Dommen er klar: Du burde kjøpe deg en sånn bil!

Her dro folkelige Peugeot skikkelig til.

De er mest kjent for å lage fornuftige familiebiler: Men også Peugeot liker å leke seg av og til. Som da de kom med coupéen RCZ og i 2014 fulgte opp med den heftige R-utgaven.

Da fikk nemlig bilen virkelig kreftene det særpregede og sporty designet fortjente. Jan Erik Larssen testet den på Broom TV og var ikke i tvil: Du burde kjøpe deg en sånn bil!

Hvorfor? Jo, fordi RCZ R er en bil med MYE morofaktor! Peugeot hadde skremt ut hele 270 hestekrefter fra 1,6-liters bensinmotoren. Når alle disse kreftene skulle ut via forhjulene, kunne det gi utfordringer, særlig hvis det var vått eller glatt.

Men på tørre sommerveier – da var dette virkelig en bil det gikk an å herje med.

Ikke tilfeldig valgt sted for å ta bilder av RCZ R. Denne trives på bane!
Ikke tilfeldig valgt sted for å ta bilder av RCZ R. Denne trives på bane!

Motor og kjøreglede

– Dette er den kraftigste produksjonsbilen Peugeot noen gang har levert. 270 hestekrefter og ikke mer enn 1.280 kilo egenvekt. Det gjør at den blir en sjeldent morsom kjøremaskin, fastslo Broom-Larssen.

Teknologisk sett var bilen ganske enkel. Motor og kjøreglede trumfet det meste annet. Men Larssen lar seg i alle fall imponere over en flott og analog klokke – og en navigasjonsskjerm som kom opp fra dashbordet. Akkurat den løsningen har nok ikke tålt tidens tann så veldig bra...

Her dukket én opp som bruktbil i Norge

Særpreget design, Audi TT var nok også en aldri så liten inspirasjon her,.
Særpreget design, Audi TT var nok også en aldri så liten inspirasjon her,.

Anbefaler ikke baksetet...

RCZ var en såkalt 2+2-bil. Altså med et lite baksete. Akkurat det ble ikke Larssen så veldig imponert over:

– Jeg anbefaler ingen å bruke baksetet. Jeg forsøkte det i går og kjenner det fortsatt på kroppen!

Ny kostet bilen rett i underkant av 600.000 kroner. Den prisen var det ikke noe å si på.

RCZ forsvant ut – og ble ikke erstattet

Ganske særpreget interiør, med flere sporty detaljer.
Ganske særpreget interiør, med flere sporty detaljer.

Fra like over 100.000 kroner

Nå har nok RCZ blir en temmelig glemt bil på bruktmarkedet. Det gjenspeiler seg også i prisene. Her trenger du ikke betale dyrt for en bil som virkelig skiller seg fra mengden.

I skrivende stund er rimeligste eksemplar en 2010-modell med 2-liters dieselmotor på 163 hestekrefter. Den blir din for 109.000 kroner.

Den dyreste av det lille antallet biler som ligger ute, er en 2012-modell med 1,6-liters bensinmotor og 200 hestekrefter. Her er prisantydning 159.900 kroner.

Få med deg Broom-Larssens test i videoen øverst i denne artikkelen.

Les testen: Denne kan du lure naboen med

En annen heftig bil: Her tester Larssen Audi RS 7