Hvor lojale eierne er, varierer betydelig mellom de ulike bilmerkene. Lexus er på topp og Renault i bunn av årets store kundetilfredsundersøkelse. Foto: CarNext.
Hvor lojale eierne er, varierer betydelig mellom de ulike bilmerkene. Lexus er på topp og Renault i bunn av årets store kundetilfredsundersøkelse. Foto: CarNext.

Disse eierne er mest og minst lojale mot merket sitt

Ny undersøkelse avdekker forskjeller.

Hele 13.773 norske bileiere har bidratt i årets utgave av den store kundetilfredshetsundersøkelsen Autoindex.

De har svart på over 200 spørsmål innen fire hovedkategorier: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).

Lexus går helt til topps i årets undersøkelse, som de også har gjort de ti (!) siste årene. Lexus topper også i kategorien "lojalitet" – som sier veldig mye om hvor godt forhold eierne har til merket sitt.

Eneste over 900 poeng

Lojale kunder er gull verdt for både forhandlere og importører. Det gjelder i forhold til om man velger samme merke neste gang – og gjerne også om man er en positiv ambassadør for merket sitt.

Lexus er eneste merke som krabber over 900 poeng i denne kategorien i år, de ender på 900,8. Det er en økning på 1,1 prosent fra 2021.

Søstermerket Toyota er på plassen etter, med 866,2 poeng. Så er det klart for tysk premium på de neste to: BMW er nummer tre med 854,9 poeng, mens Mercedes tar fjerdeplassen med 852,9.

Dette er de 20 bilmodellene med flest feil

Lexus har Norges mest fornøyde bileiere, de er også svært lojale mot merket sitt.
Lexus har Norges mest fornøyde bileiere, de er også svært lojale mot merket sitt.

Renault på bunnen

Tesla-eierne er også en lojal gjeng, 847,8 poeng gir femplass, hårfint foran Volvo på sjette med 847,5 poeng.

I andre del av skalaen skal vi godt ned på 700-tallet for å finne merket som har minst lojale eiere. Det er Renault som har en score på 731 poeng.

Nest nederst er Nissan med 744,8 poeng. Deretter følger Opel med 748,5 poeng, Mitsubishi med 750,6 og Citroën med 753,1 poeng.

Tradisjonell og kjedelig – men Årets bil ble den

Elbilen Zoe har gitt Renault en opptur i det norske markedet de siste årene. Men veldig lojale eiere har merket ikke.
Elbilen Zoe har gitt Renault en opptur i det norske markedet de siste årene. Men veldig lojale eiere har merket ikke.

Tre har mindre lojale eiere

Størst bedring fra fjoråret er det for øvrig Suzuki som kan notere seg, med 5,4 prosent. VW og Nissan er opp 2,9 og Kia 1,9 prosent.

Bare tre merker har synkende lojalitet. Skoda og Honda faller begge med 1,7 prosent. Mens lojaliteten er ned 0,5 prosent hos de som eier en Mazda.

Tesla-eierne var minst tilfreds – likevel svært lojale

Så lojale er norske bileiere til merket sitt

1. Lexus – 900.8

2. Toyota 866.2

3. BMW 854.9

4. Mercedes 852.9

5. Tesla 847.8

6. Volvo 847.5

7. Audi 826.3

8. Mazda 809.4

9. Subaru 807.6

10. Suzuki 806.0

11. Ford 799.2

12. Skoda 797.2

13. Hyundai 786.8

14. Volkswagen 782.0

15. Kia 780.1

16. Peugeot 773.2

17. Honda 770.7

18. Citroën 753.1

19. Mitsubishi 750.6

20. Opel 748.5

21. Nissan 744.8

22. Renault 731.0

Gjennomsnittet i undersøkelsen er på 802 poeng. Alle tall fra Autoindex 2022.

Video: Her bør du virkelig ikke få motorstopp