Dodge Challenger: Denne limousinen er full av overraskelser
Og den største skulle du kanskje helst vært foruten...

Når det gjelder ”stretching” av vanlige biler til custom-limousiner med sitteplass til et helt fotballag, har det aldri vært noen grenser for hva du kan få i USA. Pengene har representert begrensningene – smaken har i svært mange tilfeller allerede vært kastet på båten.
For i sannhetens navn er det svært få biler som kan sies å fremdeles være stilige etter å ha fått skjøtet inn en meter eller tre på midten.
Vellykkede linjer – tross alt
Det gjelder vel også bilen på bildene, selv om denne Dodge Challengeren i og for seg er ganske ”rolig” i linjeføringen sammenlignet med mye annet. Men det er ikke desto mindre den første gangen vi ser en slik stretchet utgave av den moderne Challengeren, som er en meget populær retro-pony car.

Dens argeste konkurrent, den nye retro-Camaroen, er blitt limousine-konvertert med stor iver, men utseendemessig synes vi denne Challengeren ser vel så ”riktig” ut. Eller minst ”feil”, om du vil.
Les også: Plymouth Cuda - dette er Norges flotteste bil!
Denne bilen ligger for øyeblikket ute til salgs på eBay, og markedsføres som en ny bil med kun 85 miles på telleren. Selger er et firma som kaller seg American Limousine Sales, lokalisert i Los Angeles, California, de er også ansvarlige for byggingen.
Lav sittestilling
Bilen er forlenget med 140 tommer på midten, og siden den ikke hadde bakdører i utgangspunktet, har man bygget den med måkevingedører på begge sider foran baksetet, der hvor sidedørene normalt ville startet på todørsversjonen. Ergo mister man litt sitteplass på langsidene, og når bilen heller ikke er den største og bredeste i utgangspunktet tipper vi at det er fullt nok med to personer i baksetet og fire i hjørnesofaen.

Man understreker da også at setene er plassert unormalt lavt for en limo i den lave bilen, og at spesielt baksetet kan oppleves som vanskelig å komme seg ut av for enkelte – på den annen side reklamerer de med at fører- og passasjersetet foran skilleveggen er rommelig ”selv for de aller største”.
Amerikanerne skal i hvertfall ha for at de tenker på det meste...
High tech lyd og bilde
Den som måtte føle at en slik retro-pony car er det rette utgangspunktet for en enda mer prangende måte å ankomme restauranten eller diskoteket på, vil finne alt hva hjertet kan begjære av dippedutter. Eller i hvertfall alt hva slike stretch-limoer pleier å ha, og ett og annet i tillegg.

For her fremgår det tydelig at verden ikke står rolig når det gjelder lyd-, bilde- og lysteknologi.
Som vi etter hvert har blitt vant med også på mer ”sobre” Town Car-stretcher har bilen fått erstattet den heve- og senkbare blendeveggen mellom sjåfør og passasjerkupé med en ditto heve- og senkbar flatskjerm, her på 19 tommer. Vil man se trafikken foran bilen, men ikke snakke med sjåføren, finnes det selvsagt også en heve- og senkbar glassvegg man kan bruke i stedet.
Les også: Hvorfor får vi ikke retro-versjoner av disse godbitene?
I tillegg finnes det også 19 toms flatskjermer bygget inn i begge måkevingedørene, og for å sørge for innholdet på skjermene og det solide lydanlegget fra Boston Acoustics finnes det en kontrollenhet som tar både CDer, DVD, iPod og SD-kort, eller spiller media fra en innebygget harddisk.
Lys over, under og fra siden
Alt – inklusive skillevegger, luft, og lys – er selvsagt styrt via en touch-skjerm på størrelse med en iPad av den som sitter på sjefsplassen bak, det vil si på høyre side i baksetet.
Hvis vedkommende klarer å strekke seg helt frem til hjørnet av bar-avdelingen fra det dype setet, får vi understreke...

Baren inneholder naturligvis champagnekjøler, isbitmaskin og flotte, belyste stativer for både glass og karafler, slik disse bilene pleier. Og om stjernehimler og vekslende lysfarger i disse innretningene har hatt en tendens til å grense over til det glorete tidligere, må du være forberedt på at denne bilen setter en ny standard.
Her er det i hvertfall ikke mindre pulserende LED-lys i varierende farger enn du er vant med, og i tillegg til rikholdige forekomster av lys i taket er der også lys i gulvet på denne bilen!
Det er ”Saturday Night Fever” i moderne og mobil utgave – og det er jo heller ikke helt fjernt fra bilens retro-utgangspunkt.
Les også: Ford Mustang Boss - sjefen i gata er tilbake!
For å teste markedet?
Vi nevnte at bilen er ny, likevel ble den lagt ut på eBay med et åpningsbud på bare 100 dollar. Vi tolker det som at dette er en ny tilbyder som ønsker å sjekke markedet for slike biler, og man har i beskrivelsen også gått veldig i detalj på hvilke versjoner man kan bygge slike biler i.

Og der kommer den helt store nedturen for oss som mer enn noe annet forbinder hvite Dodge Challengere med enorme kraftreserver, og kanskje også kultfilmen ”Vanishing Point” fra 1971:
Denne bilen er nemlig bygget på basismodellen SXT, og har følgelig en 305-hesters V6-motor på 3,6 liter under panseret. Ikke akkurat det du forventer av en så morskt utseende og dramatisk ombygget pony car – og sikkert heller ikke mer enn akkurat nok til å forflytte den store bilen på en tilfredsstillende måte.
Burde vært en hemi...
I skrivende stund er det kommet inn 14 bud, og betalingsviljen har foreløpig flatet ut et sted rundt 25.000 dollar, eller 143.000 kroner. Det tilsvarer ganske nøyaktig startprisen for en normal Challenger hos en Dodge-forhandler – og dermed kan vi vel slå fast at den eventyrlystne produsenten neppe setter i gang med å bygge en bil til med mindre budgivingen på denne tar av mot slutten av auksjonen.

Det er i så fall litt synd, for det kunne vært artig å sett i virkeligheten limoversjonen av noen av toppmodellene R/T og SRT8, med hemi-V8er på henholdsvis 5,7 liter og 379 hester eller 6,4 liter og 475 hester.
Vi tviler litt på at en slik, som produsenten lover, fremdeles har ”ekte muskelbil-følelse”, men tviler ikke på at eksoslyden er herlig – OG at den kan ”brenne gummi, men fremdeles opptre behersket i vanlig trafikk”...
Les også: Challenger - en av de aller villeste, også fargemessig!