Disse bileierne er aller mest fornøyd
Ny, stor undersøkelse viser at kvaliteten blir bedre. Se topp 10:

Amerikanske J.D. Power gjennomfører noen av bilverdenens største kvalitetsundersøkelser og blir av mange regnet som bortimot "fasiten" på dette området.
Blant undersøkelsene de gjør, er den årlige J.D. Power Vehicle Dependability Study.
Her blir eiere av tre år gamle biler bedt om å tilkjennegi om de har hatt feil og problemer på bilene sine i løpet av de siste 12 månedene.
Ripe i lakken
Å gjøre det godt i denne undersøkelsen, har stor betydning for både anseelse og posisjon i markedet.
I motsatt ende: Å komme dårlig ut hos J.D. Power, er en solid ripe i lakken for bilprodusentene.
LES OGSÅ: Dette er bilene som stopper mest – og minst
Opp fra fjerdeplass
Nå er tallene for deres 2013-undersøkelse akkurat offentliggjort i USA, og den viser at et japansk merke går helt til topps.
Ikke helt overraskende dreier deg seg om Lexus.
De gjør også et byks opp fra fjorårets fjerdeplass. Lexus-eierne rapporterer om langt færre feil enn eierne av alle andre bilmerker. Deretter kommer Porsche som også skiller seg svært positivt ut.
Topp 3 SUV: Disse eierne er best fornøyd
Beste tall noensinne
Disse to merkene har henholdsvis 71 og 94 feil per 100 biler. Gjennomsnittet for alle merker er for øvrig 126 per 100 biler.
Gledelig nok er dette det beste tallet JD Power noen gang har registrert.
Det er forbedring på fem prosent i forhold til 2012-undersøkelsen, da var tallet 132 feil per 100 biler.
Færre barnesykdommer
At kvaliteten på bilene generelt blir bedre, viser også det faktum at nye og såkalt re-designede modeller scorer bedre enn bilene de erstatter.
Her ser J.D. Power en ny trend. Tidligere har det nemlig vært motsatt, med flere "barnesykdommer" i starten av modellsyklusen.
LES OGSÅ: Har aldri vært bedre – men nå forsvinner den
Ni er dårligere
Hele 22 merker har færre feil i årets undersøkelse enn i fjorårets. I motsatt ende av skalaen er det ni merker som kommer dårligere ut enn i 2012.
Merket med største framgang er Chryslers RAM-divisjon.
De kutter antall feil og problemer med 52 per 100 biler – ned fra 174 til 122 og tar dermed en delt niendeplass.
Her er de 10 beste merkene:

Tabell fra J.D. Power and Associates.
Mer kan gå i stykker
Brooms bilekspert Benny Christensen har sett nærmere på undersøkelsen – og har denne kommentaren:
– Det aller viktigste etter min mening, er at antallet feil faller såpass kraftig. Bilene blir stadig mer komplekse og avanserte. Det er mer og mer som kan gå i stykker – og dermed kunne vi risikert motsatt utvikling.
- Men ut fra disse tallene, tyder det altså på at bilprodusentene har god kontroll, i alle fall så lenge bilene er såpass nye.
– J.D. Power har stort volum og dekker svært mange merker. Det dreier seg om veldig mange biler og dermed blir feilmarginene mindre. Dessuten er det klart at erfaringene fra dem som faktisk har eid og kjørt bilene er veldig relevant, sier Benny.
LES OGSÅ: Her er SUV-ene med flest feil og problemer
God pekepinn
– Men det er jo veldig mange forskjellige typer feil og problemer – alle er ikke like alvorlige?
– Nei, og der er vi ved en av svakhetene ved en undersøkelse som dette. Det er stor forskjell på om det løsner en skrue i opphenget til solskjermen – eller om klimaanlegget går i stykker. Men slik vil det være.
- Dette gir uansett en veldig god pekepinn og det er noe bilprodusentene tar på det største alvor, sier Benny.

LES OGSÅ: Dette er de 15 beste billigbilene