
Dodge Viper SRT: Slangen er tilbake i paradiset - giftigere enn noen gang!
V10-motoren lever videre i den gjenfødte legenden. Se video!
Mange har vært spent på hva som skulle skje, etter at det nesten samtidig som at Dodge Viper gikk ut av produksjon sommeren 2010 begynte å gå konkrete rykter om at den skulle gjenoppstå på et senere tidspunkt.
Konsepter skal ha vært vist på lukkede samlinger for den amerikanske Viper-klubbens medlemmer, og det har i det hele tatt vært mye mystikk rundt fremtiden.
De skissene som har versert har lignet svært mye på modellen som gikk ut - så mye at man kan lure på hva som var poenget med å stoppe produksjonen for så å sette i gang igjen.
Les også: Husker du disse amerikanske muskel-klassikerne?
Fremdeles 10 sylindre
Nå er det imidlertid historie, og Viper-fansen kan glede seg over at fremtiden er her - eller i hvertfall rett rundt hjørnet. På vårens store bilutstilling i Javits-senteret i New York ble den nye bilen introdusert, og det er svært mye å glede seg over - tillegg til det faktum at bilen ligner enda mer på den opprinnelige Viperen enn man kanskje hadde våget å håpe:

For det første: V10-motoren overlever.
Det de fleste bekymret seg over på forhånd var nok om den lettere tilårskomne formelen "there´s no substitute for cubic inches" skulle frafalles, slik at også Viper i stedet skulle få V8 og mer teknisk avanserte systemer for å fremkalle gåsehud enn den selvpustende V10-maskinen med 8,4 liters volum. Men den er altså med videre - og har fått drøssevis av oppgraderinger:
Nytt innsug, nye ventiler, nye katalysatorer og forbedret svinghjul er blant utbedringene som har redusert vekten på helaluminiumsmotoren, og bidrar til 640 hestekrefter og 813 newtonmeter moment - det siste ny verdensrekord for motorer uten pustehjelp, hvis vi skal tro pressemeldingen.
En pressemelding som muligens også er verdens lengste i sitt slag...
Mer påkostet interiør
Bak motoren finner vi en sekstrinns, tettsteget manuell kasse fra Tremec som betjenes via en ultrakort girspak, og skal gi en enda mer opphissende kjørefølelse enn tidligere utgaver. Motorens redline er ved 6.200 rpm, og for å vise at man mener alvor har nye Viper også launch control som standard helt fra grunnmodellen.

Chassiset skal være så mye som 50 prosent mer vridningsstivt enn forgjengeren, noe som sammen med mer avansert hjuloppheng skal gjøre underverker for kjøregleden. En kryssramme i aluminium over motoren skal bidra sterkt til dette, og i tillegg - sammen med nye, væskefylte motorfester - ta bort mye vibrasjoner som den store kraftkilden ellers ville sendt videre til resten av bilen.
Les også: Viper - er den verdens mest brutale driftingbil?
Interiøret er et kapittel for seg, med langt mer eksklusive materialer og mer komfortutstyr enn man har vært vant med i Viper. I tillegg er også sittebrønnen blitt 9 cm lengre, noe som skal bedre ergonomien betraktelig for lange sjåfører og passasjerer.

Entusiastenes andre bekymring var at en eventuell ny Viper skulle bli så teknisk avansert at modellens opprinnelige, litt Flintstone-aktige image skulle gå tapt. Men også de kan glede seg:
Viper for 2013 kommer nemlig i to gateversjoner, begge coupeer. En roadster kommer forhåpentligvis senere.
Basic-modell for puristene
For det første har vi standardversjonen, som skal videreføre den "uforedlede" kjøregleden med minst mulig følbar elektronisk påvirkning, til tross for at også den har utstyr som traction- og stabilitetskontroll - og der det meste av det som tross alt finnes skal være mulig å koble ut om man vil. Den blir dessuten klart billigst.

Toppmodellen heter Viper GTS, og skal tilfredsstille de som vil ha "alt" også av moderne, høyteknologiske hjelpemidler, og som til nå kanskje har valgt helt andre sportsbiler. I Viper GTS skal de få alt de er vant med fra andre biler, og det i kombinasjon med Viper-spesialiteter som en brølende V10 foran sittebrønnen og et utseende som ingen tør etterape.
For selv om modellen ikke har mer enn 20 år på baken, har Viper allerede blitt en legende. Den var spesiell å se på da den kom, og til tross for at karosseriet ble forandret totalt midtveis i produksjonsløpet ble den karakteristiske profilen beholdt. Når den nye nå er avduket kan vi som ventet også slå fast at Viperen fremdeles ser ut som en Viper - og intet annet.
Satser på American Le Mans
Man tukler altså ikke med legenden, selv om det i og for seg er ganske dramatisk at 20-åringen nå "flytter hjemmefra", dropper familienavnet Dodge og i stedet blir adoptert av SRT - Street and Racing Technology, som nå er en egen divisjon innenfor Chrysler-konsernet. Det borger imidlertid for at den får de beste forutsetningene for å utvikle seg videre.

Første hint om hvor man vil med Viper ble for øvrig også avslørt i New York:
Et fabrikksponset team bestående av fire sjåfører og to biler vil delta i American Le Mans-serien i 2012, med en bil utviklet av SRT i samarbeid med Riley Technologies i Mooresville, North Carolina. SRT Viper GTS-R er navnet på den, og går det som Chrysler Corporation håper vil vi få høre mer om den når racing-sesongen er i gang.
I videovinduet under får du en forsmak på hvordan slangen for det moderne paradiset oppfører seg når den slippes løs:
Les også: Viper er en soleklar kandidat til tittelen "tidenes amcar"