – Kundene vil ikke ha elbil
Kjetil droppet eiendomsmegling og satset på bil. Se video:
– Hvis man skal følge boka, gjør jeg egentlig alt feil. Da er det ekstra moro å se at konseptet og retningen vi har valgt fungerer bra, forteller Kjetil Grydeland.
Han er mannen bak og daglig leder i Sportwagen. Bilbutikken, som holder til i Vestby, selger rundt 300 biler i året. Nesten ingen av dem er elektriske.
– Kundene våre vil ikke ha elbil, det har de allerede. Bilene vi selger i dag er gjerne både bil nummer to og tre. Hos oss kjøper folk bil med hjertet, sier Grydeland, som har bygget opp en helt unik bilbutikk.
Den store fellesnevneren, og lidenskapen, er Mercedes. I lokalene på 3.600 kvadratmeter, finner du alt fra dønn strøkne klassikere fra 60-tallet, til det heftigste Mercedes tilbyr med bensinmotor i dag. Blant annet AMG GT R Pro.
Bli med på omvisning og se alle godbitene i videovinduet øverst i saken.

Dristig valg
Det som har blitt en solid og unik bilbutikk, startet tilbake i 2007. Da valgte Grydeland å følge drømmen. Han gikk fra eiendomsmegling til bil.

– Den første bilen jeg solgte var en Mercedes E280 CDI fra 2007. Siden har det bare ballet på seg. E220 CDI var den suverene storselgeren i mange år, både til taxinæringen og privat. Så dukket elbilene opp – og dieselandelen stupte, sier gründeren.
I 2019 tok han et dristig valg. Han gikk bokstavelig talt mot strømmen og valgte å satse på alt annet enn elektriske modeller.
– Elbilene tok overhånd, men i starten av 2019 hadde ikke Mercedes noen gode elektriske alternativer. Det kom ikke før på høsten med EQC. Jeg valgte derfor å følge hjertet og kjøre på med entusiastbiler, med hovedsatsning på SL.
Test Mercedes-AMG GT R PRO: Nesten 300 km/t!

SL er bestselgeren
Fra å selge volummodellen E-Klasse, velger altså Grydeland å spisse seg inn på cabrioleten SL og andre heftige AMG-modeller.
Troen på konseptet har virkelig vist seg å stemme. I dag selger Sportwagen fremdeles rundt 300 biler i året. Bestselgeren er Mercedes SL!
– I tillegg er det ulike AMG-modeller det går mest av. Både E63 og CLS 63. Det er også noen AMG GT-versjoner som forlater butikken gjennom et år, forteller Grydeland.
Test nye Mercedes SL: Alt er bedre – bortsett fra én ting

Japan-import
Nøkkelen til mye av suksessen handler om Japan-import.

– Folk trodde jeg hadde blitt gal, da jeg satset på Japan-import i 2019. Jeg var skeptisk i begynnelsen selv. Nå er 90 prosent av bilene vi selger her importert fra Japan, sier Grydeland .
Han forteller at bilene han henter fra landet, skiller seg ut ved å være svært velholdte.
– Mange ser kliss nye ut. Når vi nå har alt av logistikk på plass, har dette blitt en viktig del av konseptet vårt, avslutter Mercedes-entusiasten.
Ny butikk: Skal ikke selge en eneste elbil
Bli med inn i butikken og få med deg flere av høydepunktene fra den unike samlingen her: