Disse fire skuffet mest i den store elbiltesten
Størst avvik fra den offisielle rekkevidden.
I årets store test av rekkevidde på vinteren, fikk vi en ny toppnotering. Tesla Model S klarte nemlig hele 530 kilometer i kaldt vintervær. Det er lenger enn noen annen bil har klart i testen gjort av NAF og Motor.
Samtidig fikk vi også rekorder på tap av rekkevidde. Hovedpoenget med denne testen er å finne ut hvor langt bilene går i forhold til sin egen, offisielle rekkevidde. Og her var det flere som skuffet.
Noen av de største avvikene
– Det er faktisk litt overraskende resultater. Vi trodde vi skulle komme lenger opp på fjellet med flere av bilene, sier Anette Berve som er redaktør i NAF elbil.
Hun forteller at NAF i år målte noen av de største avvikene de har sett i sine tester. Det til tross for at det var fine kjøreforhold underveis, det var heller ikke veldig kaldt det meste av testdagen.
Vi fulgte rekkeviddetesten i eget livesenter

Toyota med størst avvik
Verst gikk det med Toyota bZ4X med forhjulstrekk. Denne bilen har i tidligere tester kommer ut med langt lavere rekkevidde enn de offisielle tallene tilsier. Det gjorde den også her: Nærmere bestemt et avvik på 35,79 prosent.
Digre Hongqi E-HS9 hadde høyt avvik i NAFs sommertest, det samme har den nå: 34,8 prosent. Her spiller nok både høy luftmotstand og oppvarming av en stor kupé inn.
Du kan se alle testresultatene på motor.no – her:

Ramlet nedover
Skoda Enyaq Coupe RS havnet også et godt stykke under offisiell rekkevidde. Her ble det et avvik på 33,73 prosent.
Hårfint bedre gikk det med Mercedes EQE 300. 33,39 prosent bak den oppgitt rekkevidden. Den offisielle rekkevidden til EQE er nest høyest av bilene som var med i testen. Men flere biler gikk lenger enn Mercedesen i virkeligheten.
Denne satte ny rekkevidde-rekord
Video: Flere billige biler imponerte i testen