Disse bilmerkene stjeles oftest
Fem merker skiller seg klart ut.

De siste 10 - 15 årene har det blitt vanskeligere å være biltyv. Sikkerhetssystemene har nemlig blitt mye bedre.
Vårt naboland Sverige er et godt eksempel på det. Siden 2002 har antallet biltyverier minsket med 75 prosent, og er fortsatt på vei nedover. Bare det siste året har biltyveriene blitt redusert med rundt 4 prosent, skriver di.se.
Finner nye muligheter
Men som vi alle vet - kjeltringpakk gir seg ikke så lett. De finner nye og kreative å jobbe på.
Trenden nå er at de spesialiserer seg på bestemte bilmerker. Mye tyder på at organiserte bander står bak.
På 90-tallet kom ni av ti stjålne biler til rette igjen. Ofte var de rappet av "småkjeltringer" med akutt transportbehov og skrutrekker på innerlomma. Disse bilene ble ofte hensatt når transportoppdraget var utført.
Havner ofte i Øst-Europa eller Russland
Nå er det langt sjeldnere at stjålne biler kommer til rette igjen. De blir ofte ført ut av landet - til Øst-Europa og Russland, hvor de selges.
Sjansene for å bli tatt er små - og om man blir tatt, er ikke straffen all verden
Blant de bilene som stjeles mest er det noen merker som skiller seg klart ut. Det er luksusbilene Range Rover, BMW og Lexus.
Disse merkene har høy status i Øst-Europa og Russland og det er der de fleste av disse bilene havner.
Mange gjør det – og det kan bli svindyrt
Manipulerer sikkerhetssystemene
- Tyvene har lært seg teknikken med å manipulere disse merkenes sikkerhetssystemer, sier Niclas Antonsson, som er utreder i det svenske Larmtjänst til di.se.
Men også to langt vanligere og mer folkelige bilmerker ser ut til å ha fattet biltyvenes interesse. Det stjeles også mange Honda og Kia.
- Det er tydeligvis populære merker for biltyvene og de har funnet ut hvordan man kan "komme rundt" startsperresystemet, sier Niclas Antonsson videre.
Stolte av Saab og Volvo
Så har du enten en Range Rover, BMW, Lexus, Kia eller Honda, så er det kanskje lurt å tenke seg om en ekstra gang før man setter i fra seg bilen ubevoktet.
Di.se skriver også - med et lite snev av stolthet over de svenske bilmerkene - at det så langt ikke er meldt om at noen har klart å stjele en Volvo eller Saab produsert etter 2005 ved å manipulere startsperre-systemet. I de tilfellene hvor disse bilene har blitt stjålet, har tyvene fått tak i bilnøklene.
Så da er det kanskje også på sin plass å til slutt minne om at man bør tenke en ekstra gang over hvor og hvordan man oppbevarer bilnøklene sine.
Hjelp - forsikringen er dyrere enn bilen