Dodge Ram Laramie Limited: Her er den nye kongen på haugen
Ny toppmodell skal kombinere tøffe tak med eleganse.

Amerikanere elsker fremdeles store pickuper, og produktutviklingen går så det griner også på det feltet.
Chryslers Ram-divisjon, som nå er blitt et eget varemerke og ikke bare en modellbetegnelse på de forskjellige truck og van-seriene, er på alerten og utvider stadig modellfloraen.
For en stund siden kunne vi fortelle om særpregede Longhorn med stilelementer helt tilbake til prærievognenes tid. Den skal ha slått an langt bedre enn beregnet, og nå er det tid for nok en modell i det øvre skiktet.
Les også: Longhorn - mer amerikansk enn dette blir det ikke
2012 Ram Laramie Limited introduseres på Chicago Auto Show, som åpner 10. februar.
Mindre vulgær enn Longhorn
Etter å ha lansert nye modeller for friluftsfolk, håndverkere, førstegangskjøpere og bønder er det nå tid for å gi de litt mer blaserte kjøperne en ny bil, de som er på jakt etter både et skikkelig arbeidsjern og samtidig en bil med luksus og eleganse, er omkvedet fra Chrysler i forbindelse med introduksjonen.

Luksusnivået skal være noenlunde det samme som på Longhorn, men med litt mindre "Texas-faktor", om man kan kalle det det. Altså en pickup som skal passe like godt for forretningsfolk på Wall Street som for rancheren i Amarillo.
Den typiske kjøperen beskrives som en aktiv sportsutøver som gjerne vil trekke en henger med bil- eller båtsportsutstyr etter en fet pickup som blir lagt merke til.
Designet er ikke overvettes nyskapende, men litt "renere" og mer moderne: Det blir mindre emblemer og stæsj langs sidene, lakkerte støtfangere på de fleste modeller, tåkelys i fronten og kromdetaljer som sidelister, speil og dørhåndtak.
Store hjul i standardversjon
Utgavene på det letteste chassiset, med kode "1500", får 20 toms felger og litt bling-faktor som kan minne aldri så lite om de råtøffe Dodge SRT og Ford F150 Lightning-truckene fra noen år tilbake, med mindre man bestiller dem i heavy duty-versjon. Da går man glipp av både de største felgene og noen friske fargevalg, som "Deep cherry red pearl" og "True blue".

Interiøret - inklusive seter, dørsider, ratt og betjeningsorganer - er selvsagt trukket i skinn fra et betydelig antall kyr, pyntet med graverte logoer og overøst med komfortutstyr på tradisjonelt, amerikansk vis. Pianolakk og krom finnes i rikelig monn, på samme måte som begrepet stemningsbelysning nå også virkelig gjør seg gjeldende i denne biltypen.
Les også: Toyota Tundra - også japanerne kan bygge stort om de vil
Klokkene i dashboardet er også designet med tidløs eleganse for å ligne på kostbare herreur, og hva er mer naturlig i verdens mest amerikanske biltype enn en inskripsjon i instrumentene om at herligheten er "designed in Detroit".
Helt ekstremt modellutvalg
Av standardutstyr nevnes stereo med integrert navigasjon, fjernstart, ryggekamera, elektrisk justerbart pedalsett med memory, oppvarmet ratt, oppvarmede og ventilerte frontstoler og setevarme også i baksetet. Chassisene 1500, 2500 HD og 3500 HD har kapasitet på henholdsvis et halvt, trekvart og ett tonn, og sistnevnte kan leveres med tvillinghjul på bakakselen.

I tillegg kan bilene leveres med crew cab eller mega cab førerhus, to- eller firehjulsdrift, og med to forskjellige akselavstander.
Altså blir det mange variasjoner å velge mellom av nye Laramie Limited - og totalutvalget blir intet mindre enn ekstremt når vi vet at Ram i tillegg til Laramie Limited også har modellseriene ST, Tradesman, Tradesman HD, Express, SLT, Outdoorsman, Mossy Oak Edition, Sport, R/T, Laramie, Laramie Longhorn og Power Wagon...