Disse rustholkene ble solgt for millionbeløp

Og det har sin naturlige forklaring.

To biler som ikke har mye av fordums glans igjen. Det stoppet imidlertid ikke budbigerne! Foto: Bonham Auctions.
To biler som ikke har mye av fordums glans igjen. Det stoppet imidlertid ikke budbigerne! Foto: Bonham Auctions.

At nye, fine biler med skinnende krom og blank lakk kan koste mye penger, er enkelt å forstå.

Men at gamle, skabbete bil-lik, rustne og fæle og som definitivt har sett bedre dager skal kunne oppnå ublu priser, det er ikke alltid like opplagt.

Men ikke desto mindre er det nettopp det som innimellom skjer.

Ikke alle bilene skjant som sola

De to bilene på disse bildene er definitivt eksempler på nettopp det. Og som så ofte før; det er gjerne en grunn til at ting er som de faktisk er.

Veldig ofte er det snakk om sjeldne og spesielle biler, kanskje kombinert med en spesiell historikk.

Nylig avholdt det anerkjente engelske auksjonshuset Bonhams sin Aston Martin-auksjon. Faktisk den sekstende i rekken – så den må vel kunne kalles en tradisjon?

Men som du har skjønt: Ikke alle bilene skinte om kapp med sola denne maidagen. Et par av eksemplarene var helt klart av det mer rufsete slaget.

Topp 5: James Bond-biler

Rufsete I.

Denne skjønnheten heter Aston Marin DB4 serie III og er fra 1962. Den har definitivt sett bedre dager. Den er nedplukket, nedslipt og demontert og ikke heller ikke helt komplett.

En omfattende restaurering er påbegynt, men det er fortsatt mye igjen – både i tid og penger – til dette blir den vakreste bilen i byen…

Dessuten er det alt annet enn billig å restaurere disse eksklusive og sjeldne britiske overklassebilene.

Ikke desto mindre var budene oppe i 303.900 pund før auksjonarius smalt klubba i bordet. Vi snakker altså om godt over 3,5 millioner kroner!

 Aston Martin: Funnet på låve – solgt for 2,8 millioner

Rufsete II

Denne 1958-modellen Aston Martin Mark III ble funnet på en låve rett før auksjonen.

Som du ser av bildet er det et godt stykke vei igjen til at den skal kunne oppnå fordums glans. Karosseriet er slitent, bulkete og rustent. Motor, interiør, drivlinje og hjuloppheng er neppe mye bedre enn resten av bilen.

Også her kreves det mye penger og mye jobb. Disse bilene er mer eller mindre håndlaget og det finnes svært sparsommelig med reservedeler å få kjøpt. Vi snakker nok i veldig stor grad om å håndlage på nytt når det gjelder karosserideler.

En oppgave som av mange blir sett på som trøstesløs. Men ikke av alle. Høyeste bud her endte på 104.540 pund, eller omtrent 1,3 millioner kroner. Vi tviler ikke et øyeblikk på at å sette i stand denne fort kan koste det beløpet en gang til. Minst.

Aston Martin: Bor det en James Bond i deg?

Prisene vakte harme

De stive prisene har vakt oppsikt hjemme i bilenes hjemland, England. Noen mener at de kjøpes opp av hemningsløst rike sjeiker uten sans for teknikk, design, historie og tradisjon og at de derfor blir «feil eiere» av disse ærverdige bilene. De setter bilene bort til et spesialverksted som tar restaureringen  fra A til Å, og legger bare igjen en feit sjekk når bilen er ferdig.

Andre mener dette gir verdifulle arbeidsplasser og sysselsetting og at det er bedre at bilene havner her, enn at de ender opp som håpløse vrak som menigmann ikke har sjanse til å sette i stand. Hverken når det gjelder kunnskap om faget eller hva å sette i stand en slik bil koster.

Aston Martin AM 310 Vanquish: Dette må du se – og høre

Hva mener du – skriv inn i kommentarfeltet under: