Diplomatkjørt Mercedes W123 til 35 000,-

Dette er en av tidenes mest slitesterke biler. Kjøp nå - før prisene for alvor begynner å stige.

Er det ikke rom i budsjettet for noen av de glinsende glisene fra Frankfurt-utstillingen? Men likevel lyst på en fin og staselig bil? Da skal du ta en titt på denne diplomatkjørte Mercedesen. For nå har taxien over alle blitt veteran, og klassiker! Billig å kjøpe - billig å eie.

For å se hele annonsen, klikk her:

Den siste ekte Merca?

Mercedes-Benz W123 som den offisielt heter, så vi første gang i januar 1976. Den fikk som Mercedeser flest et langt liv. Den ble laget helt fram til 1985, i til sammen godt over 2,5 millioner eksemplarer. Og den fantes både som en lekker 2-dørs coupe og ikke minst som stasjonsvogn. Sistnevnte var svært populær her i Norge. Mange mener også at dette er den siste "ekte Mercedesen".

Lettleste og tydelige instrumenter, her råder
Lettleste og tydelige instrumenter, her råder

Mange av oss har kjørt disse, plassert i baksetet på vei hjem fra julebord. Nå kan du nyte den fra førerplass til en pris av bare 35 000 kroner. Vi tar en telefon til Anders som selger bilen for å finne ut mer:

Hei Anders, Broom her. Ser du skal selge en fin Merce. Hvordan er den egentlig å kjøre?

- Nydelig! Tung, solid og overraskede komfortabel til å være 30 år. Motoren, en 2,3 liter 4-sylindret sak på 108 hk var også ganske kraftig på den tiden. Og den holder greit følge med dagens trafikk. Servostyring har den også, det hadde hverken Volvo 240 eller Opel Rekord på den tiden. Dette er absolutt en grei og veldig kjørbar bruksveteran, som i tillegg er billig å eie.

Gammel diplomatbil

Dette er fortsatt en staselig bil! (Foto: Andreas Farmen)
Dette er fortsatt en staselig bil! (Foto: Andreas Farmen)

Kjenner du bilens historie?

- Jada. Den har en morsom historie. Dette er bil som en norsk diplomat tok med til Brüssel, og hadde som ”jobbe-bil” der nede fra 1977 -1980. Etter dette tok han bilen med hjem og brukte den privat fram til 2007 – altså i 30 år til sammen.”

Jøss, en gammel diplomatvogn, altså! Hva skjedde videre?

- Den hadde som gamle biler ofte gjør, begynt å ruste. Så den har hatt en skikkelig runde med rustsveising og bytte av karosserideler. Den "runden" kostet 45 000 kroner. Men så ble den jammen meg fin også!” avslutter den hyggelige selgeren som annonserer Mercedesen på grunn av plassmangel. En garasje og mange biler er en dårlig kombinasjon...

Les test av ny E-klasse coupe, klikk her:

Billig, enn så lenge

Disse bilene er for gamle til å være "kule og fete", og kanskje litt for nye til å ha oppnådd skikkelig klassiker-status - ennå. Så du kan få en fin bil til en billig penge, slik som denne bilen.

I bruktmarkedet har denne modellen nådd bunnen og er nå på vei opp i verdi. Finner du en fin, velholdt og ikke minst rustfri bil, så er dette en god investering!

For å lese mer om brukte Mercedes-Benz, klikk her:

Klassisk Mercedes-hekk, med riflete baklyktsglass og lett synlig stjerne på bakluka.  (Foto: Andreas Farmen)
Klassisk Mercedes-hekk, med riflete baklyktsglass og lett synlig stjerne på bakluka. (Foto: Andreas Farmen)

Mange mener at dette er den siste  "ekte Mercedesen". (Foto: Andreas Farmen)
Mange mener at dette er den siste "ekte Mercedesen". (Foto: Andreas Farmen)
Merceds Benz 230 1977 modell. Klassisk 4 dørs sedan. (Foto: Andreas Farmen)
Merceds Benz 230 1977 modell. Klassisk 4 dørs sedan. (Foto: Andreas Farmen)
Lettleste og tydelige instrumenter, her råder "Deutsche ordnung" (Foto: Andreas Farmen)
Lettleste og tydelige instrumenter, her råder "Deutsche ordnung" (Foto: Andreas Farmen)
Dette er fortsatt en staselig bil! (Foto: Andreas Farmen)
Dette er fortsatt en staselig bil! (Foto: Andreas Farmen)
Klassisk Mercedes hekk, med riflete baklyktsglass og lett synlig stjerne på bakluka.  (Foto: Andreas Farmen)
Klassisk Mercedes hekk, med riflete baklyktsglass og lett synlig stjerne på bakluka. (Foto: Andreas Farmen)