Mercedes har mange eiere som virkelig har strukket seg langt for å kunne kjøpe bilen sin.
Mercedes har mange eiere som virkelig har strukket seg langt for å kunne kjøpe bilen sin.

Disse kjøper dyrere bil enn de egentlig har råd til

Her er det forskjell mellom merkene.

For noen handler bil mest av alt om fornuft: Å komme seg fra A til B, og gjerne bruke minst mulig penger på bilholdet.

For andre er bilen mye mer enn dette. Det er ingen hemmelighet at mange strekker seg langt for å kunne kjøpe bilen de ønsker seg. Det ser vi blant annet på utviklingen i bilsalget i Norge de siste årene. Aldri før har så mange kjøpt så dyre biler.

Her er det også store forskjeller etter hvilket bilmerke vi kjører. I undersøkelsen AutoIndex 2022 har 13.773 norske bileiere gitt sin mening om bil og bilhold. De har svart på over 200 spørsmål. Blant disse er om de gjerne betaler mer enn de egentlig har råd til – for å få bilen de ønsker seg.

Svarene er i en skala fra 100 til 1.000.

Klassereise

Gjetter du hvilket merke som topper her? Det er faktisk to: Mercedes og Audi får nemlig nøyaktig samme score, på 479.

Det er interessant på flere måter. Mercedes har lange tradisjoner som premiummerke. De siste par tiårene har de breddet modellutvalget sitt kraftig og også blitt mer folkelige. Men mange strekker seg altså fortsatt lenger enn de egentlig har råd til – for å få en Mercedes.

Det samme gjør noen av dem som kjøper Audi. Her har utviklingen på mange måter vært litt motsatt av Mercedes. Audi startet som et ganske folkelig merke, men satte i 1970-årene i gang det som må kalles en solid klassereise. Målsetningen var å komme opp på nivå med nettopp Mercedes og BMW. Det kan vi nok langt på vei si at de har klart.

Mercedes G400d: To års ventetid – det skjønner vi godt

Elbilen e-tron har vært en eventyrlig suksess for Audi i Norge. Mange av kjøperne har nok også strukket seg langt for å kjøpe en bil som fort koster rundt 800.000 kroner, ferdig utstyrt.
Elbilen e-tron har vært en eventyrlig suksess for Audi i Norge. Mange av kjøperne har nok også strukket seg langt for å kjøpe en bil som fort koster rundt 800.000 kroner, ferdig utstyrt.

Volvo blitt mer eksklusivt

Her i Norge har den elektriske SUV-en e-tron vært en eventyrlig suksess. Dette ble Norges mest solgte personbil i 2020. Med en snittpris på rundt 800.000 er det oppsiktsvekkende. Aldri før har en så dyr bil solgt så mye her til lands, dette er også unikt i internasjonal målestokk.

På tredjeplassen finner vi et annet merke som har gått i eksklusiv retning de siste årene, nemlig Volvo med en score på 473. Da de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely tilbake i 2010, startet de på mange måter på nytt. De utviklet nye plattformer, mens Ford-teknologien ble faset ut. Andre generasjon av den store SUV-en XC90 var først ute, den ga «nye» Volvo en perfekt start.

XC90-salget skulle ha falt – men det er faktisk motsatt

Andre generasjon XC90 var starten på 'nye' Volvo, etter at de fikk kinesisk eier i 2010. Siden har merket gått i mer eksklusiv retning, det gjenspeiler seg også i prisene deres.
Andre generasjon XC90 var starten på "nye" Volvo, etter at de fikk kinesisk eier i 2010. Siden har merket gått i mer eksklusiv retning, det gjenspeiler seg også i prisene deres.

Citroën på bunnen

Lexus har også eiere som har strukket seg langt for å kjøpe bilene sine. De har en score på 453 i undersøkelsen. Femteplassen er kanskje egnet til å overraske mer, der finner vi nemlig Toyota med 440.

Fakta om undersøkelsen

AutoIndex dekker 22 norske bilmerker som hver er representert med minst 100 svar med for årgangene 2021–2018.

Bileierne har besvart et internettbasert skjema med over 200 spørsmål.

Svarene er i en skala fra 100 til 1000.

Er det ett merke som blir oppfattet som folkelig er Norge, er det vel Toyota. Samtidig er det også fullt mulig å bruke ganske mye penger på en ny Toyota. Kanskje snakker vi her om bilkjøpere som tar i litt ekstra for å kjøpe nybil, med garanti og tryggheten det innebærer?

Hvordan ser det så ut i den andre enden av skalaen? Jo, Citroën-eierne er de som i minst grad har strukket seg lenger enn de har råd til. De ender med en score på 354. Kia er ikke langt over med 358, mens Nissan ender på 371. Gjennomsnittet i undersøkelsen ligger for øvrig på 417.

Skummel bilklasse for bruktbil – men denne kan være et unntak

Nissan-eierne tar sjelden helt av når de kjøper bil. Elbilen Leaf har vært en stor suksess i to generasjoner.
Nissan-eierne tar sjelden helt av når de kjøper bil. Elbilen Leaf har vært en stor suksess i to generasjoner.

Slik scorer de ulike merkene:

1. Audi/Mercedes – 479

3. Volvo – 473

4. Lexus – 453

5. Toyota – 440

6. Ford – 432

7. Honda – 429

8. Suzuki – 426

9. Mazda – 422

10. Tesla – 421

11. Volkswagen – 417

12. Subaru – 414

13. BMW – 411

13. Skoda – 399

14. Opel – 388

15. Renault – 386

16. Mitsubishi – 384

17. Hyundai – 377

18. Peugeot – 375

19. Nissan – 371

20. Kia – 358

21. Citroën – 354

Alle tall fra AutoIndex 2022.

Video: Her er en helt ny Nissan på plass i Norge