Disse SUV-ene slaktes i kollisjonsundersøkelse

Det er ikke alltid SUV betyr økt sikkerhet. Håper du ikke eier en av disse!

Illustrasjonsfoto. Bilen på bildet er ment som illustrasjon til saken, og er en nyere modell av Jeep Grand Cherokee enn den som omtales i saken.
Illustrasjonsfoto. Bilen på bildet er ment som illustrasjon til saken, og er en nyere modell av Jeep Grand Cherokee enn den som omtales i saken.

At SUV-er sikrere enn personbiler og mennesker som kjører en slik bil har mindre sjanse for å bli skadet ved en kollisjon enn de som kjører personbiler, er noe som mange vet. Kanskje er det også en av grunnene til at så mange velger nettopp en SUV også.

Store forskjeller

Men det er slett ikke likegyldig hvilken SUV du velger. Det viser seg også at det er store forskjeller på kollisjonssikkerheten hos de forskjellige SUV-modellene også.

Særlig de som er noen år gamle – og som mangler moderne elektronikk som ESP (antiskrens) kommer ofte dårlig ut. En del av SUV-ene har også dårlig sikkerhet mot whiplash (nakkesleng) skader.

For trettende år på rad har Svenske Folksam samlet sammen fakta og opplysninger om bilmodellers kollisjonssikkerhet. 115 000 bilulykker med til sammen 31 500 personskader har blitt nøye gransket, dokumentert og systematisert. I tillegg har resultatene blitt ”samkjørt” mot Euro NCAPs kollisjonstester.

Vi gir deg svaret på hvilke SUV-er du bør styre unna med henblikk på kollisjonssikkerhet:

Video: Se hva som skjer når en nybil krasjer med en gammel


Dette er "versting-lista":

(sortert alfabetisk)

Jeep Grand Cherokee 1993–2000

Jeep-Grand_Cherokee
Jeep-Grand_Cherokee

Jeep-en har ikke blitt testet i Euro NCAP og har derfor ingen stjerner. Den ser tøff, tung og barsk ut. Allikevel er den en få biler som får ”bør unngås” i denne testen.

Grand Cherokee er en gammel konstruksjon og har derfor heller ikke ESP, noe som ble vanlig først et stykke inn på 2000-tallet. Den har også en mildt sagt uheldig plassering ad drivstofftanken helt bakerst under bilen – ikke gunstig ved påkjørsel bakfra.

Hyundai Santa Fe 2001–2005

Hyundai-Santa_Fe_2005
Hyundai-Santa_Fe_2005

Santa Fe har fire stjerner i Euro NCAP og det er slett ikke galt. Likevel kommer den dårlig ut. Hyundai var sent ute med ESP og i tillegg har den dårlig whiplash-beskyttelse.

Dette er ganske typisk for Koreanske biler fra denne tiden. De var driftssikre og gode på mange måter, men hang litt etter på teknologisiden.

Les mer om Santa Fe i vår store bruktbilguide:

Nissan Terrano 1988–1996

NISSAN-Terrano-II--1995-
NISSAN-Terrano-II--1995-

Japanske biler på 80-90-tallet hadde ofte overlegen driftssikkerhet, men kollisjonsbeskyttelse var det verre med.

Slik er det med Nissan Terrano også. Dette er en av ”bør unngås” kandidatene. Heller ikke denne er testet hos Euro NCAP, whiplash-beskyttelsen er dårlig og særlig de tidligere modellene er fra før noen i det hele tatt hadde funnet opp ESP.


Land Rover Freelander 1999–2005

Land_Rover-Freelander_2002
Land_Rover-Freelander_2002

Freelander er en bil som har fått mye ”slakt” på grunn av sviktende teknikk. Heller ikke her slipper den billig ifra det.

Bare tre stjerner hos Euro NCAP, elendig whiplash-beskyttelse og fravær av ESP gjør at den ellers så tiltalende lille SUV-en nok en gang havner på en jumboplass-liste.

Les også: – Det er faktisk mulig å elske denne bilen


Opel Frontera 1999 –

OPEL-Frontera--2000-2001-
OPEL-Frontera--2000-2001-

Opel-SUV-en fikk bare tre stjerner hos Euro NCAP. Ikke noe å juble over med andre ord. Heller ikke denne er tilgjengelig med ESP. Dessuten er de kjent for å ruste ganske mye etter noen år, hvilket heller ikke akkurat trekker opp.


Suzuki Grand Vitara 2002 – 2005

Suzuki-Grand-Vitara
Suzuki-Grand-Vitara

Tre fattige stjerne fra Euro NCAP var det Suzuki-en ble tilgodesett med etter kollisjonstest. I tillegg er whiplash-beskyttelsen elendig.

Men bilene kunne etter hvert leveres med ESP, dog som kostbart ekstrautstyr. Vurderer du å kjøpe en slik er det lurt å lete etter en bil som har dette.

SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste:

Del med Facebook-vennene dine

Se video: Slik går det når en nybil krasjer mot 1959-modell


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: