Disse bruktbilene får du billig nå

Men på én har prisene økt mye de siste årene.

OPPNÅELIG: BMW X5 både var og er en drømmebil for mange. Den er en av bilene du kan få billig som bruktbil nå.
OPPNÅELIG: BMW X5 både var og er en drømmebil for mange. Den er en av bilene du kan få billig som bruktbil nå.

Det skrives og snakkes mye om bilslaget i Norge. Statistikker føres og merkene konkurrere seg i mellom om å bli bestselgere.

Men: Norges mest desidert solgte bil er bruktbilen. Her snakker vi om rundt en halv million eierskifter årlig. Til både glede og besvær. For som kjent ender ikke alltid alle bruktbilhandler like godt.

Bruktbiltest på video

Med dette som bakteppe bestemte vi i Broom oss for et par år siden å lage en video-serie med fokus på nettopp bruktbiler – og ikke minst hva du bør være oppmerksom på ved hver enkelt bilmodell. Fallgruvene er som kjent mange.

Her har vi samlet noen av årets tester på biler som du når får rimelig i forhold til hva de kostet som nye – og ikke minst viktig informasjon av hva du bør se opp for på hver enkelt bilmodell.

Klikk på play-symbolet på bildene og se våre tester av de ulike bilene.

Ford S-Max (2015-2022)

Andre generasjon Ford S-Max kom i 2015. Designet bygget videre på det vi kjente fra forgjengeren. Den største endringen var noe mange norske kunder hadde ønsket seg lenge: Nemlig 4x4.

Du får 2015-modeller, med noe høy kilometerstand, for under 150.000 kroner. Da med forhjulsdrift og heller ikke mest velutstyrt.

En 2017-modell med 4x4 og hyggelig kilometerstand blir din for rundt 250.000 kroner, mens de aller dyreste fortsatt koster oppunder 500.000 kroner. Dette er 2019-modeller som har gått lite, er velholdte og godt utstyrte. Modellen selges ikke lenger.

Eier du en slik bil? Fortell oss om det her:

BMW X5 (2007 - 2013)

BMW X5 både var og er en drømmebil for mange familier. E70-generasjonen som kom i 2007 får du rimelig nå. Prisene starter på rundt 70.000 kroner, men da har bilene et visst omsorgsbehov, både kosmetisk og teknisk.

For 150.000 får man en grei og EU-godkjent bil, men som har gått langt og er av de første årsmodellene.

Fine og velutstyrte 2012- og 2013-modeller som har gått lite, koster fortsatt oppunder 400.000 kroner.

Spørsmålet om det er et smart kjøp – og hva man bør være ekstra oppmerksom på. Det får du svaret på ved å trykke på play-symbolet i video-vinduet over.

Eier du en slik bil? Fortell oss om det her:

Nissan Qashqai (2006 -2013)

Første generasjon Nissan Qashqai var en kjempesuksess. Det SUV-aktige utseendet til tross, ble 90 prosent av alle bilene levert med forhjulsdrift her i Norge, men du kunne få den med firehjulsdrift også.

Nå får du bestselger-bilen fra Nissan til 30.000 kroner. Da de første årsmodellene, uten skremmende høy kilometerstand. Vi snakker pluss/minus 200.000 kilometer, men til den prisen må du regne med litt småfiks.

For rundt 60.000 kroner får du en åtte-ti år gammel bil som har gått rundt 130.000 kilometer.

De dyreste koster rundt 120.000 kroner. For den prisen får man en pen, velholdt og godt utstyrt bil som ennå ikke har rundet 100.000 kilometer.

Mer koster ikke den gamle bestselgeren nå. Den har blitt en typisk billigbil.

Som alltid: Det er en del ting man må se opp for og være oppmerksom på før man kjøper den som brukt. Det er særlig én ting som har tatt knekken på mange biler.

Eier du en slik bil? Fortell oss om det her:

Skoda Superb (2015- )

Prisene for en, B8, som tredje generasjon Superb kalles, starter på rett over 100.000 kroner. Det er mye bil for pengene, selv om du absolutt ikke får de fineste og best utstyrte eksemplarene med lav kilometerstand og firehjulsdrift til den prisen.

Dobler du til 200.000 kroner, får du en 2017-modell som har gått rundt 75.000 kilometer, dog uten stor motor og firehjulsdrift, men greit utstyrt.

For 650.000 kroner får man en ett år gammel bil med firehjulsdrift, stor motor og massevis av utstyr og som har gått bare 6.000-7.000 kilometer.

Prisspennet er med andre ord stort. Det samme er utstyrsnivå og tilstand på bilene. Derfor er det viktig å være klar over hva man skal se etter. Videoen over gir deg noen hint om hva du bør sjekke.

Eier du en slik bil? Fortell oss om det her:

Volvo 240 (1975 -1993)

Som bruksbil er nok stort sett Volvo 240s dager talte, men som hobbybil, ungdomsbil og ikke minst klassiker er den fortsatt populær. Svært populær til og med. Bilene omsettes for stadig høyere priser.

Man kan fortsatt få en 240 i helt grei bruksstand for 40.000-50.000 kroner. Fine biler koster fra rundt 100.000 kroner og oppover. Men skikkelig fine, restaurerte biler, uvanlige utgaver som GT, Turbo og GLT – samt fint ombygde biler – kan omsettes for godt over 200.000 kroner.

Prisrekord tror vi kanskje denne bilen har.

Ingen ting tyder på at prisene vil snu. Et fint eksemplar bør derfor være en helt grei investering, med tanke på å få igjen det man har gitt for den. Eller enda litt mer ...

Som alltid på brukte biler er det noen ting man må være oppmerksom på. Volvo 240 er ikke noe unntak. Hva du må sjekke nøye før du kjøper, får du vite ved å se videoen i denne saken.

Du finner mange flere bruktbiltester finner du her:

Video: For Esten må bilen ha høy bakkeklaring og 4x4