Disse luksus-SUVene er avgiftsvinnere
Aldri har det vært mer gunstig å kjøpe stor-SUV!

Nordmenn sverger til SUV som aldri før. Og vi sverger til premium som aldri før. Ja, sannelig om ikke vi sverger til ladbare hybrider som aldri før også!
Når politikerne våre i tillegg har funnet ut at akkurat disse bilene skal få en solid gavepakken på avgifter, ja, så ligger det meste an til en durabelig kjøpefest!
BMW X5 40e, Mercedes GLE 500e, Volvo XC90 T8, Porsche Cayenne e-Hybrid og Audi Q7 e-tron går alle ned i pris i 2017.
Fem av de flotteste, mest romslige og sterkeste SUVene på markedet blir nemlig rene kuppene i innkjøp.
Denne biltypen av nesten firedoblet salget på fire år
Volvo XC90
Volvo XC90 T8 har allerede solgt i historisk høyt antall. Ventelistene var lange, selv om det nå begynner å bli litt mer levelige tilstander.
T8 har totalt 407 hk, og en oppgitt elektrisk rekkevidde på 40 kilometer.
Her er prisen redusert med knappe 100.000 kroner i 2017. Startprisen for innstegsmodellen (Momentum) var i fjor 941.000 kroner. R-design og Instription-utgavene kostet 980.900 kroner.
I år får du altså en splitter ny T8 fra i overkant av 842.000 kroner (utstyrsnivå Momentum).

Halvparten vil ikke kjøpe diesel eller bensin igjen
Audi Q7 e-tron
Audis ladbare Q7 er kanskje den modellen som skiller seg mest ut i dette selskapet. Det er fordi den kombinerer elmotoren med en dieselmotor.
Totalt er effekten på voldsomme 373 hk. Samtidig har Q7 e-tron den klart beste rekkevidden – både kun med elmotor og totalt. Under optimale forhold skal den klare 56 kilometer helt uten utslipp.
Prisen på denne i 2016 var 882.400 kroner. I år blir den din for 852.500 kroner. Det er naturligvis før du begynner å spekke den med "nødvendig" ekstrautstyr.
BMW X5
BMW var faktisk Norges mest solgte merke med firehjulsdrift i 2016. Det er imponerende av en premiumbil-produsent. SUVen X5 er ikke akkurat volummodellen, men solgte svært bra, den også. 995 ladbare utgaver ble registrert i 2016.
Det finnes sågar to ladbare utgaver av X5 40e. En på totalt 279 hk og den andre med 313 hk. Begge har en elektrisk rekkevidde på 31 kilometer.
Nå blir forresten utgaven med 279 hk faset ut. Samtidig får den andre varianten redusert prisen med 47.700 kroner. Denne koster nå fra 759.700 kroner.

Nå bør du tenke deg godt om før du kjøper nybil
Mercedes 500e
Mercedes på sin side har den sterkeste ladbare SUVen i dette selskapet. 500e har hele 442 hk. Samtidig har den lavest elektrisk rekkevidde – med 30 kilometer.
Denne får faktisk også den største avgiftsreduksjonen av dette firekløveret. Hele 100.680 kroner mindre fra 2016 til 2017. Det bidrar til at prisen også blir lavere. Den går ned 77.100 kroner. Det gjør at startprisen på denne nå er 812.000 kroner.
Lover at verdens dyreste SUV skal bli ladbar
Cayenne e-Hybrid
Vi tar også med Porsches ladbare SUV: Cayenne e-Hybrid. Det er nemlig også en modell som kommer svært gunstig ut med de nye avgiftene.
Det gir prisreduksjon, men dette var en modell som kostet mer enn de andre i utgangspunktet. I 2017 koster e-Hybrid sniker seg dermed under millionen. Såvidt. Den ender dermed 998.900 kroner.
For bare en måned siden kostet den 1.123.900 kroner.
Her er samlet effekt 416 hk – og rekkevidden på strøm er 36-38 kilometer.
Hvilken ladbar SUV ville DU valgt? Bruk kommentarfeltet under
Eier du en av disse allerede? Fortell hva du synes om bilen din i Brooms bilguide her
